Puur Mindset Academy ...

Jezelf Herprogrammeren, Hoe Doe Je Dat?

Gemiddelde leestijd: 23 minuten

Mezelf programmeren is in mijn leven gekomen toen ik al langer stressklachten had. Ik was verrast hoe snel ik herstelde van deze klachten. Mijn snelle herstelproces heeft mij gemotiveerd gemaakt om ook anderen met hun stress en lichamelijke klachten te gaan ondersteunen. Maar ook op alle andere levensgebieden is mijn leven in een zeer positieve flow terechtgekomen. 

Zo ben ik heel blij dat ik mijn droom van een eigen goedlopende online business heb kunnen creëren naast mijn vaste baan. Dit was al een lang gewenste droom van mij. Het zelfvertrouwen om dit te realiseren heb ik echter pas ontwikkeld, nadat ik deze geweldige tools om mezelf en anderen te herprogrammeren in huis had.

Door alle processen is mijn leven veel lichter gaan voelen en heb ik het leven gecreëerd waar ik naar verlangde.

Inhoudsopgave


Hoe programmeer je jezelf?​

Hoe programmeer je jezelf is vaak de eerste vraag die mensen mij stellen bij een kennismakingsgesprek. 

Door je onderbewuste te programmeren verander je hoe je je voelt, denkt en handelt

De wetenschap maakt steeds meer duidelijk dat wij mensen maar zeer beperkt bewuste keuzes maken. We handelen grotendeels op basis van onze routines.
Slechts 5% van ons handelen wordt aangestuurd door ons bewustzijn. Dit betekent dat wij voor 95% functioneren vanuit ons onderbewuste.
Ons onderbewuste is dus voor het overgrote deel verantwoordelijk voor ons handelen, onze gedachten en onze gevoelens.

Ben je niet blij met wat je doet, of wat je denkt of wat je voelt?
Wanneer je dit wilt veranderen, bereik je dus het meeste als je je onderbewuste verandert.   

Hoe herprogrammeer je je onderbewuste?​

De ingang: Stress in je brein

Als je niet blij bent met wat je doet, wat je denkt of hoe je je voelt, betekent dit dat je een vorm van stress ervaart in deze situaties. 

De stress ontstaat wanneer je onderbewuste een onveilige situatie meent te herkennen. Dit gebeurt als een situatie in het heden een element bevat dat in het verleden voor controleverlies heeft gezorgd. Er zit een ‘trigger’ in de huidige situatie.

De amygdala, het alarmeringscentrum van je emotionele brein, scant voortdurend of je veilig bent. Het scant of er weer elementen zijn die opnieuw controleverlies geven. De amygdala activeert een stressreactie in je lichaam zodra het een element (de trigger) opmerkt. Je brein en lichaam worden dan gereedgemaakt om te vechten, vluchten of bevriezen.

Hoe herken je stress in je brein?

Bij een stressreactie raakt een van beide hersenhelften overactief en functioneert je 5% bewustzijn zeer matig. Je gaat over op je ‘routines’. 

Een overactieve rechterhersenhelft wekt gevoelsreacties en emoties op als onzekerheid, nervositeit, angst, irritatie, boosheid, verdriet of wanhoop. Het lukt bij een overactieve rechterhersenhelft niet meer goed om helder na te denken en je goed te concentreren. Je bevriest figuurlijk. Maar ook gedrag als gaan slaan, stampvoeten, huilen of vluchten zijn mogelijke reacties bij een overactieve rechterhersenhelft.

Bij een overactieve linkerhersenhelft ga je juist overmatig denken. Hoe kun je uit de situatie vluchten of je uit de situatie vechten? Dit kan leiden tot bijvoorbeeld overmatig je zorgen maken, doemdenken, piekeren, twijfelen, de ander beschuldigen, de ander willen afmaken met woorden, de ander de schuld geven, jezelf in de slachtofferrol plaatsen etc.

​Je twee hersenhelften verbinden

​Uniek aan de methoden waarmee ik werk, is dat je door middel van spiertesten je onderbewuste vraagt en ermee afspreekt met welke bewegingen (verbindingsprocessen) je de stressreactie in je hersenen loslaat. De stressreactie van je amygdala kun je weer opheffen. 

