Stop Stress - Hoe Ons Brein Werkt Wanneer We Last Hebben van Stress
27 oktober 2021 
in stress

Stop Stress - Hoe Ons Brein Werkt Wanneer We Last Hebben van Stress

Wanneer we ervoor zorgen dat ons (onbewuste) brein rustig blijft, blijven we helder denken, slapen we goed en blijft ons immuunsysteem (wat we vooral nu zo hard nodig hebben) optimaal functioneren. En ja, hier hebben we zelf invloed op. We hebben geen invloed op de situatie (en dat geldt niet alleen voor coronatijden), maar we hebben wél invloed hoe we met de situatie omgaan.

Dit artikel helpt je om (juist nu):

Ons brein heeft een toekomstbeeld nodig en dan kan het maar beter goed zijn toch? Ik vertrouw erop dat je met dit artikel voldoende handvatten (sleutels noemen wij dat) hebt om deze tijd én de tijd hierna, goed door te komen. Vragen kun je sturen naar info@puurmindsetacademy.nl.

Veel leesplezier, blijf gezond!


Stress en de gevolgen

Wij hebben een groot overlevingsmechanisme wat we met alle levende organisme gemeen hebben: een stressrespons die ons voor gevaar behoedt en die ervoor zorgt dat wij veilig zijn. Wanneer ons brein (ons onbewuste brein) gevaar signaleert zorgt de stressrespons, o.a. door het stresshormoon adrenaline aan te maken dat wij ogenblikkelijk in de fight/flight stand komen. Dit zorgt ervoor dat wij adequaat reageren op gevaar door te vechten, te vluchten of te bevriezen.

Wanneer dit gebeurt wordt de natuurlijke verbinding tussen onze rechter en linker hersenhelft verbroken. Daarmee overruled de stressrespons ons helder denken, ons slaapcentrum dat ervoor zorgt dat we ontspannen zijn en rustig kunnen slapen, ons spijsverteringsstelsel en zeker nu heel belangrijk ons immuunsysteem.

En het Corona virus geeft veel stress. Mensen zijn bang voor hun gezondheid, de gezondheid van hun dierbare, weten niet zeker of ze
het financieel zullen redden enz. Veel angsten, onzekerheid, zorgen, kortom: veel stress.

Verbonden Brein Houding (VHB)

In deze positie blijven de linker- en rechterhersenhelft met elkaar verbonden en kan het brein stress, gevoelens, gedachten emoties, angsten, zorgen of overtuigingen neutraliseren en verwerken. In deze houding stop je het vluchten of vechten tegen gevoelens, gedachten, angsten, beelden en kan het brein dit verwerken en stopt de aanmaak van stresshormonen.

De Verbonden Brein Houding

Je kan deze oefening zittend, staand of liggend doen, telkens wanneer je stress ervaart. Hoe doe je dat?

  • Zit met beide voeten op de grond.
  • Kruis één enkel over de andere enkel (hetmaakt niet uit welke enkel bovenaan is).
  • Strek je armen naar voren alsof je in het water duikt.
  • Kruis je polsen.
  • Draai je handpalmen naar elkaar toe.
  • Verstrengel je vingers in elkaar (zoals in bidhouding).
  • Laat je handen ontspannen rusten in je schoot of draai je armen naar je toe. Wat je comfortabeler vind.
  • Sluit je ogen.

Belangrijk om te erkennen wat er speelt

Het is belangrijk om te erkennen wat er speelt. Wanneer je bang bent voor het Corona virus, of voor de gevolgen ervan, ga in de VBH zitten en laat deze angst helemaal toe. Laat alle beelden die je op de tv of via je telefoon gezien hebt hierover toe, alle gevoelens toelaten, alle stemmen of alle berichten die je gelezen hebt, alles helemaal toelaten, voor zo lang als je kan en voor zo erg als je kan.

Het kan dan zijn dat de stress in eerste instantie groter wordt, vertrouw erop dat het brein deze stress en angst verwerkt. Je voelt je dan vanzelf rustig worden. Neem de tijd om rustig te worden. Dit geldt voor al je gevoelens, emoties of gedachten waar je gestrest over bent, zorgen over maakt, boos over bent, gefrustreerd over voelt etc.

