Wat is vitaliteit?

Vitaliteit kan je onderverdelen in verschillende vlakken. Namelijk geestelijke vitaliteit, emotionele vitaliteit en lichamelijke vitaliteit.

Geestelijke vitaliteit

Bij geestelijke vitaliteit vind ik dat er een gezonde balans moet zijn tussen negatieve en positieve gedachtes. Zonder stress komen er dagelijks 20.000 gedachtes voorbij. Een groot deel van deze gedachtes zijn onbewust. Van de gedachtes waarvan wij ons wel bewust zijn daar kunnen we op inzoomen. Ben je vaak boos, angstig, verdrietig? Check je gedachtes! Zijn ze negatief geladen?

Als je merkt dat je vaak negatieve gedachtes hebt kan dit een negatieve invloed hebben op jouw vitaliteit. Het maakt je moe, gefrustreerd en het kan zelfs lijden tot lichamelijke klachten. Werken aan een positieve mindset is een belangrijke stap naar een vitaler
leven.

Emotionele vitaliteit

Kijkend naar onze emoties bepalen zij ook of wij ons vitaal voelen. Wat gebeurt er met het lichaam bij bijvoorbeeld angst? De spierspanning is hoger, de hartslag is hoger, je voelt je gespannen/ gestrest. Stel je voor wat dit betekent voor jouw vitaliteit. Een ander voorbeeld is verdriet.

Wat doet verdriet met het lichaam en mentaal? Verdriet zorgt ervoor dat onze eetlust daalt. Alles vertraagt en onze wereld wordt heel klein. We focussen op onszelf en hebben weinig contact met de buitenwereld. Dit zorgt er weer voor dat jij je minder vitaal voelt.

Deze emoties verbied ik niet. De emoties mogen er zijn en hebben zeker een functie. Wist jij dat elke emotie ook kwaliteiten bezit? Door hier bewust van te worden kan jij leren om anders met jouw emoties om te gaan.

  • Angst: je bent een volhouder, doorzetter, resultaatgericht, kritisch, onafhankelijk, nauwkeurig
  • Verdriet: je bent observerend, kan goed luisteren naar anderen, rustig, denkkracht, bescheiden en zorgvuldig
  • Boos: je bent gedreven, doelgericht, bereid risico’s te nemen, leiding nemend, actief, knopen doorhakken
  • Blij: je bent loyaal, trouw, zorgzaam, vriendelijk, inlevingsvermogend, samenwerkingsgericht.

Lichamelijke vitaliteit

De betekenis lichamelijk vitaal is voor iedereen anders. De een vind zijn lichaam vitaal als hij 30 keer kan opdrukken. De ander vind zijn lichaam vitaal als hij de marathon kan lopen. Voor mij is lichamelijke vitaliteit de juiste voedingsstoffen binnen krijgen met behulp van gezonde voeding en dat je daarbij minimaal 2-3 keer per week sport in de vorm van krachttraining.

De spieren zijn erg belangrijk in ons lichaam. Zonder spieren is er geen leven mogelijk. Dus houd je spieren sterk. Geef ze de juiste voeding en train ze.

Meer over vitaliteit kun je lezen in mijn artikel “gezond leven doe je zo

Reactie plaatsen

Wat is vitaliteit?

Vitaliteit kan je onderverdelen in verschillende vlakken. Namelijk geestelijke vitaliteit, emotionele vitaliteit en lichamelijke vitaliteit.

Geestelijke vitaliteit

Bij geestelijke vitaliteit vind ik dat er een gezonde balans moet zijn tussen negatieve en positieve gedachtes. Zonder stress komen er dagelijks 20.000 gedachtes voorbij. Een groot deel van deze gedachtes zijn onbewust. Van de gedachtes waarvan wij ons wel bewust zijn daar kunnen we op inzoomen. Ben je vaak boos, angstig, verdrietig? Check je gedachtes! Zijn ze negatief geladen?

Als je merkt dat je vaak negatieve gedachtes hebt kan dit een negatieve invloed hebben op jouw vitaliteit. Het maakt je moe, gefrustreerd en het kan zelfs lijden tot lichamelijke klachten. Werken aan een positieve mindset is een belangrijke stap naar een vitaler
leven.

