Succesvol veranderen doe je zo
17 januari 2023 
17 min. leestijd

Succesvol veranderen doe je zo

Hoe doe ik dat: succesvol veranderen? Ik val steeds terug in mijn oude patroon; ben ik een hopeloos geval of kan ik het ook? Waarom zijn sommige mensen en organisaties er goed in? Wat is hun geheim? Wat is er nodig om echt, blijvend te veranderen? In dit blogartikel leer je de strategie van succesvolle veranderaars. Zij blijken acht stappen te doorlopen.


Ontdek welke acht stappen dit zijn en hoe je ze toepast. Je zult ontdekken dat je al veel goed doet maar dat je misschien een paar blinde vlekken hebt. Door dit artikel hef je die op. Daarnaast leer je wat terugval eigenlijk is. Je ontdekt hoe je ermee omgaat zodat succesvol veranderen lukt. Ben je een professioneel veranderaar, dan biedt de kennis uit dit artikel je houvast en structuur waardoor je effectiever zult zijn.

Blijvend succesvol veranderen is lastig. Toch kennen we ook allemaal wel mensen die het is gelukt, of is het ons zelf eens gelukt. Wat maakt het verschil? Hoe doe je dat: succesvol veranderen? De Amerikaanse cognitief psycholoog en oprichter van Neuro-Semantiek, dr. Michael Hall en expert coach Michelle Duval, vroegen zich dit af en hebben onderzoek gedaan naar mensen die succesvol veranderen. Zij ontdekten dat succesvolle verandering acht stappen kent. Stappen die je kunt zien als fasen binnen het veranderingsproces.

Stap 1: Ergens weg van willen; iets willen vermijden

We hebben ergens genoeg van en als we denken aan de consequenties voelen aversie, verdriet of frustratie; negatief emoties


Stap 2: Ergens naartoe willen; iets willen bereiken

We weten wat we WEL willen, hebben een visie en voelen enthousiasme en inspiratie; emoties die aantrekkelijk zijn.


Stap 3: Inzicht

We hebben inzicht in de gedachten, gevoelens, overtuigingen etc. die deze ongewenste situatie veroorzaken.

Stap 4: Beslissen

We nemen het besluit om te veranderen.


Stap 5: Een nieuwe geest

We creëren nieuwe gedachten, gevoelens, overtuigingen, betekenissen etc. Door dit te herhalen ontstaan een nieuw neuraal netwerk/nieuwe geest.

Stap 6: Nieuw gedrag

We gaan dingen anders doen; ontwikkelen nieuw gedrag.

Stap 7. Aanmoedigen

We hebben oog voor en vieren onze behaalde successen, die we vervolgens waarderen, vieren en erkennen.


Stap 8. Bijstellen

We bekijken onze nieuwe strategie kritisch om deze te verbeteren.

Het blijkt dus dat mensen, professionals en organisaties die succesvol veranderen, oog hebben voor deze acht aspecten. Ze nemen de tijd om ze alle acht goed te doorvoelen, te doorleven. Toch is dit ook weer geen wet: er zijn gevallen bekend van mensen die succesvol weten te veranderen puur op basis van maar één of twee van deze aspecten.

Denk maar eens aan verstokte rokers die accuut en succesvol stoppen met roken nadat ze te horen krijgen dat ze longkanker hebben. Zij hebben blijkbaar genoeg aan een heel sterke Dat is dus mogelijk. Vaker komt het voor dat we proberen te veranderen maar steeds weer terugvallen. Hoe komt dat en wat is er aan te doen?

Terugval kan komen door verschillende dingen. Hieronder noem ik ze op.

Terugval kan komen wanneer je niet sterk genoeg gemotiveerd bent. Wanneer je je heel sterk bewust bent van wat je NIET meer wilt en ook goed voelt en ziet wat de negatieve consequenties zijn als je niet verandert, is dit een heel sterke kracht: aversie. Wanneer je tegelijkertijd heel helder hebt wat je wil bereiken en ook kunt voelen hoe het voelt als je dit bereikt hebt; waarom dit belangrijk voor je is, dan komt er een andere sterke kracht in je los: inspiratie.


Het is een kunst om beide emoties in jezelf op te wekken. Ga maar bij jezelf na: durf jij de pijn en frustratie van wat je tolereert in jezelf echt toe te laten? Of ga je er liever van weg door nog een wijntje te drinken of de koektrommel leeg te eten? En aan de andere kant: durf jij je echt te openen voor je diepste verlangen? Voor jouw visie? En de passie die je dan voelt, te laten stromen door je lijf? Dat is al een uitdaging op zichzelf, toch? Hieronder vind je heel krachtige vragen die je helpen beide kanten te doorvoelen zodat je jezelf in beweging zet:

Vermijden

  • Waar heb ik genoeg van?
  • Op welke manier is dit een probleem in mijn leven?
  • Als ik niet verander, welke negatieve consequenties heeft dat dan?
  • Welke deuren sluiten zich als ik niet verander?
  • Wie naast mijzelf heeft hier hinder van?
  • Eert dit de persoon die ik diep van binnen ben?
  • Hoe voelt het om hierbij stil te staan?

