In 5 stappen beter leren omgaan met emoties
11 mei 2021 
8 min. leestijd

In 5 stappen beter leren omgaan met emoties

De wereld mooier maken begint bij jezelf. Neem je verantwoordelijkheid en zorg dat je de beste versie wordt van jezelf. Hoe goed en hard je ook je best doet om je doelen te behalen, zonder mentale rust en veerkracht kom je nergens. Wil je jouw doelen behalen?

Of je nou een onderneming wilt starten of verder wilt groeien of misschien verlang je ernaar om ooit een gezin te stichten of een droomhuis te kopen. Wat jou droom ook is, zonder mentale groei kom je nergens.

En mentale groei start vaak met het goed kunnen omgaan met je emoties en belemmerende gedachten. Hoe wordt je de beste versie van jezelf en creëer je een leven waar je zo naar verlangt zonder dat je mee wordt gesleurd door je onzekerheden en negatieve emoties? Dit en meer lees je terug in dit stappenplan van Puur Mindset Academy.


Emoties

Emoties zijn het product van jouw interpretatie van de wereld. Je brein is jou continu signaaltjes aan het geven over wat er om jou heen gebeurt. Helaas hebben we allemaal last van diverse filters vol met oordelen, trauma's, angsten, onzekerheden. Deze filter zorgt ervoor dat gebeurtenissen uit het verleden zich koppelen aan het heden en ons emotioneel uit balans brengen. Elke gebeurtenis en gedachte die je in het heden hebt roept een bepaalde emotie bij je op.

Maar waarom hebben wij emoties? Emoties zijn je wegwijzer. Emoties zijn je vrienden die het beste met je voorhebben en jou willen laten zien wat je nog mag helen. Daarnaast zorgt het helemaal doorvoelen van emoties (zowel negatieve als positieve emoties) ervoor dat ze jouw lichaam reinigen. Emoties werken dus helend en genezend. Emoties hun werk laten doen is niet altijd prettig.

Maar de enige maar om negatieve emoties los te laten is door deze compleet toe te laten. Hoe jij dit op een effectieve en fijne manier kunt doen leg ik je helemaal uit in dit stappenplan. Voordat je hier helemaal in duikt is het nog even fijn dat je het volgende weet over emoties. We kunnen ze namelijk onderscheiden in primaire en secundaire emoties:

Primaire emoties zijn heftig maar durven vaak niet langer dan 2 minuten. Het helemaal doorvoelen van deze emoties zorgt ervoor dat ze uiteindelijk oplossen.
Wegdrukken van deze emotie zorgt voor een stemming/blokkade. Een emotie dat niet helemaal is doorvoelt zet zich om in een stemming oftewel een secundaire emotie.

Secundaire emoties zijn soms te pijnlijk om onder ogen te zien en worden vaak overschaduwd door de primaire emoties. Het is namelijk soms minder pijnlijk om een potje te huilen of even boos te zijn dan te erkennen dat je je diep van binnen eenzaam of afgestoten voelt. Voorbeelden van secundaire emoties zijn: je angstig en onzeker voelen, veel zeuren, slachtoffer gedrag, depressieve gevoelens.

Stap 1: Triggers

Elke gedachte of overtuiging wekt een bepaalde emotie op. Om je heftige emoties minder overheersend te maken dien je dus je gedachten te weerleggen en te inventariseren op feiten en waarheden. Onderzoek en identificeer jouw gedachten en overtuigingen. Laten we eens goed kijken naar wat jouw triggers zijn, wat raak jou het meest?

Een trigger kan bijvoorbeeld zijn wanneer jij je niet gezien/gehoord voelt, een conflict waarbij iemand jou het gevoel geeft dat je niet goed genoeg bent, of wanneer je te weinig aandacht krijgt en gelooft dat je een last bent.

