9 Manieren om Jouw Mindset Positief te Veranderen
01 maart 2021 

9 Manieren om Jouw Mindset Positief te Veranderen

In dit blogartikel, ga je 10 dingen leren die je kunt doen om je mindset (een verzameling van overtuigingen en patronen) te veranderen in de keuzekracht mentaliteit. Keuzekracht is namelijk geen besluitvaardigheid. Het is meer dan dat. Het is een denkwijze die jouw gedrag positief beïnvloed waardoor jij bewuster keuzes gaat maken in het hier & nu, vanuit vrede met je verleden en met het oog op de toekomst waar je naar verlangt. Het implementeren van de keuzekracht mentaliteit, start met bewustwording van jouw huidige overtuigingen en patronen.

De patronen zijn de snelwegen in jouw hersenen. Je kunt jouw hersenen vergelijken met een groot oerwoud. Een oerwoud waarin deze neurologische snelwegen zijn aangelegd doordat jij voor jezelf gewoontes hebt gecreëerd.  Dit zorgt ervoor dat je minder hoeft na te denken over kleine handelingen en dus minder keuzes hoeft te maken op een dag.

Wanneer jij jezelf andere (betere) gewoontes wil aanleren zal je dus eerst door de bushbush heen moeten kappen om een nieuwe snelweg te creëren. Let wel op, verandering geeft weerstand. Weerstand geeft weer een gevoel van trots wanneer je dit hebt overwonnen.

Alleen daar zou je al voor willen veranderen toch?


De keuzekracht belofte

Met het toepassen van deze 10 manieren kan jij DIRECT gaan starten met het aanbrengen van veranderingen in jouw routine. Zo start jij direct met het leren kiezen voor jezelf.

Door deze 10 manieren heel veel te herhalen, ga jij nieuwe snelwegen aanleggen in jouw hersenen. Hierdoor geef je ook de gezondheid van je hersenen een boost. De keuzekracht in jou, krijgt zo de ruimte om het vernieuwde patroon te worden waardoor je uiteindelijk het vrije droomleven krijgt waar je naar verlangt.

Ooit dachten we dat onze hersenen stopte met groeien en veranderen wanneer we eenmaal 20 jaar oud zijn. We dachten dat we vanaf deze leeftijd alleen nog maar hersencellen zouden verliezen. Waarom zouden we dan nog ons best doen om onszelf en onze gedachten te verbeteren? Tegenwoordig heeft de wetenschap bewezen dat deze oude theorie niet klopt.

Neurowetenschappers hebben aangetoond dat de hersenen te vergelijken zijn met plastic. Ons brein is flexibel en in staat tot oneindige ontwikkeling. Uiteraard moeten we onszelf hiervoor uitdagen. Bewustwording en het blijven aanleren van nieuwe materie is hierin onmisbaar. Nieuwe neurologische snelwegen worden alleen maar aangelegd  indien je consistent jouw veranderingen in gedrag gaat doorvoeren.

Wil jij blijvend resultaat, zorg dan dat je van jouw neurologische zandpad (de nieuwe gewoontes) ook een snelweg bouwt, door elke dag consequent deze tips te herhalen. Het gaat je lukken.

1. Kies voor dankbaarheid

"Waar ben jij dankbaar voor? " Elke morgen wanneer je wakker wordt, leg dan jouw je hand op je hart. Voel de warmte van je hand. Sta bewust 2 minuten stil bij de dingen waar je dankbaar voor bent. Kiezen voor dankbaarheid is een van de meest effectieve manieren om jouw geluk een boost te geven.

Elke dag dankbaar zijn, creëert die nieuwe positieve neurologische snelwegen in jouw hersenen. Wanneer jij je dankbaar denkt, zal jij je dankbaar gaan voelen. Je zal meer vertrouwen hebben in jouw leven en in de toekomst.

2. Mediteer

"Kun jij de stilte in jezelf vinden?" De wetenschap heeft aangetoond dat mediteren een zeer effectieve manier is om controle te krijgen over jouw gedachten en om bewustwording te stimuleren. Het zorgt ervoor dat jij betere keuzes kunt maken, dat je gelukkiger wordt, je minder depressief voelt en minder angstig bent.

Je leert je gedachten te controleren en bij te sturen. Je bent namelijk niet je gedachten, je bent nog veel meer. We zijn ons vaak niet bewust van onze negatieve gedachten omdat we er een gewoonte van hebben gemaakt om kritisch te zijn naar onszelf.

We zijn daardoor gaan geloven dat deze negatieve gedachten de waarheid zijn. Meditatie leert je dat je een keuze hebt in het wel of niet geloven van je gedachten. Het doel van mediteren is niet om je gedachten uit te zetten, het is om je gedachten te herkennen, ze er te laten zijn, en er bewust voor te kiezen of je deze gedachte wel of niet wil accepteren.

