Hoe kun je negatieve overtuigingen omzetten naar positieve? Zo doe je het!
23 december 2020 
in mindset
9 min. leestijd

Hoe kun je negatieve overtuigingen omzetten naar positieve? Zo doe je het!

Verandering is iets goeds. Ook al lijkt dat op het eerste gezicht soms niet zo te zijn. Het zijn dan vooral de emoties die ons zeggen dat de verandering verkeerd is. Verandering zorgt echter wel voor nieuwe kansen en mogelijkheden. 

Het is soms heel erg lastig om het positieve van een verandering in te zien. En dat hoef je ook helemaal nog niet meteen in het begin van een verandering te doen. Dat kan namelijk ook best een stuk later gebeuren. In ieder geval is het belangrijk om te weten dat je er wat aan kunt doen. 

In dit artikel leg ik je uit hoe je negatieve overtuigen om kunt zetten naar positieve overtuigingen. 


De kracht van overtuigingen

Overtuigingen zijn de basis van onze waarneming. Het zegt wat over hoe wij vinden dat de wereld eruit moet zien. Je kunt het daarom een beetje vergelijken met ons wetboek waarnaar we ons leven inrichten of laten inrichten.  

Overtuigingen ontstaan door opvoeding, maar ook door ervaringen die je opdoet. Denk bijvoorbeeld aan de dingen die tegen je gezegd worden, maar vooral de dingen die je hoort en opslaat als waarheid (of juist niet).

Zijn onze overtuigingen wel de waarheid? 

Denk eens aan het volgende. Je loopt in de winkel en ziet leuke nieuwe kussens liggen voor op de bank. Op hetzelfde moment hoor je de stem van je moeder in je horen. “Dat heb je helemaal niet nodig, je hebt al genoeg kussens”. Vervolgens laat je de kussens liggen, en loop je weer de winkel uit. En dat terwijl je als volwassene toch wel je eigen keuzes kunt maken? 

We leren dat het netjes is om een hand te geven als je een ander ontmoet. Wanneer iemand dat niet doet, zijn mensen geneigd om dat niet ‘netjes’ of ‘beleefd’ te vinden. Mogelijk denken ze ook nog je de ander dan niet respecteert. Dit is dus precies wat perceptie is. Iemand neemt waar dat de ander geen hand geeft, en trekt dan de conclusie dat men niet wordt gerespecteerd.

Wat hebben percepties en overtuigingen met elkaar gemeen? 

Een perceptie is een waarneming die door een overtuiging geslepen is. In het boek ‘de Biologie van de Overtuiging’ van Dr. Bruce Lipton stelt de auteur dat op celniveau veranderingen plaatsvinden wanneer je wordt blootgesteld aan stress. Ofwel, de perceptie van hoe we bepaalde situaties beleven en wat stress veroorzaakt. 

Hij heeft in vele jaren onderzoek aangetoond dat op gen-niveau veranderingen plaatsvinden onder invloed van perceptie en van overtuigingen. Dat betekent dus ook dat wanneer je je eigen perceptie aanpast, je ook jouw gedrag kunt aanpassen. Een wanneer je je eigen perceptie aanpast, je ook je genen kunt herschrijven. 

Je bent dus in staat je overtuigingen te transformeren en daarmee jouw leven echt de richting te geven zoals jij dat wilt. Negativiteit en saboterend gedrag wat dus een negatieve invloed kan hebben op je genen wordt vervolgens verleden tijd.

Wat is stress en hoe raak je gestrest? 

We hebben allemaal wel een ervaring met stress gehad in ons leven. Meerdere ervaringen waarschijnlijk, waar je stress in allerlei gradaties hebt meegemaakt. Je ontkomt zelfs niet aan stress. Maar hoe ga je met stress om? 

Je hebt zelf de controle over hoe je met stress omgaat. Je kent vast wel het moment dat je weet dat je een beetje te laat van huis bent weggegaan voor een afspraak waarna het onderwerp nogal tegen zit. 