Emotionele vitaliteit

Kijkend naar onze emoties bepalen zij ook of wij ons vitaal voelen. Wat gebeurt er met het lichaam bij bijvoorbeeld angst? De spierspanning is hoger, de hartslag is hoger, je voelt je gespannen/ gestrest. Stel je voor wat dit betekent voor jouw vitaliteit. Een ander voorbeeld is verdriet.

Wat doet verdriet met het lichaam en mentaal? Verdriet zorgt ervoor dat onze eetlust daalt. Alles vertraagt en onze wereld wordt heel klein. We focussen op onszelf en hebben weinig contact met de buitenwereld. Dit zorgt er weer voor dat jij je minder vitaal voelt.

Deze emoties verbied ik niet. De emoties mogen er zijn en hebben zeker een functie. Wist jij dat elke emotie ook kwaliteiten bezit? Door hier bewust van te worden kan jij leren om anders met jouw emoties om te gaan.

  • Angst: je bent een volhouder, doorzetter, resultaatgericht, kritisch, onafhankelijk, nauwkeurig
  • Verdriet: je bent observerend, kan goed luisteren naar anderen, rustig, denkkracht, bescheiden en zorgvuldig
  • Boos: je bent gedreven, doelgericht, bereid risico’s te nemen, leiding nemend, actief, knopen doorhakken
  • Blij: je bent loyaal, trouw, zorgzaam, vriendelijk, inlevingsvermogend, samenwerkingsgericht.

Lichamelijke vitaliteit

De betekenis lichamelijk vitaal is voor iedereen anders. De een vind zijn lichaam vitaal als hij 30 keer kan opdrukken. De ander vind zijn lichaam vitaal als hij de marathon kan lopen. Voor mij is lichamelijke vitaliteit de juiste voedingsstoffen binnen krijgen met behulp van gezonde voeding en dat je daarbij minimaal 2-3 keer per week sport in de vorm van krachttraining.

De spieren zijn erg belangrijk in ons lichaam. Zonder spieren is er geen leven mogelijk. Dus houd je spieren sterk. Geef ze de juiste voeding en train ze.

Meer over vitaliteit kun je lezen in mijn artikel “gezond leven doe je zo

Reactie plaatsen

Wat is vitaliteit?

Vitaliteit kan je onderverdelen in verschillende vlakken. Namelijk geestelijke vitaliteit, emotionele vitaliteit en lichamelijke vitaliteit.

Geestelijke vitaliteit

Bij geestelijke vitaliteit vind ik dat er een gezonde balans moet zijn tussen negatieve en positieve gedachtes. Zonder stress komen er dagelijks 20.000 gedachtes voorbij. Een groot deel van deze gedachtes zijn onbewust. Van de gedachtes waarvan wij ons wel bewust zijn daar kunnen we op inzoomen. Ben je vaak boos, angstig, verdrietig? Check je gedachtes! Zijn ze negatief geladen?

Als je merkt dat je vaak negatieve gedachtes hebt kan dit een negatieve invloed hebben op jouw vitaliteit. Het maakt je moe, gefrustreerd en het kan zelfs lijden tot lichamelijke klachten. Werken aan een positieve mindset is een belangrijke stap naar een vitaler
leven.

Emotionele vitaliteit

Kijkend naar onze emoties bepalen zij ook of wij ons vitaal voelen. Wat gebeurt er met het lichaam bij bijvoorbeeld angst? De spierspanning is hoger, de hartslag is hoger, je voelt je gespannen/ gestrest. Stel je voor wat dit betekent voor jouw vitaliteit. Een ander voorbeeld is verdriet.

Wat doet verdriet met het lichaam en mentaal? Verdriet zorgt ervoor dat onze eetlust daalt. Alles vertraagt en onze wereld wordt heel klein. We focussen op onszelf en hebben weinig contact met de buitenwereld. Dit zorgt er weer voor dat jij je minder vitaal voelt.

Deze emoties verbied ik niet. De emoties mogen er zijn en hebben zeker een functie. Wist jij dat elke emotie ook kwaliteiten bezit? Door hier bewust van te worden kan jij leren om anders met jouw emoties om te gaan.