Onze overtuigingen bepalen hoe we in het leven staan

Wij zijn opgebouwd uit overtuigingen. Wij kunnen alleen maar waarnemen wat wij denken dat waar is! Dit is een heel belangrijke kwaliteit van het brein. Mensen kunnen volkomen tegengestelde overtuigingen hebben en ieder denkt dat zijn overtuiging waar is. Het gaat er bij een overtuiging niet om of het waar is, het enige wat belangrijk is bij een overtuiging: is dit wat ik denk, wat ik geloof, wat ik zeker meen te weten, is dit behulpzaam? Is het behulpzaam voor mij? (Wat voor de één een behulpzame overtuiging is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.

Overtuiging installeren in je (onbewuste) brein

  • Zit in de VBH en sluit je ogen.
  • Herhaal in stilte in jezelf doorlopend de behulpzame overtuiging.
  • En blijf deze herhalen totdat je een emotionele, mentale of fysieke verandering ervaart die prettig is.
  • Laat dat prettige gevoel helemaal door je heen stromen. Neem daar de tijd voor.
  • Open dan je ogen.
  • Spreek de nieuwe overtuiging hardop uit.

Regels voor een behulpzame overtuiging

  • Zo kort mogelijk
  • In het Hier en Nu (dus niet, morgen, of volgende week)
  • Positief gesteld > ik blijf gezond (ipv ik word niet ziek)
  • Zonder hulpwerkwoorden zoals kan, wil, ga etc.

Behulpzame overtuigingen versterken het immuunsysteem

Doe dit met iedere overtuiging die behulpzaam voor je is. Neem bijvoorbeeld de overtuiging aan: ik ben en blijf gezond, de mensen om wie ik geef zijn en blijven gezond, ik behoud mijn werk. Als je toch ziek wordt, neem de overtuiging aan: ik herstel voorspoedig. Mijn immuunsysteem werkt optimaal. We weten niet of het waar is, maar deze overtuigingen zorgen ervoor dat je rustig blijft en voorkomt dat de stresshormonen aangemaakt worden waardoor je immuunsysteem verzwakt.

Een overtuiging op deze manier installeren in je brein kan eerst stress geven, (want je dacht eerst iets anders), maar blijf de nieuwe overtuiging in stilte herhalen totdat je een prettige verandering ervaart. Open dan je ogen en spreek de nieuwe behulpzame overtuiging hardop uit, zodat je voelt dat het klopt wat je zegt. Dat het rustig of natuurlijk aanvoelt.

Verwacht dat het beste gebeurt

Het is met name belangrijk om een goed toekomstbeeld te hebben. Wanneer je verwacht dat het slechtste gebeurt, zal je vaak angst hebben voor de toekomst en je zorgen maken in het Hier en Nu. Wanneer je verwacht dat het beste gebeurt sta je rustig en stevig in het Hier en Nu. Niemand weet wat de toekomst brengt, maar wat een verschil of je bang bent dat het slechtste gebeurt of dat je er als vanzelf vanuit gaat dat het beste gebeurt.

Neem deze overtuiging aan: “Ik verwacht dat het beste gebeurt.”

Weerstand

Het is heel normaal om in eerste instantie weerstand te voelen wanneer je een niet behulpzame overtuiging om gaat zetten in een behulpzame overtuiging. Je gaat namelijk op dat moment heel bewust in tegen je ‘oude’ overtuiging, en die heb je niet voor niets! Die voelt namelijk waar! Zo is het! Het staat in de krant, het komt zo in het nieuws. Realiseer je dan, en dat kan écht weerstand oproepen, dat het er bij een overtuiging niet om gaat of het ‘waar’ is, het gaat erom of het behulpzaam is.

Aan jou de keuze. Ga je voor je gelijk of voor je geluk? Durf voor je geluk te gaan, ook al zegt alles in je dat het niet klopt (dat is je bewuste brein). Je geeft je onbewuste brein nieuwe instructies, je herprogrammeert als het ware jezelf.

Ons onbewuste brein, vriend of vijand?

Ons onbewuste stuurt zo’n 95% van onze manier van denken, handelen, voelen en praten aan. Hierdoor hebben wij zelf zo’n grote invloed hoe we met een situatie omgaan. We hebben geen controle over een situatie, maar we hebben wél invloed hoe we met de situatie (en dat geldt voor iedere situatie) omgaan. Door ons onbewuste brein aan te sturen!

