10 waardevolle inzichten om moeiteloos voor jezelf te kiezen
03 juni 2021 
10 min. leestijd

10 waardevolle inzichten om moeiteloos voor jezelf te kiezen

Ben je ambitieus en heb je een druk (gezins)leven? Heb je daardoor weinig tijd voor jezelf en zou je dit heel graag anders willen, maar heb je geen idee hoe? Ik help je om 'NEE' te zeggen tegen de stress en drukte in je leven en 'JA' te zeggen tegen jezelf en datgene dat jij het belangrijkst vindt. Hoe fijn zou het zijn als je moeiteloos zou kunnen kiezen voor jezelf en voor de dingen in het leven die je ECHT belangrijk vindt? Je kunt je tijd immers maar 1 keer besteden.

Het valt mij op dat er heel veel mensen zijn die een druk leven hebben: werken aan een carrière in combinatie met een druk gezins-leven. Hierdoor staat het sociale leven op een laag pitje en is er vaak weinig tijd voor ontspanning. Het risico bestaat dat je jezelf voorbijloopt.

Door stil te staan bij datgene wat je belangrijk vindt kun je leren om bewuster met je tijd om te gaan: waar wil je je tijd, aandacht en energie aan besteden? Ik leer je om keuzes te maken voor jezelf en voor de dingen die je écht belangrijk vindt, zodat drukte en stress plaats maken voor rust en ontspanning.

Omdat je interesse is gewekt voor dit blogartikel is de kans ook aanwezig dat je gemotiveerd bent om daadwerkelijk andere keuzes te gaan maken; keuzes voor jezelf. Want als je keuzes leert maken voor jezelf, krijg je weer grip op de invulling van je tijd. Je creëert hierdoor meer ruimte in je dag, wat zorgt voor meer rust en ontspanning en minder stress. Waar wacht je nog op?


Wat vindt je echt belangrijk?

In dit blogartikel deel ik mijn 10 grootste inzichten die ik leerde toen ik mezelf voorbij was gelopen. En ik wist: er moet iets veranderen. Voor jezelf kiezen is niet altijd even makkelijk. Misschien vind jij dit ook wel eens lastig? Voor jezelf kiezen hoeft namelijk niet moeilijk te zijn. De 10 inzichten uit dit blogartikel helpen je hierbij.

Hoe fijn zou het zijn als je:

  • Moeiteloos kunt kiezen voor jezelf en de dingen die jij belangrijk vindt.
  • Bewuste keuzes kunt maken waar je je tijd, aandacht en energie aan wil besteden.
  • Weer grip hebt op je tijd waardoor je niet meer hoeft te haasten en te racen tegen de klok.
  • Voldoende vrije tijd hebt voor ontspanning en gezelligheid.
  • Uitgerust bent en je weer fit en energiek voelt.
  • Goed voor jezelf kunt zorgen.

Dit is ECHT allemaal mogelijk. Je moet alleen even weten hoe ;-).

In dit artikel deel ik 10 inzichten die je helpen om bewust met je tijd om te gaan. Om bewuste keuzes voor jezelf te maken. Je komt erachter wat je echt belangrijk vindt in het leven en waar je je tijd aan wil besteden. Dit artikel biedt je waardevolle informatie, inzichten en praktische tips.

All we have to decide is what to do with the time that is given us

John Tolkien - Lord of the Rings

1. Waar besteed jij tijd aan?

Misschien herken je het wel. Je agenda is overvol en je hebt het gevoel dat je vaak tijd te kort komt. Dat je aan het rennen bent en altijd aan het haasten. Dat de dagen aan je voorbijvliegen en voor je het weet is er weer een week, een maand en een jaar voorbij. Het is zo herkenbaar. Je bent hierin echt niet de enige.

Wat doe jij met je tijd?
Een dag heeft 24 uur en die tijd kun je maar één keer besteden. Het gaat er om wat je met die tijd doet. Soms is het lastig om te zeggen waar je nu precies je tijd aan kwijt bent. Het kan helpen om voor jezelf eens bij te houden waar je nu zoal je tijd aan besteedt en hoeveel tijd je daarmee bezig bent. Dit geeft je inzicht in de invulling van je tijd op dit moment.

Waar besteed jij je tijd aan?

2. Wat vind je echt belangrijk?

We leven in een drukke tijd waarin van alles ‘moet’. Een drukke baan in combinatie met een druk gezinsleven kan ervoor zorgen dat je agenda al heel snel vol staat met allemaal dingen die ‘moeten’.

We laten ons vaak verleiden om onze prioriteit te leggen bij de dingen die ‘moeten’. Tijd vrijmaken voor jezelf en de dingen die je graag zou ‘willen’ is niet altijd vanzelfsprekend. Om bewuste keuzes voor jezelf te kunnen maken, helpt het als je voor jezelf helder hebt welke dingen voor jou belangrijk zijn: wat wil je écht? Waar word je gelukkig van? Wat maakt je blij? Waar krijg je energie van? Waar laad je van op?

