Hoe krijg je meer energie in je leven? Mijn 7 geheime tips!
26 januari 2022 

Hoe krijg je meer energie in je leven? Mijn 7 geheime tips!

Wil jij meer energie in je leven krijgen? Dit artikel gaat jou helpen om meer rust en energie uit je dagelijkse leven te halen. Voor deze tips hoef je amper extra tijd vrij te maken, en je kunt ze vrijwel overal uitvoeren.

 Ook wanneer jij altijd druk bent met werk, sport of andere taken, zijn de tips in dit artikel nog steeds ontzettend waardevol voor jou. Sterker nog: juist dan zijn ze waardevol! Want een druk leven kan een hoop energie kosten. Wanneer je lage energie in je lichaam voelt, ben je bij het juiste artikel aangekomen.

Je kunt natuurlijk snel energie krijgen door te eten, maar wanneer je weinig energie en futloos voelt, heb je waarschijnlijk meer aan onderstaande tips. Deze tips kunnen je direct energie geven, maar ik raad je aan om ze langer uit te voeren, zoals een maand. Zo krijg je meer energie in 30 dagen en weet je zeker of de tips voor jou werken!


Voel jij je altijd moe, futloos, heb je geen energie en nergens zin in?

We voelen ons allemaal wel eens ontzettend moe. Maar het kan zijn dat jij je vaker moe en futloos voelt dan normaalgesproken of andere mensen. Wanneer je geen energie hebt en weinig zin hebt om iets te ondernemen, kan het lastig zijn om jezelf aan te zetten bepaalde doelen te behalen.

Net gek dat je daarom wil weten hoe je meer energie krijgt. Hieronder geef ik tips voor waar je snel energie van krijgt. Je weet door deze tips hoe je meer energie voor het sporten krijgt, of juist meer energie in de ochtend krijgt. Deze tips kun je binnen verschillende situaties binnen je leven gebruiken.

Tip 1: Neem je telefoon niet meer naar het toilet, maar doe ademhalingsoefeningen

Misschien een rare tip, maar eentje die wel werkt. Neem je telefoon niet mee naar het toilet! In plaats daarvan ga je rustig zitten en je ding doen, om vervolgens diep adem te halen. Een bezoek aan de WC is namelijk een perfect moment voor een ademhalingsoefening:

  1. Adem ongeveer 3 seconden in (gebruik 21, 22 en 23 om te tellen);
  2. Houdt je adem 2 seconden vast;
  3. Adem dan 6 seconden diep uit;
  4. Doet dit een aantal keer totdat je klaar bent.

Het resultaat? Je zult zien dat je met meer energie van de wc af komt dan dat je er naar toe ging!


Tip 2: Koud (af)douchen!

Wil je weten waar je snel energie van krijgt? Begin dan met koud (af)douchen! In het begin is het onwennig, maar het is een van de beste manieren om meer energie te krijgen. Wanneer je dit nog nooit hebt gedaan, volg dan deze stappen:

  1. Zet de douche kouder;
  2. Blijf zo normaal mogelijk ademen, of haal juist diep adem;
  3. Blijf de eerste keer 10 seconden onder de koude straal staan;
  4. Iedere volgende keer doe je dit 5 seconden langer, om te wennen.

Het resultaat is dat je dan echt wakker bent en je zult zien dat het je extra energie geeft. Het werkt vooral goed wanneer je meer energie in de ochtend wil krijgen. Steeds meer mensen douchen koud, met dank aan The Iceman, Wim Hof.

Soms ben ik zo druk in mijn hoofd dat ik vergeet koud te eindigen. Ik neem dan toch nog even de tijd om terug onder die koude douche te stappen. Want het levert ontzettend veel extra energie op. Daarbij is het goed voor je weerstand, haar en huid. Als je kunt, laat de koude straal dan ook op je hoofd kletteren.

Tip 3: Zing wanneer je onderweg bent, want dat vermindert stress, verdriet of boosheid!

Je gaat vast wel eens boodschappen doen, naar je werk of een andere bestemming waardoor je onderweg bent. Of dit nu op de fiets, lopend of met de auto is: het maakt allemaal niet uit.

Mijn tip: zing wanneer je onderweg bent. Zingen is namelijk heel goed voor je humeur. Je kan niet voluit zingen als je boos, verdrietig of gestrest bent.

Zing daarom wanneer je de mogelijkheid hebt. Hoe harder, hoe beter. Zet de radio aan of gebruik je telefoon om me favoriete nummer af te spelen, en zing vervolgens lekker mee. Trek je niks aan van andere mensen, want die zijn vooral druk in hun eigen hoofd.

Tip 4: Neem meer rust en doe een powernap

Ja, ik weet dat je druk bent, maar jij weet ook dat wanneer je weinig energie hebt en veel te doen, dat je dan fouten gaat maken. Die je nog meer tijd kosten om te herstellen. Of dat er dingen tegen gaan zitten, waardoor je datgene wat je had willen doen die dag, toch niet haalt.

