
Stel je voor: je ziet het ene na het andere bedrijf om je heen failliet gaan en je eigen omzet is eerlijk gezegd ook niet meer wat het geweest is. Je werkt hard en probeert van alles, maar om de een of andere reden lukt het je niet om het niveau van voorgaande jaren te evenaren. Je hoopt dat de economische malaise snel over gaat en dat alles dan weer bij het oude is… Stel je nu eens voor, dat je ondanks deze financiële crisis wél klanten kon vinden die omzet genereren.
Dat je iets zou doen, waarmee je je kunt onderscheiden en je directe concurrenten achter je laten… Ook al denk je misschien dat dit onmogelijk is, toch zijn er ondernemers die juist nú groeien! Er is iets wat deze uitzonderlijke groep van ondernemers anders doet dan jij. Wat dat is, leg ik je uit in dit blogartikel over “De 10 Geheimen Van Succesvolle Ondernemers”.
De geheimen van succesvolle ondernemers

Alle succesvolle ondernemers hebben een aantal overeenkomsten. Deze overeenkomsten lijken als je ze op een rijtje zet, soms op cliché’s en/of open deuren, maar het verschil tussen succes en middelmatigheid zit ‘m er juist in dat de succesvolle ondernemers AL deze aspecten ALTIJD doorvoeren. En middelmatige ondernemers doen het soms wel en soms niet. En slaan bijvoorbeeld stappen over. Omdat het ‘nu even niet uitkomt’ of ‘ze dat zo langzamerhand wel weten’.
‘Dat navelstaren levert me tóch niet meteen een betalende klant op.’ Weet je, eigenlijk is het maar goed ook, dat niet alle ondernemers de in dit artikel beschreven geheimen (gaan) toepassen. Anders zou het alsnog teveel concurrentie opleveren. Maar…. wat zijn nu eigenlijk die geheimen?
Succesvolle ondernemers hebben met elkaar gemeen, dat ze veel zelfkennis hebben, weten wie hun (potentiële) klant is en wat die klant wil, ervoor zorgen dat ze gevonden worden en tegelijkertijd weten waar hun doelgroep te vinden is. Als ze hun potentiële klant vervolgens ontmoeten (online of offline) tonen ze op een authentieke manier oprechte aandacht en interesse.
Daarnaast komen ze altijd hun afspraken na, overtreffen ze de verwachtingen van de klant, onderscheiden ze zich positief ten opzichte van hun concurrenten. Dat doen ze o.a. door een perfect gebruik van de verschillende media, passend bij hun doelgroep en boodschap. Uiteraard zorgen ze ervoor dat hun kosten laag zijn. En lest best, ze weten wat ze willen bereiken en zorgen er voor dat hen dat lukt.
Geheim 1: Ken jezelf
Ken jezelf. Het lijkt zo simpel. Echter…. het is misschien wel het belangrijkste onderdeel van succes. Want als je jezelf niet goed kent, hoe moeten anderen dan beoordelen of ze met jou zaken willen doen? Heeft dat nu echt met elkaar te maken, vraag je je misschien af. Ja, dat heeft ‘t zeker. Sterker nog, als je weet wie je bent, waar je kracht ligt (en je zwakheden) en vooral ook waar je passie ligt, pas dán kun je effectief communiceren en jezelf ‘verkopen’ aan de klant.
Het is dus belangrijk om de volgende punten bij jezelf te onderzoeken:
- Welke kernwoorden omschrijven mij het beste?
- Waar ben ik écht goed in?
- Wat kan ik beter aan een ander overlaten?
- Wat is mijn passie?
“De écht succesvolle ondernemer kent zichzelf en past zijn diensten daarop aan”
Geheim 2: Ken je klant
Wie is je klant? Of liever gezegd, wie zou je willen dat je klant is? We hebben allemaal - vaak onbewust - een bepaalde voorkeur voor een bepaald type klant. Dat is niet voor niets, want dat type klant heeft waarschijnlijk ook een voorkeur voor jou. Omdat je dezelfde taal spreekt, dezelfde voorkeuren hebt of minimaal dezelfde normen en waarden hanteert. Of omdat je in dezelfde buurt woont, dezelfde sport beoefent, je kinderen op dezelfde school zitten, of simpelweg omdat zij zich begrepen voelen door jou.
Om succes te hebben - en te houden - is het dus belangrijk om te weten wie jouw ideale klant is. Want het zal je minder moeite kosten om iemand met dat profiel tot klant te maken. Je hebt immers dezelfde voorkeuren, interesses, normen en waarden, buurtbewoners, ouderraden en je begrijpt hun wensen en behoeften.

