"Zou je dat nou wel doen?”

“Is daar wel genoeg werk in te vinden?” “Denk je dat mensen jou dat gaan betalen?” “Er zijn maar heel weinig ondernemers succesvol.” “Ga je echt zoveel geld uitgeven aan een training?” “Ik zou m’n vaste baan nog niet opgeven als ik jou was.” “Je kan beter eerst zorgen dat je klanten krijgt.”
“Er zijn al zoveel ondernemers die doen wat jij wil gaan doen.” “Ik zou dat echt nooit doen.” Een greep uit de ‘goedbedoelde’ tips en adviezen van mensen die het beste met je voor hebben, maar waar je als ondernemer helemaal niks aan hebt.
Sterker nog, ze kunnen je juist enorm tegenhouden bij het opbouwen van je business. Herkenbaar?
Eindelijk de stap genomen
Heb je eindelijk de stap genomen om je bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Ben je net lekker bezig met al die geweldige ideeën en plannen die je hebt met je praktijk, komt iedereen ineens ongevraagd zijn mening erover geven.
Bevestiging nodig
Ook weet ik dat er veel ondernemers zijn die bewust om de mening van een ander vragen. Vaak vanuit een stukje eigen onzekerheid. Waardoor ze het gevoel hebben dat ze eerst bevestiging nodig hebben van een ander, voordat ze de volgende stap kunnen nemen.
Bijvoorbeeld over een bericht dat ze hebben geschreven, hun weggever of hun aanbod.
Goed om te weten is, dat de mening vragen van een ander die niet behoort tot jouw doelgroep, niet zoveel zin heeft. Deze reacties hebben namelijk totaal geen waarde. Want zij ervaren niet de problemen die jij met jouw specialiteit kunt oplossen. En daarom kunnen zij jou ook geen waardevolle feedback geven.
Ongevraagde mening
Toch is dit wel wat er vaak gebeurt. En niet alleen als je zelf om de mening van de ander vraagt. Want er zijn ook mensen die gewoon ongevraagd vertellen wat zij van jouw idee vinden. En wat jij beter wel of niet kan doen. En dan zijn dit vaak ook nog de mensen die zelf niet eens een eigen bedrijf hebben.
Serieus probleem
Wanneer je er gevoelig voor bent wat een ander ervan vindt, heb je in het ondernemen een serieus probleem. Want dan ga je nooit voor wat jij zelf wilt. Dan kom je nooit waar je wilt zijn.
Daarom geef ik je in dit blog een aantal tips om hiermee om te gaan. En leer ik je om je eigen keuzes te gaan maken. Zeker als het gaat om jouw business.
Want er zullen altijd mensen zijn die het beter denken te weten. Die zeggen wat jij beter wel of niet kan doen. Mensen die er niet in geloven.
Het is aan jou om daar weerbaar tegen te worden. Je eigen keuzes te gaan maken. Het gaat immers om jouw bedrijf. En om de dingen die jij zo graag wilt bereiken met je business.
Ze willen je waarschuwen
Dit is wat er gebeurt wanneer iemand zijn of haar mening geeft: zij projecteren zichzelf en hun eigen situatie op jouw situatie. Dit betekent dat als zij nooit een eigen bedrijf zouden beginnen, ze dit op jouw situatie projecteren en jou allemaal redenen gaan geven waarom je het niet zou moeten doen.
Maar ook wanneer iemand anders ‘zekerheid’ heel belangrijk vindt, dan zou diegene waarschijnlijk nooit de zekerheid van een vaste baan en een vast inkomen opgeven om voor zichzelf te beginnen.
Of wanneer iemand vaak in tekort denkt in plaats van in overvloed, dan is het logisch dat iemand bezig is met de vraag of er wel genoeg klanten voor jou zijn of dat mensen jou dat bedrag wel gaan betalen.
Het zijn hun angsten
Dit zijn dus allemaal angsten, gedachten en onzekerheden die een ander heeft. Zij projecteren deze angsten, gedachten en onzekerheden op jouw situatie. En daarom heb je daar dus helemaal niks aan. Daarom zegt dit helemaal niks over jou en jouw situatie.
Want het zijn hun angsten, gedachten en onzekerheden. Niet die van jou.