Als je weet wat je echt belangrijk vindt wordt het makkelijker om keuzes te maken waar je je tijd wel of niet aan besteedt.

Wat vind jij écht belangrijk?

3. Wat zou je willen veranderen?

Een overvolle agenda is waarschijnlijk niet wat je voor jezelf wenst. Als je dit graag anders zou willen, dan zal je iets moeten veranderen in hoe je met je tijd omgaat. Het is daarom goed om te weten wat het dan precies is wat je graag anders zou willen.

Deze vragen helpen je hierbij:

  • Als je iets zou mogen veranderen in de invulling van je dag of van je week, wat zou dat dan zijn?
  • Zijn er dingen waar je nu niet aan toe komt, maar die je wel heel graag doet?
  • Voor welke dingen zou je graag meer tijd willen vrijmaken?
  • Zijn er dingen waar je minder tijd aan zou willen besteden?
  • Zijn er dingen die efficiënter kunnen of die je zou kunnen uitbesteden? Zo kun je namelijk ruimte vrijmaken in je agenda voor de dingen waar je wel heel graag je tijd aan wil besteden.

Als je kritisch kijkt naar hoe de invulling van jouw tijd op dit moment is, dan kun je de dingen aanwijzen die je graag anders zou willen.

Wat zou jij willen veranderen?

4. Ken je grenzen

Er zullen in het leven altijd dingen zijn die ‘moeten’. Daar ontkom je nu eenmaal niet aan. Maar waar het om gaat zijn je persoonlijke grenzen. Ken jij jouw grenzen? Stel, iemand vraag je voor een verjaardagsfeest. Je voelt je vermoeit en eigenlijk zou je veel liever thuis op de bank kruipen met een boek of film.

Waar kies je voor? Je kunt je vermoeidheid negeren en toch besluiten om naar die verjaardag te gaan. Of, je kunt ervoor kiezen om de verjaardag af te zeggen en te luisteren naar je lichaam. Wat is voor jou de grens?

Nog een voorbeeld. Een collega of klant vraagt je een opdracht aan te nemen. In je agenda heb je eigenlijk geen ruimte voor een nieuwe opdracht. Wat doe je? Kies je ervoor om je collega of klant tegemoet te komen met de consequentie dat je agenda eigenlijk te vol is? Of kies je voor jezelf, ga je niet in op het verzoek en bewaak je de ruimte in je agenda? Waar ligt jouw grens?

Op het moment dat je je eigen grenzen kent, kun je makkelijker keuzes maken waar je je tijd wel of niet aan besteedt.

Wat zijn jouw grenzen?

5. Maak bewuste keuzes

In veel gevallen heb je een keuze waar je je tijd aan besteedt en kun je kiezen of je ‘ja’ of ‘nee’ zegt tegen een vraag, verzoek of een uitnodiging. Maak jij jouw keuzes bewust? Of laat je je leiden door alles wat er op je pad komt?

Het is goed om je er bewust van te zijn dat als je ‘ja’ zegt tegen iets wat je niet leuk vindt om te doen en waar je dus geen energie van krijgt, dat je daarmee dus eigenlijk ‘nee’ tegen zegt iets waar je wél energie van krijgt.

En onthoudt: er is maar één persoon die voor jou kan kiezen. Dat ben jezelf.

Maak jij jouw keuzes bewust?

6. Neem bedenktijd

Vind je ‘nee’ zeggen tegen een ander lastig? Je loyaliteit kan je namelijk wel eens in de weg zitten. Zeker als je graag voor anderen klaar staat. Het kan helpen om bedenktijd te nemen. Zeg dus niet gelijk ja op een uitnodiging of verzoek, maar leer jezelf aan dat je een slag om de arm houdt. Neem bedenktijd.

Geef aan dat je ergens over na wil denken en zeg dat je erop terugkomt. Zo kun je weloverwogen een keuze maken. Bedenk, bij het maken van jouw keuze, of de uitnodiging of het verzoek aansluit bij de dingen die jij belangrijk vindt; of je er energie van krijgt; of je het leuk vindt om te doen; of het in je agenda past en of je niet over je grenzen gaat. Op die manier kun je een weloverwogen beslissing nemen.

Geef jij jezelf bedenktijd?

7. Zorg goed voor jezelf

Als je heel goed voor een ander kunt zorgen, wil het nog niet zeggen dat je ook heel goed voor jezelf zorgt. De zorg voor een ander wordt nog wel eens boven de zorg voor jezelf gesteld, bijvoorbeeld de zorg voor het gezin, je kinderen, je vader of moeder, of een vriendin. En pas op de laatste plaats kom jij.