Schrijfopdracht

  1. Schrijf uit wat jouw triggers zijn waarbij jouw emoties sterk naar voren komen. Schrijf deze situatie(s) uit. Welke overtuigingen heb je in deze situatie? (bijvoorbeeld: ik ben niet goed genoeg, ik moet altijd alles doen, ik ben niet slim genoeg, ik moet anderen altijd helpen anders worden ze boos).
  2. Schrijf je meest recente overtuigingen op in die situatie(s) en beantwoord per overtuiging het volgende:
  • Is dit 100% waar?
  • Wat is het bewijs dat het niet zo is?
  • Wat ga ik doen om het te veranderen? (niet opschrijven wat je niet meer wilt, maar wat je juist WEL wilt, houdt het altijd positief. Dus wat is de positieve uitkomst en doel?)

Stap 2: Bodyscan

Je weet nu je triggers en je daardoor dus ook wat jouw secundaire emoties zijn. Check nu bij jezelf welke secundaire emotie(s) jouw leven het meeste belemmerd en welke je nog zou willen helen. Dit kun je doen door even je ogen te sluiten, diep in te ademen en te voelen in je lichaam waar het zwaar, gespannen, donker voelt of waar je (bijna) nooit je aandacht op wilt richten.

We zoeken deze plek in je lichaam op om te speuren naar wat er nog geheeld mag worden. Vaak zit het verstopt in het donker omdat je overlevingsdeel het verstopt heeft voor jou zodat je geen pijn meer hebt.

Visualisatie: Je kunt deze visualisatie zo vaak als je wilt doen en hoe vaker je het doet hoe sneller je emoties kunt loslaten. Ga op een plek liggen of zitten waar je ongestoord en ontspannen deze opdracht kunt ervaren. Sluit je ogen en richt je aandacht naar één plek in je lijf waar het donker, zwaar, naar voelt.

Probeer je daar zo lang mogelijk op te focussen. Daarna wil je dit deel zo veel mogelijk liefde sturen. Dit doe je door door jouw liefde er naar te ademen.

Jouw adem is het cadeautje voor de blokkade om los te komen. Adem 4 tellen in door je neus en langzaam 8 tellen uit. Herhaal dit 10 keer.

Probeer niet te oordelen, niet te analyseren, niet de gebeurtenis erbij te halen waardoor jij denk dat jij deze blokkade hebt. Hierdoor ga je het rationaliseren en blijf je weg van de emotie. We willen juist bij de emotie zijn zodat het zich oplost.

Stap 3: Verwelkom

We gaan nu een stapje dieper middels een korte maar krachtige visualisatie waarbij je zometeen mag voorstellen dat een emotie (waar je weleens last van hebt) een persoon is. We zijn het inmiddels gewend dat emoties zonder afspraak aankloppen. Wanneer je niet gastvrij bent zal deze opnieuw checken of je thuis bent, misschien wel via het raam of achterdeur (die vaak open staan).

Je schrikt want emotie voelt als een indringer en een normale reactie is dat je in paniek raakt en geen verbinding wilt maken met deze indringer. Maar emotie zijn intentie is niet om jou te laten schrikken of je bang te maken. Het wordt tijd dat je emotie verwelkomd en naar binnen laat. Hoe gastvrijer je wordt voor emotie hoe sneller jij een fijne band kan opbouwen.

Visualisatie: Visualiseer dat emotie aanklopt en verwelkom hem/haar/het op een manier wat je normaal altijd zou doen als je iemand thuis op bezoek krijgt. Biedt je dan wat te drinken aan? Laat je emotie wel even zitten op de bank. Hmm wat nog meer? Het zou ook best fijn zijn om met emotie te praten, het is anders een beetje raar om niet met je gast te gaan praten, toch?

Wil je een goede gesprekspartner zijn en iets halen uit het gesprek? Goed idee! Mijn tip is om verdiepende vragen te stellen zoals: Hoe gaat het nou echt met je? Wat kan ik voor je doen? Heb je een advies voor mij? Ik wil je laten zien dat emoties je wegwijzer zijn.

Stap 4: Onderzoek

Yes je bent bijna bij het einde! We zijn al flink de diepte in gedoken. Je hebt contact gemaakt met je onbewuste door middel van de visualisaties en je hebt zelfs een kopje thee gedronken met "emotie". Ik ben mega benieuwd hoe dit voor je was? Vond je het prettig, vond je het fijn? Was je verbaast?