Hoe programmeer je je onderbewuste dat je deze stressreactie loslaat? 
Je programmeert je onderbewustzijn met specifieke bewegingen om je hersenhelften te verbinden. Je krijgt weer een verbonden brein en beschikking over je volledige 5% bewustzijn.

Vervolgens stop je blijvend je stressreactie heel eenvoudig en meestal binnen enkele minuten door de specifieke bewegingen te maken.

Je maakt zo de situaties, die controleverlies gegeven hebben, weer neutraal voor je amygdala. Hierdoor slaat deze niet meer alarm. Zo kom je niet meer in de stressreacties, die je het ongewenste gedrag en de stressvolle gedachten en gevoelens gaven.

In de begeleidingssessies gaan we samen op zoek naar de stressreacties onder jouw problemen. Tevens leer ik je hoe je zelf je hersenhelften weer verbindt en daarmee de stressreactie van de amygdala blijvend opheft. Zo krijg je zelf de ‘tool’ om thuis je innerlijke rust en emotionele welbevinden te verhogen. Stressvol gedrag kun je zo zelf veranderen. ​

Programmaties herprogrammeren

Naast de oude situaties, waarin controleverlies geweest is, wordt je onderbewuste aangestuurd door je overtuigingen. Overtuigingen zijn conclusies die je onderbewuste heeft getrokken uit eerdere situaties. 
Ook krijg je ze mee van je opvoeders. 

Bij spreekangst in het openbaar kan bijvoorbeeld de belemmerende (=stress-gevende) overtuiging ‘Ik ben een slechte spreker’ spelen. Dit maakt bijvoorbeeld dat je moeilijk uit je woorden komt, je je onzeker en gespannen voelt en negatief over je spreken in het openbaar denkt. Zo worden je gedragspatronen, je gedachten en je gevoelens ook voortdurend aangestuurd door je overtuigingen. Het zijn je onderbewuste programmaties.  

Je overtuigingen zijn ook een ingang om je onderbewuste te herprogrammeren. Met dezelfde processen herprogrammeer je ook binnen enkele minuten je overtuigingen. Je verbindt je twee hersenhelften met elkaar, terwijl je je concentreert op je gewenste overtuiging. Zo wordt het binnen enkele minuten jouw overtuiging.

Hiermee hef je jouw innerlijke blokkades op en open je jouw potentieel om te bereiken wat jij wilt!

Hoe communiceer je met je onderbewuste?​

Via spiertesten communiceren met je onderbewuste

Om te communiceren met je onderbewuste maak ik in mijn begeleiding gebruik van spiertesten. Door lichte druk uit te oefenen op je arm zoals in de afbeelding hierboven voel je je spierspanning.

Je hebt een zwakke spierspanning in je lichaam als je twee hersenhelften niet goed verbonden zijn. Maar ook als iets niet waar is voor je onderbewuste geeft dit lichte stress en zijn je hersenhelften niet goed verbonden. Je hebt dan ook deze zwakke spierspanning.

Bij het zeggen van een overtuiging die waar is voor je onderbewuste (bv Ik woon in Nederland), blijft je arm na lichte druk op zijn plek. Bij een overtuiging die niet waar is (bv Ik woon in Duitsland), gaat je arm na lichte druk naar beneden. Zo krijg je dus ook ja- en nee-antwoorden uit je onderbewuste.

Bij het programmeren van je onderbewuste maak je gebruik van deze spierspanning om met je onderbewuste te communiceren. Eerst maak je contact met je onderbewuste doordat je iets zegt wat waar is en je je sterke spierspanning voelt na mijn lichte druk op je arm. Daarna zeg je iets wat niet waar is en voel je je zwakke spierspanning.

Daarna kun je spiertesten of een situatie je stress geeft (hersenhelften niet goed verbonden = zwakke spierspanning). Of je kunt spiertesten of een overtuiging (dat wat je gelooft) overeenkomt met wat je wilt bereiken. Een stressreactie of een overtuiging die je belemmert te bereiken wat je wilt, kun je meestal binnen enkele minuten loslaten door jezelf te programmeren. 

Jezelf herprogrammeren door middel van spiertesten   

Op het moment dat je in een begeleidingssessie ontdekt hebt wat je wilt veranderen in je onderbewuste, gebruiken we een procedure (balans of verbindingsproces genoemd) om jezelf te programmeren. Je sluit in de procedure een soort contract af met je onderbewuste om de programmatie te veranderen.