  • Angst: je bent een volhouder, doorzetter, resultaatgericht, kritisch, onafhankelijk, nauwkeurig
  • Verdriet: je bent observerend, kan goed luisteren naar anderen, rustig, denkkracht, bescheiden en zorgvuldig
  • Boos: je bent gedreven, doelgericht, bereid risico’s te nemen, leiding nemend, actief, knopen doorhakken
  • Blij: je bent loyaal, trouw, zorgzaam, vriendelijk, inlevingsvermogend, samenwerkingsgericht.

Lichamelijke vitaliteit

De betekenis lichamelijk vitaal is voor iedereen anders. De een vind zijn lichaam vitaal als hij 30 keer kan opdrukken. De ander vind zijn lichaam vitaal als hij de marathon kan lopen. Voor mij is lichamelijke vitaliteit de juiste voedingsstoffen binnen krijgen met behulp van gezonde voeding en dat je daarbij minimaal 2-3 keer per week sport in de vorm van krachttraining.

De spieren zijn erg belangrijk in ons lichaam. Zonder spieren is er geen leven mogelijk. Dus houd je spieren sterk. Geef ze de juiste voeding en train ze.

Meer over vitaliteit kun je lezen in mijn artikel “gezond leven doe je zo

Reactie plaatsen

Wat is vitaliteit?

Vitaliteit kan je onderverdelen in verschillende vlakken. Namelijk geestelijke vitaliteit, emotionele vitaliteit en lichamelijke vitaliteit.

Geestelijke vitaliteit

Bij geestelijke vitaliteit vind ik dat er een gezonde balans moet zijn tussen negatieve en positieve gedachtes. Zonder stress komen er dagelijks 20.000 gedachtes voorbij. Een groot deel van deze gedachtes zijn onbewust. Van de gedachtes waarvan wij ons wel bewust zijn daar kunnen we op inzoomen. Ben je vaak boos, angstig, verdrietig? Check je gedachtes! Zijn ze negatief geladen?

Als je merkt dat je vaak negatieve gedachtes hebt kan dit een negatieve invloed hebben op jouw vitaliteit. Het maakt je moe, gefrustreerd en het kan zelfs lijden tot lichamelijke klachten. Werken aan een positieve mindset is een belangrijke stap naar een vitaler
leven.

Emotionele vitaliteit

Kijkend naar onze emoties bepalen zij ook of wij ons vitaal voelen. Wat gebeurt er met het lichaam bij bijvoorbeeld angst? De spierspanning is hoger, de hartslag is hoger, je voelt je gespannen/ gestrest. Stel je voor wat dit betekent voor jouw vitaliteit. Een ander voorbeeld is verdriet.

Wat doet verdriet met het lichaam en mentaal? Verdriet zorgt ervoor dat onze eetlust daalt. Alles vertraagt en onze wereld wordt heel klein. We focussen op onszelf en hebben weinig contact met de buitenwereld. Dit zorgt er weer voor dat jij je minder vitaal voelt.

Deze emoties verbied ik niet. De emoties mogen er zijn en hebben zeker een functie. Wist jij dat elke emotie ook kwaliteiten bezit? Door hier bewust van te worden kan jij leren om anders met jouw emoties om te gaan.

  • Angst: je bent een volhouder, doorzetter, resultaatgericht, kritisch, onafhankelijk, nauwkeurig
  • Verdriet: je bent observerend, kan goed luisteren naar anderen, rustig, denkkracht, bescheiden en zorgvuldig
  • Boos: je bent gedreven, doelgericht, bereid risico’s te nemen, leiding nemend, actief, knopen doorhakken
  • Blij: je bent loyaal, trouw, zorgzaam, vriendelijk, inlevingsvermogend, samenwerkingsgericht.

Lichamelijke vitaliteit

De betekenis lichamelijk vitaal is voor iedereen anders. De een vind zijn lichaam vitaal als hij 30 keer kan opdrukken. De ander vind zijn lichaam vitaal als hij de marathon kan lopen. Voor mij is lichamelijke vitaliteit de juiste voedingsstoffen binnen krijgen met behulp van gezonde voeding en dat je daarbij minimaal 2-3 keer per week sport in de vorm van krachttraining.

De spieren zijn erg belangrijk in ons lichaam. Zonder spieren is er geen leven mogelijk. Dus houd je spieren sterk. Geef ze de juiste voeding en train ze.

Meer over vitaliteit kun je lezen in mijn artikel “gezond leven doe je zo

Reactie plaatsen