“Succesvolle ondernemers weten wie hun ideale klant is”
Geheim 3: Word gevonden
Die ideale klant moet jou uiteraard wel weten te vinden. En ook al zitten zijn kinderen op dezelfde school als die van jou en beoefen je dezelfde sport, iemand die een dienstverlener nodig heeft, zoekt ALTIJD ook op internet.
Een hoge notering bij Google* is dus geld waard.
Er zijn 3 manieren om je te profileren in Google:
- Organische zoekresultaten (gratis)
- Gesponsorde koppelingen (betaald, Google Adwords)
- Google Maps (gratis)
Organische zoekresultaten
Organische zoekresultaten zijn het resultaat van een aantal zaken op het vakgebied van ‘zoekmachineoptimalisatie’. Op de juiste manier je website opbouwen, het gebruik van de juiste woorden op je website en het creëren van links naar je website, zijn hier voorbeelden van.
Gesponsorde koppelingen
Gesponsorde koppelingen zijn de kleine advertenties die je helemaal bovenin en in de rechterkolom van de Google zoekresultaten ziet staan. Een juist opgezette Google Adwords campagne zorgt voor de aanvoer van gekwalificeerde prospects naar je website. De kosten? In sommige gevallen slechts een paar cent per prospect.
Google Maps
Het is heel eenvoudig om je organisatie op te geven bij Google, zodat jouw gegevens (inclusief website, email-adres, logo en bijv. openingstijden) op de juiste plek in Google Maps gebruikt worden. Deze notering levert je extra exposure en bezoekers naar je website op. In veel gevallen wordt zelfs een kaart met alle ondernemers in Google maps getoond, bij een zoekopdracht in Google.

“Een succesvolle ondernemer weet hoe hij gevonden wordt”
Naast Google zijn er meer plekken op internet waar je je vindbaarheid als ondernemer kunt/moet vergroten, zoals sociale netwerken, online forums, YouTube, etc.
Geheim 4: Vind je klant

Gevonden worden is 1. Weten waar je klanten te vinden zijn is nog iets heel anders. Nu begrijp je misschien waarom het 2e geheim (Ken je klant) zo belangrijk is. Weten wie je klant is, is de eerste stap richting ‘weten waar je klant te vinden is’. Vaak is een lokale verbondenheid één van de kenmerken, maar dan nog kun je niet zomaar een band opbouwen met alle inwoners van dezelfde plaats. Die zitten nl. helemaal niet te wachten op jouw uitingen, als ze niet precies op dat moment op zoek zijn naar een dienstverlener.
Buiten de voor de hand liggende plaatsen als de school van je kinderen of de sportvereniging (Tip: sponsor nooit als je er zelf niet regelmatig te vinden bent!) is je klant steeds beter te vinden op het internet.
Sociale Media zoals Linkedin, Facebook, YouTube, Pinterest en Twitter helpen je te luisteren naar conversaties, waar je voorheen nooit in betrokken zou worden. Weblogs over gezamenlijke interesses of je vakgebied kunnen plotseling deuren openen, die vroeger absoluut gesloten bleven. Ook communities op het internet krijgen meer en meer een lokaal karakter. Op Linkedin en Facebook zijn er legio groepen te vinden, die een regionale of lokale functie hebben.
Ook binnen de eigen gemeente zie je steeds vaker lokaal georiënteerde forums en andere digitale ontmoetingsplaatsen. Kortom, buiten de geijkte plaatsen als de sportvereniging, de school van de kinderen, de lokale businessclub en/of ondernemersvereniging loont het de moeite je te verdiepen in de digitale netwerken, waar je potentiële klant (ook) te vinden is. Trouwens, in veel gevallen heeft een offline vereniging/club ook een online variant op Linkedin en/of Facebook, waardoor je de relaties juist versterkt door elkaar zowel face to face als online te ontmoeten!
“Succesvolle ondernemers weten waar hun klanten zijn”
Geheim 5: Oprechte aandacht
Oprechte aandacht en interesse. Is dit nu een dooddoener of een doorslaggevende eigenschap van succesvolle ondernemers? Alle voorgaande geheimen - evenals alle nog volgende punten - vallen in het niet, als je op dit onderdeel faalt.
“Als je niet geïnteresseerd bent in mensen, kun je net zo goed stoppen met ondernemen”
Het lijkt misschien de eenvoudigste en meest voor de hand liggende van alle geheimen, maar misschien is dit juist wel de moeilijkste van allemaal. Want écht oprechte aandacht hebben, de juiste vragen stellen (i.p.v. over je zelf, je bedrijf of je dienst te praten), dóór te vragen en uiteindelijk in te spelen op de gegeven antwoorden is iets waar niet iedereen voor in de wieg is gelegd.
Vandaag is het echter vrijwel onmogelijk geworden om een relatie op te bouwen en terugkerende klanten (of nog mooier; ambassadeurs) te krijgen zonder inzicht te hebben in de dieperliggende behoeften en wensen. En die verschillen van persoon tot persoon. Alleen door vragen te stellen, geïnteresseerd te luisteren, door te vragen en vervolgens in te spelen op de gegeven antwoorden kom je daar achter.
Het leukste van alles is, dat je jezelf daarbij vaak helemaal niet meer hoeft ‘te verkopen’. De meest gehoorde reactie van ondernemers over dit onderwerp is dat de klant vaak na afloop van de ontmoeting aangaven, dat ze zo’n interessant gesprek hadden gehad en uitkeken naar de samenwerking. Prijs is dan plotseling geen issue meer. En concurreren tegen andere dienstverleners behoort daardoor ook vaak tot het verleden. Investeer zichtbaar en tijdig tijd in uw toekomstige klanten. Inventariseer hun huidige situatie, behoeftes, beslissingscriteria etc. . .
“Succesvolle ondernemers stellen vragen, vragen en nog eens vragen…”
Geheim 6: Overtref de verwachtingen
Weet jij wat jouw klant van jou verwacht? Veel ondernemers hebben geen idee of ze aan de verwachtingen voldoen, laat staan dat ze deze bewust kunnen overtreffen. Terwijl juist (eigenlijk zelfs alleen) het overtreffen van verwachtingen de enige methode is om ambassadeurs te creëren. En ambassadeurs heb je weer nodig als extra ‘verkopers’ in de markt, die hun familie, vrienden, kennissen en relaties spontaan naar jou of je bedrijf doorverwijzen. Maar daarvoor moet je dus weten wat er van je wordt verwacht. En dat verschilt weer van persoon tot persoon.
En hier komt dus het vorige geheim weer in beeld: door oprechte aandacht en interesse te hebben in je (potentiële) klant, vragen te stellen (en door te vragen) kun je achterhalen welke verwachtingen zij hebben bij jou, je product/dienst en je onderneming. Dus helder communiceren, vragen wat er van je verwacht wordt en regelmatig checken of de verwachtingen nog altijd worden waargemaakt. Vervolgens doe je er alles aan om deze verwachtingen te overtreffen.
Heb je beloofd op vrijdag een offerte uit te brengen? Zorg er dan voor, dat deze al op donderdag op de (digitale) mat ligt. (lees: beloof iets altijd een dag later dan je ‘t op kunt leveren). Kom altijd op tijd. Bevestig je afspraken altijd. Stel je dienstbaar op en geef je klant het gevoel dat hij de belangrijkste persoon op aarde is. Houd regelmatig contact. Geef hem/haar het gevoel dat jij BEGRIJPT waar hij/zij mee zit. Ook al kun je ‘t niet meteen oplossen, de klant heeft dan in ieder geval het idee dat hij belangrijk voor je is en dat je altijd je UITERSTE best voor hem doet.

