Puur Mindset Academy ...

8 SUPER Tips Voor Een Leuker Leven met Minder Stress

Gemiddelde leestijd: 17 minuten

Kun jij nachtenlang wakker liggen (met pijn in je buik) van het idee dat je na je vakantie weer aan het werk moet? Begint je partner steeds vaker over het feit dat je zo weinig thuis bent? Heb je het idee dat jouw lichamelijke klachten zouden verminderen als je ander werk zou doen, een andere relatie zou krijgen of minder zorgen zou hebben? Vraag jij je weleens af waar je het allemaal voor doet? Al het piekeren, rennen en vliegen, weekenden doorwerken en uren slaap in leveren…

Herkenbaar? Dikke kans dat je stress hebt. Stress is een veel voorkomend probleem in onze samenleving. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de mensen die aangeeft stress te hebben, actief probeert om de situatie waarin ze zitten te veranderen. De andere driekwart van de mensen die stress ervaren, ondernemen geen actie om de situatie te veranderen, omdat zij denken dat het vanzelf wel weer overgaat.

Ze boeken een weekendje weg of een lange vakantie naar een ver, zonnig oord in de hoop om weer opgeladen terug te komen en alles weer aan te kunnen. Helaas leert de ervaring ons dat, als je na je vakantie weer op dezelfde voet verder gaat als daarvoor, je snel weer dezelfde mate van stress ervaart. Het is voor veel mensen een vicieuze cirkel.

Veel mensen geloven dat het moe zijn er “gewoon bij hoort”. Dat keihard werken noodzakelijk is om vooruit te komen. Dat je offers moet brengen en niet alles tegelijkertijd kan. Dat een leuk, ontspannen leven niet is weggelegd voor een normaal mens. In onze ogen klopt dit helemaal niet! Wij denken dat er een aantal dingen zijn die je gewoon kunt leren en die je stressniveau verlagen. Ze gelden voor iedereen en maken je leven makkelijker.

Na het lezen van dit artikel heb je voor jezelf duidelijk wat je te doen hebt om een leuker leven met minder stress te kunnen leiden en zal je beseffen
dat een ontspannen leven dichterbij is dan je denkt.

Exclusieve Bonus: Download ‘10 Mindset Lifehacks die zorgen voor een gelukkiger leven’

Inhoudsopgave


De stresstest

We hebben allereerst een eenvoudige test voor je gemaakt die snel laat zien wat jouw risico is op stress. Denk niet te lang na en wees eerlijk tegen jezelf, alleen dan krijg je een duidelijk beeld van je eigen situatie. Kruis aan welke stellingen voor jou van toepassing zijn.

  • Je hebt te weinig tijd om (spontaan) leuke dingen te gaan doen.
  • Je raakt sneller geïrriteerd dan je zou willen.
  • Je besteedt te weinig tijd aan de mensen die echt belangrijk voor je zijn, denk aan je partner en/of kinderen.
  • Je vriendschappen beginnen te verwateren.
  • Je hebt het gevoel dat je op verschillende plekken tekortschiet.
  • Je kunt je moeilijk concentreren.
  • Je bent ’s avonds of in de weekenden vaak op pad voor dingen waar je niet echt plezier in hebt
  • Je bent vaak moe en kan moeilijk je bed uitkomen
  • Je kunt niet stoppen met piekeren.
  • De dingen die je altijd leuk vond kosten opeens bergen energie.
  • Je hebt vaak last van lichamelijke klachten (nek, schouders, rug).

Als je 1 of meer stellingen hebt aangevinkt, dan is de kans groot dat stress een negatieve invloed heeft op je leven. Je hebt het gevoel dat je geleefd wordt, dat je de controle aan het verliezen bent en dat je niet het leven leidt dat je eigenlijk zou willen.

Stress, wat doet dat met je?

Door stress komt ons lichaam in een staat van paraatheid terecht en komt het hormoon ‘Adrenaline’ vrij. Dit hormoon wordt ook wel het vlucht- of vechthormoon genoemd.

Wat gebeurt er verder in je lichaam?

  1. Je bloeddruk gaat omlaag.
  2. Je hartslag stijgt.
  3. Je spieren spannen zich aan.
  4. Je ademhaling gaat sneller.
  5. Je spijsvertering komt op een laag pitje te staan.

Let wel, een bepaalde mate van stress hebben we nodig. Staan we echter langdurig onder hoge stress dan heeft het lichaam te weinig tijd om tussendoor te herstellen en is het een gevaar voor onze gezondheid. Stress is dan ook vaak de onderliggende oorzaak bij veel ziektebeelden en/of lichamelijke klachten.