Je spreekt met je onderbewuste af wat je wilt veranderen en hoe je het verandert. Dit afspreken doe je door middel van spiertesten van bepaalde zinnen in de procedure.

Vervolgens doorloop je een eenvoudig proces om te zorgen dat je hersenhelften zich weer verbinden met de situatie die stress geeft of met de gewenste overtuiging. Doorgaans duurt dit verbindingsproces niet langer dan enkele minuten.

De stressreactie in je hersenen laat je zo blijvend los. Of je herprogrammeert jezelf met een nieuwe gewenste overtuiging, die je ondersteunt te creëren wat je wèl wilt.

Heb je een probleem en is het niet duidelijk wat de onbewuste blokkade is? 
In dit geval bieden de methoden om jezelf te programmeren verschillende protocollen om aanwijzingen uit je onderbewuste naar boven te krijgen via spiertesten. 

De aanwijzingen kun je krijgen voor problemen die je ervaart op levensgebieden als je goed over jezelf voelen, je zelfvertrouwen, je welbevinden, je prestaties, je geldsituatie, je gezondheid (lichamelijke problemen) etc. Maar ook patronen die je belemmeren kunnen met deze methoden verder onderzocht en gereset worden.

Meer over de mogelijkheden om blokkades op te sporen en op te heffen schrijf in het volgende gedeelte van dit blogartikel

Waarom werkt jezelf programmeren zo krachtig?​

​Bij sommige doelen is de weg ernaar toe onderdeel van het plezier: bijvoorbeeld het beklimmen van een berg of het verbeteren van je PR. 

In alle andere gevallen is harder je best doen niet de oplossing. 
Inzicht, waarop veel therapie en coaching is gebaseerd, is zelden voldoende om blijvende veranderingen te bereiken. Zelfs wanneer inzicht wordt gecombineerd met actie en wilskracht. 

De oorzaak kennen en inzicht hebben in je patronen, is vaak niet de oplossing voor je problemen. Je zoekt namelijk op de verkeerde plek naar de antwoorden.

Het echte antwoord is te vinden in het onderbewuste. 

Je herkent het onderbewuste wanneer je steeds jezelf saboteert: je wilt iets, maar je doet het toch niet of niet helemaal. 

Of je wilt iets niet meer doen en je zwicht toch voor de verleiding. Gevolg: gevoelens van frustratie en verlaging van je eigenwaarde. 

De kracht van het onderbewuste


De belangrijkste verschillen tussen het Bewuste en Onderbewuste: 

Bewuste (5% van je brein)Onderbewuste (95% van je brein)
​Wil​​Gewoonte
​Bepaalt doelen en beoordeelt resultaat   ​​Bestuurt en regelt het lichaam​
​Denkt abstract​​Denkt letterlijk via de zintuigen​
​Houdt ervan iets nieuws te proberen​​Kiest voor veiligheid​
​1 tot 3 processen tegelijk​​Duizenden processen tegelijk​
​Gemiddeld 40 bits info per seconde​​Gemiddeld 40 miljoen bits info per seconde​
Korte termijn geheugen​Lange termijn geheugen (alle ervaringen, houdingen, waarden en overtuigingen​

Als je naar de verschillen kijkt is het logisch dat een krachtig mechanisme als het onderbewuste de strijd wint van het bewuste.’ 

Belangrijk is dus je onderbewuste af te stemmen op wat je wilt bereiken.

Jezelf programmeren helpt je om zelf je grootste vriend te worden

Het onderbewuste kun je zien als een harde schijf met verouderde programma’s. Het is niet zo dat het onderbewuste je actief probeert tegen te werken bij wat je wilt bereiken. Het onderbewuste is simpelweg zijn oude programma’s aan het afspelen. Als je de programma’s vernieuwt naar wat je wilt bereiken is het onderbewuste je grootste vriend!

Je kunt jezelf programmeren door je overtuigingen (dat waar je in gelooft) en je stressreacties te veranderen. Belemmerende overtuigingen voor het bereiken van je doelen verander je snel en eenvoudig in ondersteunende overtuigingen. Hiermee verander je je percepties, je handelen, je denken en je emoties. Tevens kun je stress, angsten en trauma’s op een snelle en vriendelijke wijze loslaten. 