Creëer zelf je snelweg en bepaal je eigen route. Bij twijfel, kies voor geluk

3. Plan je dag

"Waar kan jij aan het einde van de dag trots op zijn"? Nog voordat je op je telefoon kijkt, besteed eens tien minuten om je dag te plannen. Volgens wetenschappers zijn de eerste 2 tot 3 uur de belangrijkste uren voor je hersenen. Waar sta je nu en waar wil je naartoe?

Welke doelen zijn nu het meest belangrijk voor je? Plan deze werkzaamheden dan juist in deze eerste twee à drie uur. Wanneer je geen planning maakt voor je dag, zal je eerder het gevoel hebben de controle te verliezen en dat gaat ten koste van je denkkracht.

(Je pre-frontale functioneren). Plan dus je dag. Hiermee vergroot je jouw perceptie van controle over jouw leven. Dit zorgt ervoor dat je
stresslevel vermindert en dat je (wetenschappelijk bewezen) 66% meer kans hebt om je gelukkig en tevreden te voelen.

Het gevoel van controle zorgt er tevens voor dat jouw hersenen de aangereikte taken anders ontvangt, je zal meer focus ervaren én je kunt effectiever en doelgerichter te werk gaan.

4. Kies ervoor om elke dag te sporten

"Wat heb jij vandaag aanbeweging gedaan"? Wat er gebeurt met je wanneer je gaat sporten mag niet onderschat worden.
Je wordt trotser op jezelf, het stimuleert en activeert endorfines (je gelukshormonen), je ziet er beter uit, en je voelt je energieker. De wetenschap blijft aantonen dat sporten één van de beste remedies is tegen angst en paniekstoornissen, depressie en tegen een negatieve mindset.

Je hebt niet persé een sportschool nodig, en eigenlijk ook geen extra tijd want het levert je uiteindelijk tijd op. De uren dat je werkt nadat je gesport hebt, heb je een verbeterde productiviteit en focus. tip: Kies een sport die bij je past. Dan houd je het langer vol.

5. Kies voor gezonde voeding

"Maak jij gezonde keuzes?" Daar heb je em weer. Elke dag maken we 35.000 keuzes. Daarvan maken we slechts 0,26% van de keuzes bewust. In bewustwording van je keuzes zit dus een enorm groei potentieel. Alleen over een kopje (groene 😊) thee maken we al 26
keuzes!

Wanneer je bewust kiest voor gezonde voeding dan leidt dat tot een gezonde darmflora. Denk hierbij aan veel groenten & fruit, aan veel variëteit en zoveel als mogelijk vezelrijke voeding direct uit de natuur. Eet zo min mogelijk kant en klaar uit een pakje. Jouw darmflora heeft namelijk effect op de gezondheid van jouw hersenen én heeft daardoor direct invloed op jouw rationele / emotionele flexibiliteit.

6. Kom van de bank af en ga naar buiten

"Kun jij de schoonheid van de natuur zien"?

Studies hebben uitgewezen dat de natuur jouw stresslevel aanzienlijk kan verminderen. Jouw bloeddruk zal dalen zodra je een half uurtje in de natuur aanwezig bent. Het verbetert je immuun systeem, je algehele gevoel van welzijn, hoe je in je vel zit én het vergroot je geluksgevoel.

Wanneer we minder gestrest zijn, zijn we beter in staat om bewustzijn te creëren in wat we denken en doen. Hierdoor herkennen we eerder onze triggers en onze negatieve gedachten die leiden tot onze slechtere gewoontes. Volgens de laatste onderzoeken spenderen we 93% van onze tijd binnen. Ja. 93%. Je leest het goed.

De standaard voor de meeste mensen is dus; lekker binnen blijven. Wanneer je het 'naar buiten gaan' dus niet standaard in je routine inplant, zal dit hoogstwaarschijnlijk ook te weinig gebeuren. Maak dus gebruik van de 10 minuten per dag waarin je je planning maakt, om daar ook een buitenmoment voor in te plannen.

Het zou beter zijn wanneer je je buitentijd kunt combineren met tijd om te sporten, zoals fietsen of wandelen. Dit heeft een mega impact op jouw positiviteit. Nog beter? Sport buiten met een vriend of vriendin. Win-win.

7. Kom maar door met de -I did it- lijst

"Hoeveel progressie heb je al gevierd"?

Heb je wel eens gehoord van het Progress-principle? Dit principe is gecreëerd door een onderzoeker (Teresa Amabile) van de Harvard Business school. Dit principe bevestigt na een uitgebreide studie onder 12.000 werkende mensen, dat het meest belangrijke aspect dat leidt naar een positief gevoel over jouw werkzaamheden is, het vieren van je successen.

Wanneer jij je progressie bijhoudt, en je deze dagelijks viert, dan ben je al gelukkiger, productiever en ervaar je een groter -controle- gevoel over je leven. Houd dus dagelijks een ‘I did it’ lijstje bij. Vul het in met elke kleine activiteit die je volbracht hebt en zie in één oogopslag wat je wél hebt kunnen doen vandaag in plaats van wat je niet gelukt is.