Weetjes

1 op de 6 Nederlanders krijgt in zijn leven te maken met overspannenheid, burn-out of andere stressgerelateerde klachten.

  • De symptomen van stress kunnen bij mensen heel verschillend zijn.
  • Stress kan ‘besmettelijk’ zijn. Het kan van de ene persoon op de andere overslaan.
  • Vrouwen hebben 2x zoveel kans op stress- en burn-outklachten dan mannen. Vrouwen maken namelijk meer stresshormonen aan en deze
    stresshormonen blijven ook nog eens langer in het lichaam aanwezig.
  • Ongezonde stress kan het zenuwstelsel zozeer belasten, dat je immuunsysteem eronder te lijden heeft en je grote kans hebt op mentale en fysieke klachten.
  • Stress is beroepsziekte nummer 1.

De 5 stresstypes

Iedereen gaat op zijn eigen manier om met stress. Om te herkennen waar jouw knelpunten zitten hebben wij 5 stresstypes geselecteerd. Kruis aan
in welk stresstype jij jezelf het meest herkent.

In welk stresstype herken jij je?

De grenzeloze:Gaat over al zijn grenzen heen, kan geen nee zeggen.
De perfectionist:Het is nooit goed genoeg.
Het slachtoffer:Het overkomt hem of haar. De schuld ligt altijd bij de ander.
De eenzame oplosser:Doet alsof er niets aan de hand is en zal nooit om hulp vragen.
De wegloper:Loopt het liefst weg voor zijn problemen.

Als je hebt ontdekt in welke stresstype jij je herkent, zal je waarschijnlijk ook meteen duidelijk hebben waar je iets te doen hebt. Natuurlijk verander je je vaste patronen niet van de ene op de andere dag en het zal ook echt niet altijd makkelijk zijn, maar geef niet op en blijf oefenen. Straf jezelf niet als het even niet gelukt is, maar beloon jezelf als het wel gelukt is.

Invloed

Hoe fijn zou het zijn als je zelf de controle hebt over de stress in je leven? Vaak lijken de dingen buiten je eigen invloed te gebeuren.
Toch kan je gelukkig meer beïnvloeden dan je zelf in eerste instantie denkt. Soms voelen we ons gestrest zonder te weten waar dit door komt.
Denk hier voor jezelf eens over na. Kijk eens goed naar de dingen waar jij stress of onrust bij ervaart en maak hier een lijstje van.
Denk niet te lang na. Vertrouw op je onderbuikgevoel.

Kijk vervolgens eens naar de dingen op jouw lijstje en stel jezelf de volgende vragen:

  • Vind ik het belangrijk?
  • Heb ik er invloed op?

Vind je het belangrijk, maar heb je er geen invloed op, dan heeft het weinig zin om er energie in te steken, want je invloed ligt buiten je eigen bereik.
Heb je er invloed op, maar vind je het niet belangrijk, dan is het zonde van je tijd om hier energie in te steken. Deze kan je beter gebruiken voor belangrijkere zaken. Vind je het belangrijk én heb je er invloed op, dan is het zinvol om er energie in te steken en wordt het tijd om actie te ondernemen.

Belemmerende of helpende gedachtes

Vaak laten we ons leiden door belemmerende gedachtes of ontmoedigende stemmen in ons hoofd. Deze belemmerende gedachtes helpen ons niet verder. Ze weerhouden ons er juist van om dingen te veranderen die voor stress zorgen.

Denk hierbij aan gedachtes als:
“Ja, dat zal wel, maar zo ben ik nou eenmaal”
“Ik zou het graag anders doen, maar ik kan niet anders”.

Probeer in plaats daarvan je belemmerende gedachtes om te zetten in helpende gedachtes, zoals:
“Ik heb het altijd zo gedaan, misschien moet ik het eens anders gaan doen”
“Ik vind het wel lastig, maar ik kan het in ieder geval proberen”.

Deze helpende gedachtes zullen je uitnodigen om vaste patronen, die jou stress opleveren, te veranderen.

Let op:
Of je accepteert de omstandigheden zoals ze zijn.
Of je neemt de verantwoordelijkheid om ze te veranderen.