Angst voor de toekomst stoppen met actieve taal

Het zijn heel onzekere tijden, er speelt van alles, we kunnen ons overal zorgen over maken en dat lijkt ook een normale reactie op de huidige situatie. De meeste angst en stress echter speelt niet in het Hier en Nu, maar speelt zich in de toekomst af en speelt zich af in ons hoofd. Bang zijn voor de toekomst is zo’n verspilling van je energie, het verlamt je, zorgt ervoor dat je slecht slaapt en ondermijnt je immuunsysteem. Niet behulpzaam. Wellicht voel je nu een “ja maar, “…stel dat ik ziek word”,… “stel dat iemand waarvan ik hou ziek wordt”, … “stel dat ik het financieel niet red”, … stel dat…

Angst voor de toekomst werkt verlammend

Wanneer er in het heden, in het Hier en Nu iets speelt: zie het in de ogen en handel ernaar. Ga eventueel eerst in de VBH zitten om de gevoelens die er op dat moment zijn toe te laten. De meeste angst en stress speelt zich echter in de toekomst af: speelt zich in ons hoofd af. Angst voor de toekomst werkt verlammend. Gelukkig kan je angst voor de toekomst stoppen!

Ons brein weet het verschil niet tussen wat er in de werkelijkheid gebeurt of in gedachten

Angst voor de toekomst speelt ook wanneer je ineens overvallen wordt door een emotie. Ga eens na of je op dat moment met een innerlijk gesprek bezig was, of met een negatief toekomstbeeld. Dit gaat razendsnel. We hebben het vaak niet eens in de gaten. Vaak merken we pas dat dit gebeurt, omdat we er emotioneel op reageren. Alléén al op gedachten reageert ons lichaam. Zelfs wanneer we ons niet eens bewust zijn van deze gedachten.

Je lichaam reageert:

  • óf emotioneel; met een emotie
  • óf psychisch: met een angst
  • óf fysiek: met pijn.

Ons brein weet het verschil niet tussen dát wat er in de werkelijkheid gebeurt en dát wat zich in het verleden of in de toekomst afspeelt wanneer we ons ermee verbinden. Met andere woorden: wanneer onze zintuigen allemaal meedoen. Van deze kwaliteit van het brein - dat het brein het verschil niet weet tussen de werkelijkheid of wat je bedenkt - kan je dus helemaal in de angst terecht komen. En gelukkig met diezelfde kwaliteit van het brein kunnen we de angstgedachten voor de toekomst ook stoppen.

Angst voor de toekomst stoppen met Actieve taal

Actieve taal is dé grote toegangspoort tot ons onbewuste brein, want

1) het creëert een keuzemogelijkheid
2) het stopt de identificatie die je op dat moment hebt en
3) het zorgt ervoor dat je een zogenaamde logische: oorzaak en gevolg reactie los kan koppelen!

Keuzemogelijkheid creëren en identificatie stoppen

Dit doe je (heel simpel) door het hulpwerkwoord, ‘ik heb’ of 'ik ben’ voor ‘ik doe’ te vervangen. Dus in plaats van te zeggen: “ik maak me zorgen over de toekomst”, zeg je “Stop“ (hiermee laat je je brein weten dat dit de verkeerde richting is). “Stop… ik doe me zorgen maken over de toekomst” en je geeft je brein meteen een nieuwe instructie door erachter te zeggen: “en ik stop ermee!”. Het klinkt bizar voor je bewuste brein, maar voor je onbewuste brein is dit een logische richting.

Je hebt een keuzemogelijkheid gecreëerd; namelijk doorgaan met ‘zorgen doen maken over de toekomst’ óf ermee stoppen. Tegelijkertijd heb je de identificatie met een angst “ ik ben bang voor…” gestopt door “ik doe bang voor…” te zeggen.

Zogenaamde logische oorzaak en gevolg stoppen

In plaats van: “Ik maak me zorgen over mijn ouders of ze wel gezond blijven” zeg je met actieve taal: “Stop… ik doe me zorgen maken over mijn ouders”. “Of ze wel gezond blijven” laat je helemaal weg. Actief wordt dit: “Stop… ik doe me zorgen maken over mijn ouders en ik stop ermee”. Dit geldt óók voor alles wat met Corona te maken heeft.

Het lijkt logisch om te zeggen of te denken: Geen wonder dat ik bang ben voor het Corona virus, het heeft heel veel invloed op ons en het heeft grote gevolgen: mensen worden ziek en sterven, raken hun inkomsten kwijt.

Deze zogenaamd ‘logische’ oorzaak en gevolg laat je los. Wat overblijft is: “Stop… ik doe bang voor het Corina virus, en ik stop ermee”. Wat ook een mogelijkheid is om te zeggen: “Stop…ik doe bang voor de toekomst, en ik stop ermee”. Deze zogenaamde logische oorzaak en gevolg loskoppelen is een belangrijke stap. Het gebruik van Actieve Taal brengt je brein tot rust en geeft richting aan je brein door de identificatie te stoppen.