Iedereen heeft zijn eigen werkelijkheid. We nemen de wereld allemaal op onze eigen manier waar. We hebben overal onze eigen betekenis aan gegeven. En het kan zijn dat die betekenis net even wat anders is dan de betekenis die een ander eraan heeft gegeven. Zo hebben we allemaal zelf onze eigen werkelijkheid gecreëerd.
Perceptie is projectie
Dit wordt in NLP ‘Perceptie is projectie’ genoemd. Je neemt de wereld niet waar zoals deze is, maar wat jij er door al je ervaringen in het verleden van hebt gemaakt.
Daarom zie je ook altijd zoveel verschillende meningen voorbijkomen op bepaalde berichten op social media. En heb je weleens discussies waarin je het niet eens lijkt te worden met elkaar.
Op zich geen probleem dat iedereen de dingen anders ziet, maar wel als jij als ondernemer meegaat in het beeld dat een ander van de wereld heeft. En deze niet aansluit bij jouw dromen en doelen.
Zij zouden het inderdaad niet doen
Dus als zij het niet zouden doen, dan zouden zij het inderdaad niet doen. Maar dat betekent niet dat jij het ook niet moet gaan doen. Want in jouw ‘model van de wereld’ zijn de dingen heel anders. Zijn er andere dingen mogelijk. Zijn er veel meer kansen. Daarbij voelt een ander niet wat jij voelt met betrekking tot jouw business.
Zij zien niet wat jij ziet met betrekking tot de mensen die jij wilt helpen. Daarom is het aan jou om je eigen keuzes te gaan maken. En niet meer te luisteren naar de (goedbedoelde) adviezen van andere mensen.
Jaloezie of goedbedoeld
Er zijn mensen die hun negatieve mening erop loslaten omdat ze jaloers zijn. Het jou niet gunnen. Of zelf het verlangen hebben om ergens voor te gaan, maar het niet durven. En – hoe vreemd dit misschien ook klinkt – daarom negatief reageren.
Andere mensen bedoelen het misschien wel goed, maar dan nog kom je daar soms niet verder mee.
Het is tijd
Hoogste tijd dus om je niet meer te laten beïnvloeden door de mening en adviezen van een ander. Het is tijd om je eigen keuzes te gaan maken. Je eigen beslissingen te nemen. En de wereld te laten zien waar jij voor staat met je business.
Het is aan jou wat je ermee doet
Want hoewel mensen hun (ongevraagde) mening en adviezen delen, is het nog altijd aan jou wat je ermee doet. Of je het aanneemt als waarheid. Of langs je heen laat gaan. En gewoon je eigen ding te doen.
Woorden die blijven hangen
Het kan gebeuren dat bepaalde woorden die iemand heeft gezegd blijven hangen. Dat je die woorden steeds weer in je hoofd voorbij hoort komen. Ook al wil je dat niet.
“Energy flows where attention goes”
Weet dan dat alles wat je aandacht geeft groeit. Elke keer wanneer je weer luistert naar deze woorden, of erger: handelt naar deze woorden, geef je de bevestiging dat het inderdaad zo is. Waardoor het logisch is dat je het elke keer opnieuw voorbij hoort komen. En dat jouw aandacht en energie daar naartoe gaat. Totdat jij zelf dit patroon doorbreekt.
Partner is het er niet mee eens
Wanneer ik met iemand in gesprek ben over mijn coachingsprogramma ‘Word de beste versie van jezelf’, komt het regelmatig voor dat ik hoor dat een partner het er niet mee eens is dat hij/zij gaat investeren in mijn programma. Ook al willen ze het zelf nog zo graag. Of dat andere mensen in haar omgeving zeggen dat ze het beter niet kan doen.
Best bijzonder, vind je niet?
Een ander weet niet wat jij nodig hebt
Want hoe weet een ander (zelfs je partner) exact wat jij op dit moment nodig hebt om verder te komen met je praktijk? Dat weet alleen jij. Want alleen jij voelt dat verlangen van binnen wat je wilt bereiken met je business. Wat je voor al die mensen die met smart op jou zitten te wachten kunt betekenen. En alleen jij weet wat jij op dit moment nog mist om daar te komen.