Bereiken

  • Wat wil ik bereiken?
  • Wat wordt er mogelijk als dit lukt?
  • Wat is daar belangrijk aan?
  • Wat inspireert je hieraan het meest?
  • Hoe voelt het als je je voorstelt dat dit je lukt?
  • Welke visie heb je als het hierom gaat?
  • Hoe past dit bij de mens die je diep van binnen bent?

Als het aan de motivatie niet ligt, dan kan het komen doordat je (of je cliënt) nog niet de knoop hebt doorgehakt om echt, echt, echt te veranderen. Een helder VERMIJDEN, BEREIKEN en INZICHT helpen om die knoop door te hakken. Dat zit zo: bij inzicht ga je bij jezelf (of je cliënt) te raden: hoe doe ik/jij dat nu precies, dit probleem?

Op welke manier geef ik betekenis aan de trigger die zich voordoet waardoor ik me zo voel? Welke gedachten houden mij waar ik nu ben? Wat geloof of verwacht ik, waardoor ik dit probleem heb? Welke emoties voeden deze gedachten en voel ik vaak? Kortom: stel je voor dat je een workshop zou geven om anderen te leren jouw probleem ook te hebben, wat zouden onmisbare ingrediënten zijn in die workshop? Wat zou je de deelnemers leren?

 Als dit helder is kun je kijken naar de eerste twee stappen en zeggen: oké, je wilt dit dus vermijden… en je wilt dat bereiken… Is die strategie die je nu hebt de beste om … te bereiken? Dan is het antwoord eigenlijk altijd NEE. Dat is het beste moment om te vragen: ben je/ik dan bereid om te veranderen? Beslis je/ik dan ook echt om te veranderen? Dan is het antwoord bijna altijd een welgemeende JA. De knoop is doorgehakt.


Maar beslissen doe je niet één keer; het is een doorlopend proces. Elke keer als je merkt dat je weer gedachten denkt die horen bij wat je wilt vermijden sta je op een kruispunt. Ga je meer van het oude creëren of voedt je je nieuwe geest; de grootste versie van jezelf? Dat is een beslissing die je keer op keer maakt, net zolang totdat je merkt dat je oude patroon is losgeweekt.

De meest voorkomende reden waarom veranderen niet lukt, is dieperliggend en heeft ermee te maken dat we neurologisch gezien verslaafd zijn aan een oud patroon van negatieve emoties en gedachten.

Succesvol veranderen betekent afkicken van een biochemisch patroon in denken en voelen. Dit weten is heel erg behulpzaam omdat het je helpt het hoofd te bieden aan de afkickverschijnselen die zorgen voor de terugval. Wanneer je jarenlang hetzelfde doet en voelt, dan leef je op de automatische piloot. Processen gaan onder de radar werken: ons onderbewuste stuurt ze aan en met onze wil hebben we er geen invloed op. Dat is helemaal oké: ons lichaam-geest systeem werkt zo prima en verbruikt op deze manier de minste energie.

Lichaam en geest zijn uitstekend op elkaar ingespeeld. Wanneer wij iets in onszelf (of in de ander) gaan veranderen verstoren we eigenlijk de status-quo. Je lichaam wil dit niet en zal er alles aan doen om je te houden zoals je bent. Terugval is een teken dat je al aan het afkicken bent; eigenlijk dus een goed teken! Stel je voor dat je jezelf jarenlang op de achtergrond hebt gehouden. Je zei nooit wat je ergens echt van vond, voelde je klein en onbelangrijk maar ook wel veilig en beschermd. Totdat je er genoeg van hebt en je hart wilt volgen.

Daarbij hoort zeggen wat je eigenlijk vindt. Geïnspireerd ga je aan de slag. De eerste week gaat het prima. Je voelt je goed en het lukt. Maar ineens is dat stemmetje er weer: “wie denk je wel dat je bent? Ze zien me aankomen…Hoge bomen vangen veel wind. Ik stel niets voor, net als mijn vader en mijn opa en zo verder. Ik ben erfelijk belast. Het lukt mij toch nooit…” Plotseling wordt je weer overspoelt door die bekende emotie van diepe onzekerheid, angst en schaamte. En je gelooft wat je denkt: het lukt me nooit.


Wat er neurologisch gebeurt is dat je lichaamscellen jarenlang gewend zijn geraakt aan de biochemische cocktail van onzekerheid, angst en schaamte. Als je ze dat een aantal dagen niet geeft, omdat je in je nieuwe geest bent, dan sturen ze een seintje naar je brein. *HELP ONRAAD: STUUR ONMIDDELLIJK EEN DOSIS ONZEKERHEID*. Je brein reageert hierop door gedachten aan te maken die de vertrouwde gevoelens oproepen en de status quo is hersteld.