“Succesvolle ondernemers geven hun klant het gevoel dat hij/zij de belangrijkste persoon op aarde is”
Geheim 7: Onderscheid je positief
Een belangrijk aspect bij het gevonden worden door de klant en het creëren van ambassadeurs is hoe je je profileert naar buiten toe. Het eerste geheim “Ken jezelf” speelt daarbij uiteraard ook een belangrijke rol, want het is belangrijk je sterke punten zo goed mogelijk naar voren te laten komen. Maar als ik het hier heb over profilering bedoel ik niet dat je zegt ‘hoe goed je bent’, dat je ‘je onderscheidt door persoonlijke aandacht’, ‘zo betrouwbaar bent’ en je ‘service zo fantastisch is’. Nee, ik bedoel niet dat je dat moet ZEGGEN, maar moet DOEN.
Alleen al anders DOEN maakt je onderscheidend t.o.v. je concurrent. Maar doe dat dan wel op een POSITIEVE manier. Buiten de voorbeelden uit het vorige hoofdstuk (kom op tijd, kom je afspraken na, houd regelmatig contact, etc), kun je je op meer fronten positief anders profileren. En doe daarbij vooral ANDERE dingen dan je concurrent. Loop 10 passen harder dan je concurrent.
“Succesvolle ondernemers vallen positief op”
Geheim 8: Gebruik de juiste media
De tijd dat je als ondernemer voldoende had aan een mooi pand op een A-locatie in combinatie met het plaatsen van een advertentie in het plaatselijke suffertje is voorbij. Vandaag verwachten de consumenten dat er (ook) op andere manieren wordt gecommuniceerd. Het gebruik van Nieuwe Media neemt toe. Voor de meeste ondernemers is het echter moeilijk om te kiezen welke media je op welk moment moet inzetten. Het voert te ver om hier een allesomvattend overzicht te geven, ik beperk me daarom tot een lijstje van de meest gebruikte traditionele en nieuwe media.
Traditionele media | Nieuwe media |
---|---|
Lokale krant | Sociale netwerken (LinkedIn, Twitter, Facebook, etc) |
Kabelkrant | weblogs |
Website als digitale brochure | Interactieve website |
Telefoon | Chat, Zoom, Teams |
Online Video, Foto, Audio (YouTube, Flickr, Podcasts) | |
Brieven | Digitale kranten |
Direct mailing | Email-nieuwsbrief |
Papieren brochure | Digitale brochure, Pinterest |
Netwerkbijeenkomsten | Eigen Weblog (Wordpress) |
Businessclub | Communities |
SMS | Online vergelijkingen |
Televisie | Online beoordelingen |
Radio | RSS |
Magazine/tijdschrift | Virale marketing |
Landelijke krant | Commentaar op websites / weblogs |
Face to Face | Widgets |
Mond tot mond | Instant messaging, Zoekmachine marketing |
“Succesvolle ondernemers gebruiken de juiste media op het
juiste moment om de juiste klant te bereiken”
Geheim 9: Houd de kosten laag