De uitspraak “put on your own oxygen mask first” ken je vast wel. Het is een goede metafoor voor als je een groot deel van je tijd voor anderen zorgt. Het leert je dat je zelf niet zonder zuurstof moet komen te zitten omdat je een ander dan ook niet kunt helpen. Als je nu het woordje zuurstof veranderd in energie, dan hoop ik dat deze uitspraak bij je resoneert.

Goed voor jezelf zorgen betekent dat je tijd moet vrij maken voor jezelf. Tijd om op te laden, om dingen te doen die je leuk vindt en die je energie geven. Of jezelf juist de tijd geven om even helemaal niets te doen, om te ontspannen.

Zorg jij goed voor jezelf?

8. Maak een plan(ning)

Door de inzichten uit dit artikel ga je misschien wel andere keuzes maken in de invulling van je tijd. Er zal dan iets gaan veranderen. Iets wat je gewend was om te doen, wil je nu misschien niet meer gaan doen, of iets wat je nooit deed wil je nu wel meer gaan doen. Je verandert hiermee een stukje van je eigen gedrag.

Hiervoor zal je een oud patroon moeten doorbreken en jezelf een nieuwe gewoonte aan moeten leren. En als er iets lastig is, dan is dat het wel. Maar, als je jouw gewenste veranderingen in kleinere stukjes opdeelt en je maakt voor jezelf een plan, dan is de kans op een succesvolle verandering vele malen groter.

Stel, je hebt de afgelopen tijd geen prioriteit gegeven aan sport, terwijl dat wel iets is wat je heel graag doet. Je wil dit veranderen en je wil hiervoor meer tijd vrijmaken. Je hebt voor jezelf een nieuw doel gesteld: je wil twee keer in de week gaan sporten.

De kans om iets daadwerkelijk en blijvend te veranderen is het grootste als je je doel opdeelt in kleine stukjes. Begin bijvoorbeeld met 1 keer in de week. Maak tijd vrij in je agenda om te gaan sporten en houd je aan de afspraken met jezelf.

Veranderingen lukken vaak het beste in kleine stappen. Je staat immers niet in één keer bovenaan een berg, maar stap voor stap kom je er wel.

It's about time

Maak voor jezelf een plan(ning) en bedenk welke stappen je gaat zetten in de richting van je gewenste verandering. Een plan(ning) zorgt voor houvast en structuur. Het kan dienen als je reminder – je coach op papier – en het helpt je om dichterbij je gewenste veranderingen te komen.

Maak jij een plan(ning)?

9. Plan ruimte in je agenda

Realistisch plannen is een kunst. We overschatten vaak wat we in een bepaalde tijd kunnen of willen doen. Zorg er daarom voor dat je plan of planning haalbaar is. Plan voldoende tijd in voor de dingen die je op een dag wil doen. Plan liever iets ruimer dan te krap.

Zo voorkom je dat je ergens tijd tekort komt, dat je moet haasten of dat je je opgejaagd voelt. Laat daarnaast voldoende lege ruimte open in je planning; bewuste (pauze-) momenten waarop je even niets ‘moet’. Dit geeft rust en een gevoel van ruimte in je dag. Het zijn momenten voor jezelf; je laadt hiervan op.

Plan jij voldoende ruimte in je agenda?

10. Plan je vrije tijd in

Tijd voor jezelf is belangrijk. Het helpt je te ontspannen en om op te laden. Toch kan het zo zijn dat je het lastig vindt om voldoende tijd voor jezelf te nemen. Om tijd vrij te houden in je agenda waarop je even niets ‘moet’. Het blijft heel verleidelijk om toch nog even die ene klus af te maken, of om toch nog even gauw iets tussendoor te doen.

De vraag is of dit ook de juiste keuzes voor jezelf zijn? Reserveer vrije tijd en tijd voor ontspanning in je agenda. Zo voorkom je dat tijd voor jezelf wordt opgeslokt door een afspraak met een ander.

Plan jij je vrije tijd en ontspanning in?

It's about time

Ik hoop dat deze 10 inzichten je gaan helpen om om bewuster om te gaan met je tijd. Om bewuste keuzes voor jezelf te maken omdat je weet wat echt belangrijk voor je is en omdat je weet waar je je tijd het liefste aan wil besteden.

Loop je ergens tegenaan? Merk je dat je het lastig blijft vinden om keuzes te maken voor jezelf? Weet je niet goed hoe je dat moet doen of lukt het je niet om dingen te veranderen? Geen zorg! Ik help je graag! Zou een duwtje in je rug je helpen om wél die keuzes voor jezelf te gaan maken? Plan dan een gratis gesprek met mij in.

Geheel vrijblijvend natuurlijk. Wie weet kan ik je met een paar handige tips al goed op weg helpen. Waar wacht je nog op?

Over de schrijver
Mijn missie is om mensen wakker te schudden. Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.
Reactie plaatsen