Handel in het hier en nu

Word je ziek: neem contact op met je arts en ziek het uit. Wanneer iemand ziek wordt waar je veel van houdt, neem contact op met ze op, vraag wat jij kunt doen. Wanneer je financiële problemen hebt; ga naar de gemeente, vraag een lening, kom in de handeling. Natuurlijk is het goed om voorzorgsmaatregelen te nemen. Zorg dat je voldoende rust neemt, dat je zorgvuldig met je geld omgaat, dat je goed eet, enzovoort.

Wanneer deze dingen in het Hier en Nu gebeuren: handel ernaar! Maar angst voor deze zaken in de toekomst: stop het meteen! Zeg: “Stop… ik doe angst voor de toekomst, en ik stop ermee”. Ga eventueel in de VBH zitten en laat de angst voor de toekomst toe totdat je weer voelt dat je tot rust gekomen bent.

Blijf in het Hier en Nu
Dit is het enige moment waarop het leven zich afspeelt, het heet niet voor niets het Hier en Nu. De rest speelt zich alleen maar in ons hoofd af.

Voorkom dat je de fight/flight activeert

We kunnen niet vechten tegen deze situatie; dat geeft namelijk veel stress, en die strijd verlies je. We kunnen er niet voor vluchten, dat geeft angst, en zal ons als een schaduw blijven volgen. Beide reacties, of je nu vecht of vlucht activeert de stressrespons en er worden ogenblikkelijk stresshormonen zoals adrenaline aangemaakt.

We kunnen dát waar we geen invloed op hebben wél
accepteren.
Het is zoals het is.
Dat geeft rust, en rust activeert je immuunsysteem, je helder denken en zorgt ervoor dat je goed slaapt.

Positief selecteren

Ieder nadeel… Alles heeft meerdere kanten. Waar richt je je op? Juist nu! We hebben altijd een keuze. Er is heel veel in het nieuws wat bedreigend kan overkomen. Maar er is ook ander nieuws. Zoals de enorme stroom van verbindende boodschappen. Zulke mooie, leuke, liefdevolle spreuken en boodschappen, gedichten, grappen, filmpjes. Wat een prachtige initiatieven worden er ontplooid. Wat zijn mensen creatief. Wat een verbinding, wat een creativiteit

Waar richt je je op?

Hier hebben we een keuze in! Wat wil je onthouden? Hoe wil je hierop terugkijken? Je hoeft niet je ogen te sluiten voor de realiteit (of het nieuws of Facebook of de krant), m.a.w. je hoeft niet de informatiestroom af te sluiten, maar ga anders met de informatie om. Word je tóch naar van al die negatieve berichten in de krant, het journaal of social media? Zet het dan uit! Lees die berichten niet.

Kijk 1x per dag of 1x per week (echt belangrijke zaken krijg je toch wel te horen). Maak juist nu een ‘fotoboek’ van alle bijzondere momenten, filmpjes, spelletjes die je met je (klein)kinderen doet, verbindende gesprekken met mensen die er voor je toe doen. Dit is er ook! In overvloed zelfs, we hebben zelf de keuze wat we opslaan.

Er is geen werkelijkheid, alleen maar een beeld, een interpretatie van de werkelijkheid: waar maak je een foto van? Wat wil jij onthouden als je hier later op terug kijkt?

Positieve veranderingen

Welke positieve veranderingen heeft deze tijd opgeleverd? Want die zijn er ook! Hoe we van individualisme naar saamhorigheid en behulpzaamheid gegaan zijn én hoe dat natuurlijk aanvoelt.

Hoe kijk je hierop terug?

Hoe wil je hierop terugkijken? Het nodigt ons allemaal uit om over zaken na te denken, om te bezinnen. Wat is werkelijk belangrijk voor mij? Waar gaat het voor mij om? Wat wil ik anders? Wat wil ik laten? Waar wil ik me meer op richten? Hoe maak ik hier iets positiefs van? Natuurlijk kan je deze tijd mooi gebruiken om op te ruimen, de tuin aan te pakken en eens lekker een serie te bing watchen.

En we kunnen deze tijd óók gebruiken om eens wat meer naar binnen te gaan, te voelen wat voor mij, voor jou belangrijk is. Misschien ga je voor het eerst mediteren, of maak je daar meer tijd voor vrij, misschien spreek je vaker, live of via skype of beeldbellen, over de wezenlijke dingen van het leven?