Voelde je er niet echt wat bij of vond je het een beetje gek of onwennig of was je misschien wel een beetje bang? Onderzoek hoe jij deze visualisatie hebt ervaren. Want het zou zo maar eens kunnen zijn dat hoe jij meestal jouw "koffie dates" met "emotie" ervaarde een weerspiegeling is van hoe jij werkelijk denkt over je emoties. Wat dit ook mag zijn er is geen goed of fout.

Schrijfopdracht

Schrijfopdracht: Hoe krachtiger de emotie in het gesprek met emotie hoe groter de wijsheid die je eruit kunt halen. Onderzoek wat emotie jou wilt vertellen. Is het gelukt om te praten met je emotie? Top! Schrijf in je dagboek/ journal wat jouw emotie jou wilde leren en bijbrengen. Wat voor inzicht heb je gekregen van emotie? En wat geloof je nu over een bepaalde situatie, een trigger, jezelf en de wereld?

Wat ging er goed tijdens deze "koffie date" en wat was nog een uitdaging? Schrijf deze vragen zo uitgebreid mogelijk uit. En onderzoek telkens wanneer je deze visualisatie doet wat emotie jou voor inzicht wilt geven.

Stap 5: Advies

Je verdient het om te groeien, om de beste versie van jezelf te worden en om elke dag een stapje dichterbij je droom te komen. We hebben allemaal een gezond deel in ons dat ons de beste versie van onszelf laat zijn, wilt groeien en op avontuur wilt. Maar we hebben ook een overlevingsdeel die ons veiligheid en overzicht wenst, maar die vaak door een trigger wordt geactiveerd en de leiding neemt over jou.

Wees lief voor jezelf en geef aandacht aan dat wat je aandacht verdient. Je kunt mentaal groeien door goed te luisteren naar je gezonde deel maar ook door je overlevingsdeel vaak aandacht te geven en te helen. Daarom wil ik je als allerlaatste stap vragen om het volgende te doen: Volg het advies van je emotie(s) op.

Emoties zijn jouw wegwijzer en hebben ALTIJD het beste met je voor. Wordt jij een master in het luisteren naar jouw emoties? Dan ben je een MASTER OF LIFE! Vind je het nog moeilijk om contact te maken met je emotie(s). Dat geeft helemaal niet! Blijf proberen and don't give up! Desnoods mail je mij via info@puurmindsetacademy.nl

Schrijfopdracht

De allerlaatste opdracht. Beantwoord de volgende vragen: Wat is nog een uitdaging? Wat is je verlangen? Wat ga je doen om daar te komen? Wat ga je vandaag of morgen doen (al is het maar 10 min) om bij jouw verlangen/droom te komen?

Tot slot

De kunst van het leven is om zowel het licht als het donker toe te laten, zowel dag en nacht te zien en zowel goed en kwaad er te laten zijn. Wanneer jij jezelf toestaat om je ongemakkelijk te voelen en toch in verbinding kunt blijven staan met jezelf en je diepste verlangens, zul je uiteindelijk de rust en zelfvertrouwen ervaren waar je zo lang naar verlangde.

Ik wens jou een prachtig en gezond leven toe waarin je kunt zijn wie je wilt zijn en waarin je vrij bent om al je emoties er te laten zijn. Mocht je tot deze bladzijde zijn gekomen dan wil ik je laten weten dat ik mega trots op je ben dat je deze reis hebt durven afleggen. Het is niet niks om te zien en te leren hoe je dient om te gaan emoties. Velen willen pijn niet onder ogen zien, maar jij, jij hebt durf en lef om dit wel te doen. Werken aan je mental health vergt veel moed en durf.

En jij hebt hierbij al bewezen dat je dit hebt door dit stappenplan te lezen en te volgen. Mocht je nu nog wel wat hulp kunnen gebruiken, plan dan een gratis Zoomcall in. Samen met jou ga ik kijken hoe we jouw emoties in bedwang kunnen houden.

Over de schrijver
Mijn missie is om mensen wakker te schudden. Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.
Reactie plaatsen