Andere mensen in het verkeer kunnen je boos maken. Dat geeft stress. Voor mij was dit een hele bekende vorm van stress die me behoorlijk dwars kan zitten. Inmiddels ervaar ik deze momenten als ‘situaties’. Het is er en gaat ook weer over. Dat zorgt voor rust in mijn lijf, waardoor ik ook beter met mijn aandacht bij de veiligheid in het verkeer kan blijven.

Waarom is stress zo ongezond? 

Stress binnen een relatie of stress om geld is voor mij niet vreemd. Dit zet je niet zomaar om in een ‘situatie’, want er kan meer voor nodig zijn om daar rust in te krijgen. Ook deze stress heeft veel te maken met de overtuigingen die we zelf hebben hierover. Wat doet stress en waarom is het zo belangrijk om stress om te zetten in rust? 

We kennen allemaal de onderzoeken waaruit blijkt dat stress een flinke negatieve invloed heeft op de gezondheid. Zo verhoogd veelvuldig en langdurig stress je bloeddruk. Je hart gaat sneller kloppen, je spieren spannen zich aan en je spijsvertering vertraagd zich. Dit komt doordat je lichaam cortisol aanmaakt.  

Cortisol wordt ook aangemaakt wanneer we in gevaar zijn. Het is namelijk een vlucht- en vecht hormoon. Wanneer we veilig zijn en toch stress ervaren, worden de cortisolspiegels in het bloed te hoog. Te hoge cortisolspiegels kunnen op de langere termijn allerlei vervelende bijverschijnselen hebben zoals: 

  • Slaapproblemen
  • Beschadiging van delen van de hersenen
  • Geheugenproblemen
  • Concentratieproblemen
  • Depressie
  • Hart- en vaatziekten
  • Suikerziekte
  • Overgewicht
  • Darmproblemen
  • Uitputting
  • Veroudering
  • Afbraak van spieren 

Het is je nu waarschijnlijk wel duidelijk waarom het belangrijk is om goed om te gaan met stress. Te veel stress kan namelijk ontzettend slecht voor je gezondheid zijn.

 

Bewustzijn en onderbewustzijn, de noodzakelijke eenheid 

Het bewustzijn is voor 5% vertegenwoordigd in ons dagelijks leven en de dingen die we doen. Voor 95% hebben we dus met ons onderbewustzijn te maken. 

Ons onderbewustzijn omvat alle overtuigingen, gewoonten en programmeringen. We zijn als mensen vaak goed in het bedenken wat we niet willen. We willen geen depressieve gevoelens, we willen geen stress en we willen niet angstig zijn. 

Het onderbewustzijn denkt té letterlijk en kent het woord ‘niet’ of andere ontkenningen niet. Het onderbewustzijn leest wat je niet wilt als wat je wel wilt. “Ik wil geen depressieve gevoelens en stress” wordt dan “Ik wil depressieve gevoelens en stress”. Dit zie je ook bij jonge kinderen, wanneer je zegt dat ze iets niet moeten doen. Ze doen het dan juist wel. 

Ook kinderen kunnen ‘niet’ niet registeren. Je zult moeten vertellen wat je wel wilt. En zo gaat het ook met je onderbewustzijn. Bedenk wat je wél wilt, en wees daarin zo specifiek mogelijk. Voorbeelden hiervan zijn: 

  • Ik voel me rustig en ontspannen
  • Ik vertrouw mijzelf volledig
  • Ik heb de kracht om te veranderen 

Dit worden ook wel positieve affirmaties genoemd.

Hoe werkt het bewustzijn?

Het bewustzijn is: 

  • 5% invloed op de dagelijkse dingen die we doen
  • Wilskrachtig
  • Het stelt doelen en (be)veroordeeld het resultaat
  • Denkt abstract
  • Tijdsgebonden
  • Gelimiteerde capaciteit van het verwerken van ervaringen/gegevens
  • Kort termijn geheugen (ongeveer 20 seconden)
  • Kan 1-3 dingen tegelijk doen in een tijdsbestek
  • Bereik van zo’n 2000 bites van informatie per seconde

Hoe werkt het onderbewustzijn? 