Je herprogrammeert dus de ‘software’ van je geest. 

Daarom werkt jezelf programmeren zo krachtig!

Creëer​ je doelen en verlangens

De drie energie psychologie methodes bieden verschillende mogelijkheden om te zoeken naar blokkades die je tegenhouden je doelen en verlangens te verwezenlijken.

De procedures om blokkades op te sporen zijn een combinatie tussen werken met je intuïtie en protocollen. Via spiertesten communiceer je met je onderbewuste en spoor je de onderliggende blokkades op. Vervolgens kun je snel de blokkades opheffen om de weg vrij te maken om je doelen en wensen te creëren.

De volgende procedures zijn mogelijk: 

Afweerreacties

Regelmatig hou je stressvolle patronen in stand als een afweerreactie op stressvolle situaties en gebeurtenissen van vroeger. Je amygdala reageert nog steeds op zintuigelijke prikkels die raken aan de oude stress. In het heden word je ‘getriggerd’ op deze oude situaties en kom je in de afweerreacties van vechten, vluchten of bevriezen. 

Door de stress van deze situaties los te laten kun je anders op soortgelijke situaties in het heden gaan reageren. Via een protocol kun je de oorspronkelijke stressvolle situatie of gebeurtenis die aan jouw reactie gekoppeld is achterhalen. 

Diepere lagen van stress: 
Om je doel te bereiken kun je belemmerd worden door een diepere laag van stress of emotie, waar je je niet bewust van bent. Via een protocol met spiertesten kan je bewust worden van deze diepere laag van stress of emotie om vervolgens deze los te laten.   
​Aanwijzingen van je onderbewuste ontvangen: 

Wanneer je niet weet welke blokkades er spelen bij een probleem of het bereiken van je doelen, kun je aanwijzingen van je onderbewuste ontvangen. Via verschillende protocollen is het mogelijk om aanwijzingen te krijgen waar de blokkade over gaat. Vervolgens kan je door een bekrachtigende overtuiging in je onderbewuste te activeren de blokkade opheffen. 

Verborgen voordelen:
Soms houd je een probleem in stand omdat je hier een voordeel aan hebt. 
Via een specifiek protocol kan je onderbewuste je aanwijzingen geven over dit verborgen voordeel. Vervolgens kun je dit verborgen voordeel opheffen.
​Relaties verbeteren:
De methodes bieden processen om de spanning te verminderen, die je in een relatie met jezelf of een ander ervaart. 
Het proces kan met de andere persoon erbij, maar ook zonder de aanwezigheid van de ander. Het proces zorgt voor meer rust en harmonie in de relatie.​

Negatieve patronen resetten: 
Via een protocol waarbij je gaat brainstormen over een belemmerend patroon kun je achterhalen waar het negatieve patroon over gaat en welk positief patroon je echt wilt. Vervolgens ga je dit gewenste patroon op celniveau resetten. 

Loyaliteitsconflicten opheffen:

​Je loyaliteit aan je ouders kan zo sterk zijn dat je negatieve patronen blijft herhalen, omdat je daar vroeger liefde, aandacht of goedkeuring mee kreeg. Zo’n loyaliteitsconflict kun je met een eenvoudig protocol opheffen.​​​

Familiepatronen doorbreken: 
Soms blijf je patronen herhalen van eerdere generaties voor jou. Via een protocol kun je dit familiepatroon opsporen en loslaten. 

Zelfsabotage oplossen: 
Vanuit een overlevingsmechanisme kan het veiliger zijn om een negatief patroon te blijven herhalen. Je blijft jezelf hiermee saboteren. Deze zelfsabotage kan met een specifiek protocol losgelaten worden.  

Verbale en non verbale communicatie verbeteren:
Onze communicatie wordt grotendeels onbewust aangestuurd. Verschillende procedures zijn ontwikkeld om je verbale en non verbale communicatie te verbeteren. 

​Oude belastingen loslaten: 
Soms kan een voorspelling, vloek of ban, die eerder is uitgesproken, je gevangen houden in negatieve programmeringen. Via een specifiek protocol kan je deze oude belasting loslaten. ​

​Vanishing Twin: 
Voor wie in de baarmoeder deel uitmaakte van een tweeling of andere prenatale problemen heeft meegemaakt, lijkt het leven ingewikkelder dan voor wie alleen het leven begon. 