Overleggen met een ander
Ik heb het zelfs al een paar keer meegemaakt dat iemand heel erg geïnteresseerd was om mee te doen met mijn programma en later berichtte dat ze het er met mensen in haar omgeving over heeft gehad en dat die het afraadden.
Hoe bizar dat je dat ten eerste overlegt met mensen in je omgeving. En er vervolgens ook nog naar luistert en handelt ook?! Het maakt me echt verdrietig dat zoveel ondernemers nog niet hun eigen keuzes maken. En nog teveel luisteren naar wat een ander ervan vindt.
Ik verwonder me er elke keer weer over. Maar dat is misschien ook precies de reden dat ik al ben gekomen met mijn bedrijf tot waar ik nu sta.
Het is lief bedoeld
Want ook de mensen in mijn omgeving kwamen met allerlei meningen en adviezen. En als ik daarnaar had geluisterd en gehandeld, dan weet ik zeker dat ik over een paar jaar nog steeds niet veel verder had geweest met mijn online business. Als ik al had doorgezet. Want heel positief waren die meningen en adviezen over het algemeen niet.
“De enige die weet wat jij nodig hebt, dat ben jij”.
En begrijp me niet verkeerd, want het is natuurlijk heel lief dat je partner of andere mensen met je willen meedenken. Maar de enige die weet wat jij nodig hebt ben JIJ. De enige die van binnen voelt wat jij wilt bereiken met je praktijk ben JIJ. De enige die voelt wat je wilt betekenen in deze wereld ben JIJ. Vertrouw daarom op jezelf. En op je eigen keuzes.
De ander gelooft er niet in
Ook hoor ik regelmatig van klanten dat hun omgeving er niet in gelooft. Dat die niet geloven dat ze het kunnen waarmaken. Terwijl zij er zelf diep van binnen wél in geloven.
En dat valt niet mee. Dat is best zwaar. Je kunt dan namelijk het gevoel hebben dat je jezelf steeds moet bewijzen. Je omgeving kan best een grote invloed hebben op de dingen die je doet. Of niet doet. Totdat je ook dit patroon zelf doorbreekt.
Ga erover in gesprek
Een klant adviseerde ik laatst toen zij vroeg hoe ze hier het beste mee om kon gaan, om erover in gesprek te gaan. En de ander te laten weten dat wat hij zegt – ook al is het misschien goedbedoeld – jou totaal niet verder helpt. Dat het je juist tegenwerkt. Dat het veel impact op je heeft, omdat deze persoon belangrijk voor je is. En dat het je beter zou helpen als de ander jou steunt.
Geef ook duidelijk aan dat jij er wél in gelooft. Want hoe meer jij er zelf in gelooft, hoe meer je de ander er ook in kan laten geloven.
Elke beslissing bepaalt waar je heen gaat
Een eigen bedrijf valt of staat met de keuzes die je maakt. Elke beslissing die je neemt brengt je dichterbij óf juist verder verwijderd van datgene wat jij voor ogen hebt met je praktijk. Eén simpele beslissing kan er al voor zorgen dat je weer verder verwijderd bent. Maar één simpele beslissing kan er ook voor zorgen dat je weer een stap dichterbij bent. Wees je dus bewust van de keuzes die je maakt.
Als jij ervoor wilt gaan, ga er dan voor. Als jij een idee hebt, voer het dan uit. Als jij een training wilt volgen, volg het dan. Het is jouw bedrijf. Niet die van je partner, vriendin, moeder, kennis of wie dan ook.
Maak je eigen keuzes. Doe je eigen ding. En geloof dat je het kan. Je bent niet voor niks je eigen bedrijf begonnen hè… Laat je niet langer beïnvloeden door wat een ander ervan vindt. Maar ga voor wat JIJ wilt. Voor de volle 100%.
Tot slot
Wil je meer lezen over keuzes maken, lastige beslissingen nemen en hoe JIJ de beste versie van jezelf kunt worden? Lees dan mijn ebook "Word de beste versie van jezelf". Hierin deel ik zeer waardevolle informatie waardoor jij betere keuzes kunt maken, de kwaliteit van je communicatie kunt verbeteren en je mind kunt resetten.