Wil je veranderen dan is het een goed idee om je vooraf te realiseren dat je oude patroon altijd heftiger ‘aan’ gaat en dat dit een teken is dat je op de goede weg bent. Het is zaak om jezelf (of je cliënt) te helpen om je niets aan te trekken van die oude gedachten en emoties en standvastig je doel voor ogen te houden.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat ons brein enorm flexibel is. Het kan altijd veranderen. Je oude patroon is naast een bepaald soort gedrag, gedachten en emoties ook een neuraal netwerk. Een soort snelweg in je brein. Je kunt een nieuwe snelweg in je brein - een nieuw neuraal netwerk - aanleggen in 28 dagen.

Wat is daarvoor nodig?

  • Een heel helder doel;
  • Een periode per dag voelen en denken alsof je doel al bereikt is;
  • NEE zeggen tegen oude gedachten en gevoelens;
  • Dit minstens 28 dagen volhouden (in de praktijk is dit vaak langer wanneer het om een patroon gaat dat veel vertakkingen heeft naar andere contexten.)                                                                                                                                     De crux bij succesvolle verandering is volhouden. Laat je niet van de wijs brengen door negatieve emoties of gedachten. Ze zijn onderdeel van het oude patroon dat je aan het doorbreken bent. Blijf je focus verleggen naar je gewenste situatie en VOEL de emoties die horen bij de oplossing. Zo geef je je lichaam het seintje dat je bent verandert en zal je brein gedachten produceren die horen bij die nieuwe emoties. Zo ontstaat een nieuwe gewoonte. Dit kost tijd en doorzettingsvermogen. De aanhouder wint!

Eén van de grootste missing links bij veranderen is dat we denken dat we het allemaal alleen/zelf moeten doen met de nadruk op ‘doen’. Terwijl onderzoek uitwijst dat Zijn de belangrijkste sleutel is. Dit leg ik graag even nader uit. De kwantumfysica toont aan dat we leven in een groot energieveld. De energie uit het uit het kwantumveld stroomt door alles heen, verbindt alles met elkaar en alles is ervan gemaakt.

Deze energie is niet leeg: ze is gevuld met de informatie van alle mogelijkheden. Dit veld werd door Isaac Newton ‘de ether’ genoemd. Anderen noemen het de Bron. Het bijzondere is, dat elke versie van jezelf zich in dit veld bevindt. Dus jij die haar doelen heeft bereikt en jij die er niets van bakt en alles er tussenin. Welke versie van de werkelijkheid we naar onszelf toetrekken wordt bepaald door wat we geloven, verwachten en hoe we ons gedurende de dag het vaakst voelen.

Voelen dat je de persoon al bent waar je naar verlangt; deze persoon al ‘zijn’ is het grote geheim. We krijgen toegang tot dit veld van oneindige mogelijkheden in het hier en nu. Door te Zijn. Door al je energie weer terug te brengen in je lijf, in het hier en nu en in te tunen op die versie van jezelf waar je naar verlangt. Veranderen doe je dus niet alleen. Je doet het samen met het kwantumveld van oneindige mogelijkheden!


Zo, nu weet je alles wat er is te weten over succesvol veranderen! Interessant, vind je niet? Maar met weten hoe iets werkt kom je er nog niet. Om diepliggende patronen te veranderen, zul je het geleerde in de praktijk moeten brengen. Ben jij er klaar voor om nu echt te veranderen?

Heb je genoeg gehad en ben je het meer dan beu om steeds in diezelfde cirkels rond te draaien? Dan weet je nu wat je te doen/zijn staat. Maar ik begrijp best dat dit nogal overweldigend is. Want hoe doe je dat dan precies en waar begin je? Hoe tune je in op dit kwantumveld? En hoe zorg je dat je het volhoudt? Het vervolg van dit boek, waarmee je direct praktisch aan de slag kunt is de Puur Mindset Academy Masterclass.

Dit online programma breekt jouw veranderproces in makkelijk te volgen stappen. Het helpt je om:

  • Je doel te stellen;
  • Jezelf diepgaand te motiveren;
  • Inzicht te krijgen in het patroon dat je houdt waar je nu bent;
  • Te beslissen het vanaf nu anders te doen;
  • Een nieuw patroon in denken, voelen en doen te creëren;
  • Dit patroon in te slijten in je onderbewuste door in te tunen op het kwantumveld.

Al meer dan drieduizend mensen zijn je voorgegaan en dit programma krijgt maar liefst vijf sterren in alle reviews.

Veel succes met veranderen!


Over de schrijver
Mijn missie is om mensen wakker te schudden. Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.
Reactie plaatsen