8 Tips voor een leuke leven met minder stress

  1. Maak je niet langer zorgen om de dingen waar je geen invloed op hebt.
    Je zorgen maken over dingen waar je geen invloed op hebt is als het lopen op een loopband; je blijft in beweging, maar het brengt je nergens.
  1. Richt je alleen op de dingen die belangrijk voor je zijn.
    Geef de dingen die je belangrijk vindt jouw aandacht. Praat erover, deel je zorgen met anderen en je zult zien dat er meer oplossingen komen dan je ooit had gedacht.
  2. Neem het besluit dat je iets gaat oplossen ook als je nog niet weet hoe.
    Soms is er meer mogelijk dan we zelf denken. Alleen als je het besluit hebt genomen dat je zelf ergens invloed op hebt, ben je ook echt in staat om na te denken over oplossingen.
  3. Stop met informatie verzamelen waar je geen invloed op hebt.
    Kijk eens wat minder televisie, volg wat minder het nieuws, neem even afstand van social media. Je krijgt hier namelijk allemaal informatie over dingen waar je geen invloed op hebt en dat geeft veel onrust en stress.
  4. Vraag hulp bij het oplossen van je problemen.
    Denk niet dat je het allemaal alleen moet doen. Durf om hulp te vragen.
  5. Onderzoek welk stresstype je bent.
    Als je duidelijk hebt welke stresstype je bent zie je ook waar jouw valkuilen zitten en weet je wat je te doen hebt om je stressniveau te verlagen.
  6. Sta open voor verandering.
    Onderzoek wat jou gelukkig maakt.
    En onthoud: Als het onderzoeken langer duurt dan je verwacht, geniet je gewoon langer.
  7. Vier je ‘bloopers’.
    Durf fouten te maken, want juist van je fouten leer je het meest. In plaats van jezelf af te wijzen zou je je bloopers moeten vieren.

Een veel gemaakte fout bij het bestrijden van stress

Als er een moment in je leven is geweest dat de stress de overhand had, dan zal je vast herkennen dat je omgeving je het advies gaf om het een beetje rustiger aan te gaan doen. In veel gevallen zijn mensen namelijk van mening dat bij te veel stress, je je draaglast moet verlagen. Je moet je minder druk maken, minder werken, misschien even een paar dagen vrij nemen, etc.

Iedereen krijgt wel met bepaalde tegenslagen in zijn leven te maken, waar hij of zij niet blij van wordt. Toch krijgt niet iedereen er stress van. De oorzaak van stress is dat je draagkracht (dat wat je aan kunt) niet in balans is met je draaglast (dat wat er van je gevraagd wordt).

Draaglast

Stress wordt vaak gesymboliseerd als een weegschaal die door te veel draaglast scheef is gaan staan. Door bijvoorbeeld een te hoge werkdruk, geldzorgen, zorgen om je kinderen, relatieproblemen, etc. Om de weegschaal weer in balans te brengen wordt dan vaak de draaglast verlaagd. Waarschijnlijk zal dit op korte termijn een fijne oplossing zijn, maar het is in onze ogen geen oplossing voor de langere termijn.

Als je je draaglast verlaagt zal je even minder stress ervaren, maar er hoeft maar iets te gebeuren of de weegschaal is weer uit balans. Je doet eigenlijk het tegenovergestelde van groeien. Je doet namelijk een stap terug.

Draagkracht

Er is nog een andere kant van de weegschaal en die gaat over draagkracht. Hoe ga je om met de dingen die op je pad komen? Ben je positief ingesteld, kan je omgaan met tegenslagen, raak je niet meteen van slag als je kritiek krijgt, etc. Dus verhoog je draagkracht. Leer van je fouten, leer omgaan met tegenslagen, richt je op de dingen waar je energie van krijgt en omring je met mensen die je steunen.

Heb het lef en leef je mooiste leven!

Heb het lef en leef je mooiste leven. Ik help je hier graag bij. Zie dit blogartikel als een vertrekpunt. Blijf lopen en investeer in je eigen groei. Zet die volgende stap richting een leuker leven met minder stress. Je kunt zoveel meer dan je nu denkt. Weet dat we voor je klaar staan en toegewijd zijn om jou je mooiste leven te laten leiden en je dromen waar te maken. Help je vrienden en familie ook een stap vooruit en deel dit artikel met ze.

Wil Jij Graag MEER Geluk Ervaren in Jouw Leven?

Download dan nu mijn GRATIS E-book ’10 Mindset Lifehacks die zorgen voor een gelukkiger leven’

Bekijk de video!
Jerik van Nuenen
Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.

Wellicht vind je dit ook interessant

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren worden er cookies geplaatst. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close