Het onderbewustzijn is: 

  • 95% invloed op de dagelijkse dingen die we doen
  • Monitort hoe het met je lichaam, hersencapaciteit, hartslag, spijsvertering, spierbewegingen en organen gaat
  • Denkt letterlijk
  • Tijdloos
  • Uitgebreide capaciteit van het verwerken van gegevens en ervaringen
  • Lange termijn geheugen (onthoudt ervaringen, gedragingen en overtuigingen)
  • Kan duizenden activiteiten tegelijk aanwezig
  • Heeft een capaciteit van 4 biljoen bits aan informatie per seconde

Hoe kun je gebruik maken van je volledige hersencapaciteit? 

Veel van ons hebben een voorkeur voor welk deel van je brein reageert op situaties. Je bent jezelf hier echter niet altijd van bewust. Vooral in stressvolle situaties, zoals in een ruzie. Hier kun je voor de dominante kant in je hersenen kiezen. We onderscheiden de linker- en de rechter hersenhelft. Onderzoek, zoals in de Hersen Dominantie Theorie, heeft specifieke kenmerken aan de linker- en rechterhersenhelft toegekend. 

Kijk eens naar deze rijtjes en ga in gedachten terug naar het laatste moment dat je stress ervaarde. Dit kan bijvoorbeeld een ruzie of een situatie op het werk zijn. Welke kant wordt bij jou de dominante kant? Het kan per situatie verschillen of je meer de rechterkant of de linkerkant gebruikt. Het is goed om jezelf hiervan bewust te zijn. 

Het doel is om in een stressvolle situatie beiden hersenhelften te laten samenwerken door verbinding te houden tussen de hersenhelften. In een stressvolle situatie wil je de beschikking blijven houden over beide hersenhelften. Op die manier kun je de maximale capaciteit gebruiken. Normaal gebruik je bij stress maar één hersenhelft, en wordt de ander ‘on hold’ gezet totdat je weer rustig bent. 

Vervolgens komt de verbinding weer tot stand en beschik je over je volledige mogelijkheden. Dan heb je in die ruzie helaas al die onzinnige en lelijke woorden gezegd, of heb je misschien al over je heen laten lopen. Wanneer je verbinding houdt in je hersenhelften is het effect dat je logisch blijft nadenken in een situatie die jou stress geeft.


Het veranderingsproces: Een Balans 

Een Balans is het proces waarbij de overtuiging of de situatie van stress omgezet wordt van negatief naar positief. Hierin wordt weer gebruik gemaakt van het herstellen van de verbinding tussen de linker – en de rechterhersenhelft.

Conclusie

De manier waarop jij jezelf ziet heeft invloed op de manier waarop anderen jou zien. Wanneer je zelfvertrouwen uitstraalt zullen mensen je met vertrouwen benaderen. Mensen die onzekerheid en twijfel laten zien, zullen een overeenkomstige reactie krijgen van gebrek aan vertrouwen in diegene. 

Jouw overtuigingen, vooral de onderbewuste, leren de wereld om je heen hoe ze jou moeten behandelen. De manier waarop mensen jou behandelen is een reflectie van jouw onderbewuste overtuigingen. Als je wilt dat anderen jou behandelen zoals je eigenlijk behandeld wilt worden, zul je je blokkerende overtuigingen moeten veranderen.

Zal ik je verder helpen? 

Heb jij je tot nu toe comfortabel gevoeld, en merk je dat je onrustig wordt omdat je je realiseert dat je zelf wat kunt doen om je beste leven te leven? Dan klopt dat!

 

Als je nog steeds wacht op de tovenaar die je leven in een zwiep met de toverstok laat veranderen, zonder dat jij er wat voor hoeft te doen, dan stop je nu met lezen van dit blogartikel en vergeet je alles. 

Voor diegene die écht de verandering in willen zetten, heb ik een voorstel:

Plan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in waarin we samen kijken welke

verlangens en welke doelen je hebt. We bespreken vervolgens op welke manier jij de beste ondersteuning kunt ontvangen. Spreken we elkaar snel?

Over de schrijver
Mijn missie is om mensen wakker te schudden. Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.
Reactie plaatsen