Vroeger groeiden de bomen tot aan de hemel. Het kon niet op. De mooiste kantoorpanden, de duurste auto’s en veel personeel. Bij veel ondernemers zie ik nog altijd teveel personeel. Dat is tegenwoordig niet meer rendabel, maar ook niet nodig.
Veel werkzaamheden kunnen worden geëlimineerd, geautomatiseerd en vereenvoudigd. Als een bedrijf zijn interne processen efficiënt zou inrichten en automatiseren, is het mogelijk om met name op ondersteunend personeel te besparen.
Nog een paar tips om kosten te besparen:
- Bespaar op de printkosten: print zo weinig mogelijk, laat de cartridges opnieuw vullen, i.p.v. nieuwe te kopen, print dubbelzijdig, print alleen in kleur als het echt nodig is, stel een lagere resolutie in voor minder belangrijke documenten
- Vervang papieren documenten door digitale documenten, eventueel met digitale handtekening (brochures, offertes, bevestigingen, contracten, etc). De klant kan zelf ook printen.
- Besteed werkzaamheden uit. Vaak is het goedkoper om zaken door een externe te laten uitvoeren dan alle kennis en vaardigheden in huis te hebben (en dus blijvend te moeten investeren in het op peil houden van die kennis en vaardigheden)
- Brainstorm met je team van medewerkers over hoe je samen kosten kunt besparen. Je mensen voelen zich daardoor verantwoordelijker en gemotiveerder om het daadwerkelijk toe te passen.
- Door te bellen via internet (Zoom, Teams) bespaar je een groot deel van je maandelijkse telecommunicatiekosten.
“Succesvolle ondernemers maken gebruik van hedendaagse kostenbesparende mogelijkheden”
Geheim 10: Ken je doel en (be)haal het
Je hebt nu een aantal eigenschappen van succesvolle ondernemers leren kennen, die allemaal stuk voor stuk hun waarde hebben. Echter, zonder deze laatste zal het je - zelfs met een perfecte toepassing van de 9 voorafgaande geheimen - niet lukken om succesvol te blijven. Weten waar je naar toe wilt en vastberaden de weg naar dat doel afleggen is een vereiste voor succes.
Echt succesvolle ondernemers zijn overtuigd van hun succes (zonder daarover op te scheppen) en handelen ernaar. Zij zien dat er nog prima zaken te doen zijn. Misschien minder dan voorgaande jaren, maar ze zijn er nog wel. En precies die opdrachten worden verkregen door een succesvol ondernemer. Luister daarbij vooral NIET naar je concurrenten die volop aan het klagen en jammeren zijn over de markt die volgens hen volledig ingestort is. Bewandel je eigen pad met een zelfverzekerde en veerkrachtige houding. Mensen doen graag zaken met winnaars.

“Succesvolle ondernemers kennen de wegen om hun doelen te bereiken”
Conclusie
Is het echt zo simpel als hiervoor beschreven staat? Trap gewoon wat open deuren in en je hebt instant succes? Nee, absoluut niet.
De kracht zit ‘m erin dat succesvolle ondernemers de hierboven genoemde elementen ALLEMAAL en ALTIJD toepassen. Daarnaast combineren zij alles op de juiste manier met elkaar. Dus als uit het eerste geheim (Ken je zelf) komt, dat je kennis, ervaring en passie bij consumenten ligt, kun je bij geheim 2 (Ken je klant) maar beter geen onderzoek doen naar de Top 500 van Nederlandse bedrijven.
Of als je doelgroep blijkt te bestaan uit Senioren zijn QR codes en Twitter misschien niet de beste keuze als het gaat om Nieuwe Media. En als blijkt dat je het liefste de hele dag over jezelf, je kantoor of je diensten praat, is het wellicht tijd om een ander beroep te kiezen. Want de succesvolle ondernemer van vandaag heeft de stap van monoloog naar dialoog al gemaakt.