Dus wanneer je jezelf halverwege de dag realiseert dat je nog veel moet doen, kun je het beste even een powernap doen. Ga op de bank liggen met je sleutels in je hand en je hand buiten de bank. Wanneer je vloerbedekking hebt, leg dan een dienblad onder je hand op de grond, zodat je de sleutels hoort vallen. En als die vallen, schrik je op. Je wilt namelijk niet diep in slaap vallen, want dan ben je verder van huis.

We slapen meestal diep in blokken van 90 minuten, en die tijd heb jij niet. Wanneer je hand zich ontspant, vallen je sleutels op de grond of op het dienblad en dan heb je precies de juiste tijd genomen voor een powernap. En dan weet je meteen voor de volgende keer hoe lang je tijd moet nemen.

Bij sommigen is dat 10 minuten maar bij de meesten is dat 15 of 20 minuten. Daarna heb jij weer energie om de rest van de dag door te komen en zul je zien dat de rest van de dag ook een stuk soepeler verloopt. Wil je een snellere tip? Kijk dan of tip 6 ook goed werkt.

Tip 5: Breathe, motherfucker!

Een van de beste tips die ik je kan geven is: HAAL ADEM! Wees je bewust van je ademhaling. Wanneer je iets aan het doen bent, werk of thuis maakt niet uit, zet je timer op 1 of 2 minuten en haal bewust adem. Dat kun je gewoon doen terwijl je bezig bent.

Ik zet zelf altijd een wekker om 10.00, 13.00 en 15.30 uur. Dat zijn tijden waarop ik ‘inkak’. Als mijn wekker gaat, dan zet ik een timer aan van 2 minuten. Vervolgens neem ik de tijd om bewust te ademen en ondertussen ga ik gewoon door met waar ik mee bezig was.

Je kunt ook 2 keer 1 minuut doen, want soms vergeet je dat je bewust aan het ademhalen was. De bedoeling is zo’n 10 keer per minuut. Je kan echt strijken en tegelijk diep ademhalen. Typen en diep ademhalen lukt ook. Zelfs een telefoongesprek en ademhalen gaat goed. Kijk alleen uit dat je geen man aan de lijn hebt, die kan misschien wat anders denken hihi. Hoe haal je goed adem? Je buik komt naar buiten en je voelt je bovenlichaam meebewegen.

2 minuten is voldoende en geeft snel extra energie. Wil jij het 4 keer op een dag 3 minuten doen, is dat natuurlijk ook helemaal prima. Als je het de hele dag wilt doen, dan is het misschien een idee om eerder naar bed te gaan…


Tip 6: Ga op de kop staan!

Je hoofd is bijna de hele dag door het bovenste gedeelte van je lichaam. Terwijl de hersenen die daar in zitten de meeste energie verbruiken. Geef ze wat extra!

Dit is een tip die maar 2 minuten van je tijd kost terwijl hij steengoed is. Je voert ‘m als volgt uit:

  1. Ga plat op de grond liggen en doe je benen omhoog;
  2. Duw met je handen tegen de grond om ook je billen van de grond te krijgen;
  3. Ondersteun daarna je rug met je handen;
  4. Je ellebogen blijven op de grond, want dat is je hefboom;
  5. Houdt je benen en bovenlichaam zo recht mogelijk omhoog (alleen je hoofd, nek en schouders maken contact met de vloer).

Je kunt beginnen met 10 seconden in deze houding om daarna op te bouwen naar 30 seconden. Gebruik hiervoor de lange telling (dus 21, 22, 23, etc.). Wanneer dit jou extra energie geeft, kun je de oefening ook langer uitvoeren.


Tip 7: Besteedt minder tijd aan social media

Tegenwoordig zit bijna iedereen op social media. Facebook, Instagram, Snapchat en LinkedIn zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Ongemerkt gaat daar toch best veel tijd in zitten. Dat is natuurlijk ook de bedoeling van de makers. Hoe langer jij op social media zit, des te beter jij gevolgd kan worden, en des te meer advertenties ze kunnen tonen.

Ik raad je aan om op Netflix de documentair ‘The Social Dilemma’ te bekijken om te zien hoe social media eigenlijk werkt. Een ontzettend interessante film die je versteld laat staan.

Wanneer jij even gaat zitten en Facebook opent, ben je zo een uur kwijt. Je scrolt langs je tijdlijn blijft maar doorgaan, terwijl de minuten wegtikken. Vervolgens schrik je op en baal je dat je zoveel tijd kwijt bent.

Hoe kun je dit oplossen? Stel je timer op een kwartier of een half uur. Je hebt dan even pauze en ontspanning gehad, en kunt daarna weer verder. Ook als je iets moet doen op Google, dan is het een goed idee om een timer te gebruiken. Het is gewoon even checken of je nog datgene aan het doen bent wat je moest doen. Of dat je inmiddels met heel iets anders bezig was dan je bedoeling was.


Over de schrijver
Mijn missie is om mensen wakker te schudden. Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.
Reactie plaatsen