Vaak hebben ervaringsdeskundigen belemmerende overtuigingen en stressreacties aan deze prenatale stress overgehouden. Vaak ervaren ze problemen met energieverlies, onduidelijke grenzen, hooggevoeligheid, overgevoeligheid voor geluiden of straling, diep verdriet of eenzaamheid, intriges, gemis, moeite met in actie komen of druk aankunnen, voortdurende stress, relatieproblemen, problemen met eten of spijsvertering.

Voor problemen die alleengeboren tweelingen ervaren zijn meerdere processen ontwikkeld om hiervan te herstellen.

​Grensoverschrijding: 

Veel mensen hebben grensoverschrijding als machtsmisbruik of seksueel misbruik meegemaakt. Vaak blijven zij grensoverschrijding in hun leven opnieuw meemaken. Verschillende procedures zijn ontwikkeld om deze diepere patronen te doorbreken.  

Een mindset om te genezen ontwikkelen

Waar je in gelooft over genezen en over je gezondheid heeft grote invloed op je genezingsproces. Dit wordt ook wel het placebo-effect genoemd. Hoe je door je jezelf te herprogrammeren het mogelijk is je zelfgenezend vermogen te activeren heeft al langer mijn interesse. 

Bij lichamelijke klachten zijn vaak diepere blokkades in je onderbewuste actief. Om je te begeleiden bij het ontwikkelen van een mindset om te genezen zet ik daarom alle processen in zoals beschreven in hoofdstuk 6.   

Er zijn echter nog aanvullende processen die ik kan inzetten om je te begeleiden bij het ontwikkelen van een mindset om te genezen:

Lijsten met gezondheidsovertuigingen 
Deze lijsten zijn ontwikkeld op basis van de overtuigingen van gezonde mensen. Maar ook uit mijn ervaring met werken met mensen met lichamelijke klachten zijn deze lijsten tot stand gekomen. 

Hechting aan het leven programmeren 
Bij dit proces maak je gebruik van je adem om je onderbewuste te herprogrammeren. Door het je te herinneren en voor te stellen laat je de stress van geboren worden, de stressvolle gebeurtenissen in je leven en stress over sterven los. Doel van dit proces is om vrede met je leven te krijgen.

Voorkeur voor een gezond leven programmeren 
Bij dit proces maak je ook gebruik van je adem om je onderbewuste te herprogrammeren. Met je geest stel je je een leven voor dat vrij is van lichamelijke en emotionele condities. Gedurende het proces programmeer je een onbewuste voorkeur voor dit leven in.   
​Boodschappen ontvangen van je fysieke of emotionele conditie 
Bij lichamelijke klachten spelen vaak blokkades. Met dit proces kun je aanwijzingen krijgen van je onderbewuste welke blokkades onder de lichamelijke of emotionele conditie zitten en deze loslaten.   
​Allergieën en voedingsintoleranties verminderen 
Uit veelvuldige ervaringen is gebleken dat bij een allergie of voedingsintolerantie er een afweerreactie van het lichaam is ontstaan door een eerdere stressvolle situatie of situaties.

Tot slot

Zo, ik ben ben weer aan het einde gekomen van dit blogartikel. Hopelijk heb je er wat aan gehad. Heb je vragen, opbouwende kritieken, op- of aanmerkingen? Mail dan naar info@puurmindsetacademy.nl en ik zal jouw vraag, persoonlijk, binnen 24 uur in behandeling nemen en beantwoorden.

Als laatste wil ik jou nog de kans een mogelijkheid geven om mijn (tijdelijk gratis) e-book te downloaden waarin ik 10 mindset lifehacks omschrijf. Inmiddels is dit e-book meer dan 2500 keer gedownload en groeit de Puur Mindset Academy dagelijks met mensen die de beste versie van zichzelf willen worden.

Jerik van Nuenen
Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.

Wellicht vind je dit ook interessant

10 Tips om je Angst te Overwinnen

In dit blogartikel geef ik jou 10 tips waarmee jij zelf al aan de slag kunt om jouw angst te overwinnen! En ja, jij kunt dit ook! Lees en bekijk hoe jij deze 10 tips voor jou kunt laten werken.

Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren worden er cookies geplaatst. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close