Ga voor jezelf eens na:

Wat heb ik anders gedaan

Wat wil ik onthouden van deze periode als ik hier over vijf jaar op terug kijk, als ik hier over twintig jaar op terug kijk? Hoe heeft het mij veranderd? Hoe heeft het de maatschappij veranderd? Welke zaken zijn we maatschappelijk gezien anders gaan aanpakken? Hoe zijn we zorgvuldiger met het milieu omgegaan? Hoe heeft het ons mensen, wij, die onszelf toch altijd als heer en meester beschouwd hebben, weemoedig gemaakt. Hoe zijn we ons bewuster geworden dat we deze aarde delen, niet alleen met elkaar, maar ook met dieren- en plantenrijk?

Hoe zorgvuldig zijn we met de aarde, met het milieu, met onszelf en met elkaar omgegaan? Hoe zijn we ons bewust geworden dat verbinding met anderen, niet alleen onze dierbaren, ook mensen die we nauwelijks kennen of misschien helemaal niet kennen, belangrijk voor ons is, verrijkend voor ons is, hoe we anderen nodig hebben.

Hoe alles vanzelfsprekend was

Op terrasjes zitten en je boodschappen doen. Uitgaan, naar een bioscoop of een restaurant. Lekker naar buiten met z’n allen, bij elkaar op bezoek gaan, elkaar met een hug of zoen begroeten. Een arm om iemand heen slaan die troost nodig heeft. Allemaal zaken die zowel vanzelfsprekend waren en niets kostte, en die nu onbetaalbaar lijken.

Een positief toekomstbeeld creëren

Ons brein heeft (altijd) een toekomstbeeld nodig. Dit is nu precies wat nodig is: verwachten dat het beste gebeurt en een optimaal toekomstbeeld creëren. Dat dit beeld precies zo uitkomt is nihil, maar het maakt zo’n verschil in hoe je in het Hier en Nu staat. Of je bang bent voor de toekomst en verwacht dat het slechtste gebeurt, óf dat je vol vertrouwen bent en verwacht dat het beste gebeurt.

Geef je brein richting

Osho zegt dit zo mooi:

“Our mind is a very bad master, but a very good slave. Master your mind.”

Stuur je onbewuste brein aan

  • Door alle emoties en gevoelens in de VBH toe te laten
  • Door je angsten in de toekomst te stoppen met Actieve Taal
  • Door behulpzame overtuigingen aan te nemen in de VBH
  • Door een optimaal toekomstbeeld te creëren
  • Door een mooi ‘fotoboek’ te maken van dát wat jij wil onthouden als je hierop terugkijkt (positief selecteren)
  • Door in het Hier en Nu te blijven, want dit is écht het enige moment waarop het leven zich afspeelt

Onze eigen invloed is groot!

We hebben geen controle over een situatie, we hebben wél invloed op hoe we met de situatie omgaan, en onze invloed is groot. Op het moment dat we ons onbewuste brein aansturen. Geef je brein richting!

Voorbeelden

Om je te helpen met Actieve Taal geven we een paar gewone ‘passieve’ taal voorbeelden hieronder, die je kunt omzetten in Actieve Taal.

Het enige dat je doet is het hulpwerkwoord vervangen voor ‘ik doe’ of het toevoegen.

PassiefActief
Ik ben bang dat ik ziek wordStop… ik doe bang dat ik ziek word, en ik stop ermee
Ik maak me zorgen over de toekomstStop… ik doe me zorgen maken over de toekomst, en ik stop ermee
Ik ben bang mijn inkomsten kwijt te rakenStop… ik doe bang mijn inkomsten kwijt te raken, en ik stop ermee
Ik slaap niet goed omdat ik alsmaar blijf piekeren en malenStop… ik doe niet goed slapen, en ik stop ermee
Stop… ik doe piekeren en malen, en ik stop ermee
Ik heb weerstand tegen dit allesStop… ik doe weerstand tegen dit alles en ik stop ermee
Ik raak geïrriteerd als mensen onvoldoende afstand houdenStop… ik doe irritatie als mensen onvoldoende afstand houden en ik
stop ermee
Ik maak me zorgen over de gezondheid van mijn dierbarenStop… ik doe me zorgen maken over mijn dierbaren en ik stop ermee
Dit komt nooit meer goedStop… ik doe dat dit nooit meer goed komt en ik stop ermee

>> Lees hier mijn persoonlijke ervaring over deze complete online cursus

Over de schrijver
Mijn missie is om mensen wakker te schudden. Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.
Reactie plaatsen