Het zien van je eigen progressie geeft je zelfvertrouwen een boost, het helpt je om je te realiseren wat je en het vergoot jouw geluksgevoel.

8. Kies voor verbinding

"Lach, en de wereld lacht met je mee". Hoe ga je verbinding aan? Wetenschappers hebben aangetoond dat 70 % van jouw geluksgevoel ontstaat door je relatie met anderen. Wanneer je geen tijd en energie stopt in het aangaan van deze verbinding met anderen, dan wordt jouw connectie met de ander vanzelf slechter.

Desalniettemin, kun jij hieraan werken door actie te ondernemen in het plannen van sociale activiteiten. Op deze manier houd je de relatie met je partner, je buren, je vrienden, je familie én met jezelf sterk. Een krachtige manier om je contacten diepgang te geven is door elke dag iets aardigs te doen voor een ander.

'To make-someones-day'. Dat kan al met iets kleins, Lach maar eens naar iemand op straat. Alleen jouw glimlach kan al een grote verandering teweeg brengen. Want lachen is besmettelijk. Of denk aan een bosje bloemen, bak een cake voor iemand, pas een avondje op de kids of stuur lieve woorden. Een kaartje of een what's appje.

Al is het alleen maar om even te laten weten dat je aan een ander denkt. Het geeft jouw geluksgevoel boost en dat van die ander ook. Het is wetenschappelijk bewezen dat wanneer je elke dag 5 dingen doet voor een ander, je jezelf de rest van de week gelukkiger voelt :).

9. Kies voor positiviteit

"Maak jij gezonde keuzes?"

Onze hersenen presteren het beste wanneer we positief denken. Door het aanbrengen van kleine positieve veranderingen in onze routine, worden we gelukkiger, creatiever, slimmer, én productiever. De sleutel tot succes zou je kunnen zeggen!

Feit: De gelukkigste mensen overkomt per definitie niet vaker fijne dingen, ze hebben ervoor gekozen om de dingen positief te ervaren gedurende de dag, en uiteraard gedurende hun leven! Jij kan hier ook voor kiezen. Geluk is een keuze! Hoe kan jij dit toepassen in jouw leven? Simpel! Dit kan door vaak terug te denken aan dit gedicht.

‘Change the old

Enjoy the new

and smile a few’.

Het begint met ons verhaal. We maken verhalen in ons hoofd. Vaak blijven negatieve herinneringen langer vastzitten in ons geheugen dan de positieve. Maar de positieve waren er zeker ook! Verander eens het oude verhaal in je hoofd. "Change the old" Wat is er goed aan jouw verhaal? Leg daar je aandacht op in plaats van te focussen op wat erverkeerd is (gegaan).

Om je hier bij te helpen adviseer ik je het boek, De zin van het bestaan van Victor E Frankl. (De Engelse versie is Man’s search for meaning). Een indrukwekkend en zeer inspirerend boek over hoe je jouw verhaal kunt veranderen, hoe je kunt begrijpen dat de manier waarop je naar de dingen kijkt, altijd binnen jouw keuzekracht ligt. Je hebt altijd een keuze, en je kunt dus controle uitoefenen over je gevoelens en je gedrag. Het tweede is genieten. "Enjoy the new".

Kies ervoor om bewust de tijd te nemen om te genieten van de nieuwe kleine dingen in het hier en nu. Je kunt alles fijner en leuker maken wanneer je bewust kiest om ervan te genieten. ‘Zijn’ is een werkwoord. Juist de kleine dingen in het leven hebben de kracht om jou gelukkiger te maken.

Wanneer je er bewust van geniet hebben juist die kleine dingen bij elkaar het grootste effect op hoe jij je voelt. Als laatste, 'Smile a few". Wanneer het je niet lukt om je verhaal te veranderen, wanneer het je niet lukt om het geluk in de kleine dingen te zien, begin dan met een lach.

Onderzoek heeft uitgewezen dat alleen al een lach, (zelfs wanneer je je niet gelukkig voelt) je daadwerkelijk een beter gevoel kan geven. Lachen vermindert stress en angst, geeft je endorfines een boost en dat geeft je dat gewenste geluksgevoel. Positivity rules!

Tot slot

  • Wil jij niet meer alle ballen hoog hoeven houden?
  • Niet meer wakker liggen s’nachts van het piekeren, omdat je hoofd je hart niet lijkt te vertrouwen? En een kei worden in beslissingen nemen?
  • Wil jij weer controle over jouw leven en grenzen durven stellen?
  • Wil jij van dat knagende stemmetje af dat steeds vraagt, is dit alles?
  • Wil jij jezelf écht leren kennen en van jezelf houden?
  • Wil jij doelen stellen voor een gelukkig(er) leven?
  • Wil jij écht de stappen durven zetten waar je van droomt?

Boek dan NU een gratis 1-op-1 coachingscall met mij in! Tijdens deze call gaan we samen kijken hoe je jouw mooiste leven kunt gaan leven zonder zorgen en stress.

Over de schrijver
Mijn missie is om mensen wakker te schudden. Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.
Reactie plaatsen