Puur Mindset Academy ...

Hoe je in 5 stappen een effectieve communicatie krijgt

Gemiddelde leestijd: 17 minuten

Wellicht herken je het de ene keer wel en de andere keer niet, dat wanneer je iets tegen een ander zegt, of een oordeel hebt over de ander dit eigenlijk over jezelf gaat. De ander laat vaak een stuk van jezelf zien wat jij bewust of onbewust herkent.
Wanneer het om iets leuks gaat is het geen probleem.

Wanneer we echter iets in de ander zien, wat ons herinnert aan een minder leuke eigenschap van onszelf, dan is het makkelijker om over de ander te oordelen dan naar onszelf te kijken. Maar wie zijn wij om een oordeel te hebben over de ander. Zolang wij de weg van de ander niet kennen, is het niet eerlijk een oordeel over de ander te vellen.

Inhoudsopgave


De manier waarop ik voorheen communiceerde

Ik was behoorlijk kritisch, wanneer ik in een nieuwe groep kwam, had ik al snel een oordeel klaar. Ik had een stempel voor iedereen in de groep. Naarmate ik meer met iedereen persoonlijk in contact kwam, merkte ik dat ik mijn oordeel bij moest stellen. Ze waren aardiger, leuker, gezelliger enz. dan ik aanvankelijk dacht.

Nu weet ik dat mijn beeld of mijn oordeel meer over mezelf zegt dan over de ander. Ik ben gaan observeren wanneer en waarom ik oordeelde. Ik oordeelde over de ander wanneer ik mezelf onzeker voelde. Het onbewust oordelen over de ander gaf mezelf een beter gevoel. Ik voelde me dan sterker. Dit had ik nodig, omdat ik diep van binnen heel erg onzeker was.

Eigenlijk keurde ik de ander af om mijn eigen onzekerheid niet te voelen. Wat ik ook deed was vanuit mijn zogenaamde onzekerheid de ander mijn best bedoelde adviezen geven, want ik wist wel wat de ander nodig had. Het gevolg was dat ik merkte dat men mijn adviezen niet aannam, waar ik vervolgens niets van begreep, omdat ik het zo goed bedoelde.

De kern van mijn verhaal is, dat ik heel erg bezig was met mezelf en mijn eigen onzekerheid en helemaal niet met de aandacht bij de ander was. Ik luisterde niet echt naar wat de ander te zeggen had en stelde ook niet zoveel open vragen.
Ik merkte dat ik door mijn manier van communiceren ook niet echt contact had met de ander.

Waar ik ook last van had als het ging om communicatie, was dat ik het moeilijk vond om mijn gevoel te benoemen. Ik durfde het gewoonweg niet, omdat ik bang was om de ander te kwetsen. Naast het feit dat ik het niet durfde, wist ik ook niet hoe ik het zou kunnen zeggen. Ik wilde het graag zeggen, omdat ik er dan zelf geen last meer van zou hebben, maar ik wilde de ander er ook niet mee lastig vallen. Het gevolg was, dat ik er zelf mee bleef zitten en er over na bleef denken.

Download GRATIS het e-book "10 Mindset Lifehacks voor een gelukkiger leven"!

Meer dan 2500 anderen gingen jou voor

Wat je zegt is niet zo belangrijk!

“Ik voel me niet gehoord en gezien. Waar ligt het aan dat hij wel naar de ander luistert en niet naar mij?” Herkenbaar? Welk gevoel zou het jou geven als de ander je wel hoort en ziet? Wat als jij zou weten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen? Wat we zeggen is niet zo belangrijk, het gaan om hoe we iets zeggen. Met andere woorden, het gaat om de manier waarop we iets zeggen.

In veel van onze communicatie draaien we om de hete brei heen. We zijn niet to the point. Communicatie gaat over meer dan woorden alleen, het gaat ook om het toelaten van ons gevoel. Daarom is het in eerste instantie belangrijk dat je inzicht krijgt in hoe jij communiceert en wat het effect hiervan op anderen is. Met andere woorden, hoe ga jij wat zeggen?

“Het gaat in communicatie niet over wat je zegt, maar over hoe het bij de ander overkomt.”

Welke probleemtaal gebruik jij?

1. Misschien

Gebruik je vaak het woord misschien, dat betekent dat je er niet helemaal achter staat en niet zeker bent. Het is voor de ander dan ook niet helemaal duidelijk.

2. Beetje

Je wilt hiermee voorkomen dat je er helemaal voor gaat. Je wilt ergens niet helemaal voor uit komen. bijvoorbeeld: “ik heb er een beetje last van, dat ik niet goed weet hoe ik iets zal zeggen”

3. Eigenlijk

Je gaat iets uit de weg, je wilt iets vermijden. Je wilt het of je wilt het niet. Als je echt iets wilt zeggen of doen, dan ga je ervoor.

4. Ja maar…

Ja maar is hetzelfde als nee zeggen. Ik zou het wel tegen hem willen zeggen, maar……….Dus je wilt het niet zeggen.

5. Moeilijk/lastig

Wat ik in mijn praktijk heel veel hoor zijn de woordjes moeilijk en lastig. Ik hoor dan zinnen als: “Ik zou het heel graag willen, maar ik vind het lastig en moeilijk om het te doen.” Met deze woorden houd je jezelf tegen om iets daadwerkelijk te doen. In lastig zit het woordje last en in moeilijk zit het woordje moe. Geen wonder dat je het niet gaat doen.

6. Moeten

Herken jij het bij jezelf, dat je heel vaak het woordje moeten gebruikt. Ik moet…,ik moet…, enz. Weet je, dat je jezelf heel erg onder druk zet met het woordje moeten. En voor als je het nog niet hebt gezien: “In moeten zit het woordje moe”.

7. Zou

Ik zou het wel tegen hem willen zeggen, maar… Door een zin op deze manier te beginnen geef je aan, dat je het niet wilt zeggen. Soms kan dit handig zijn en soms niet.

Dit zijn slechts woorden en communicatie bestaat slechts voor een klein deel uit woorden.

Hoe je iets zegt is belangrijk !

Er is veel onderzoek gedaan naar de hoeveelheid woorden in communicatie. Wist je dat communicatie slechts voor een klein deel uit woorden bestaat? Onvoorstelbaar denk je misschien, wanneer je dit leest.

Toch is wetenschappelijk bewezen dat:

7% van onze communicatie bestaat uit woorden.
Denk hierbij eens aan wat het effect kan zijn van een paar woorden. Dit betekent dat de rest bestaat uit non-verbale communicatie bestaande uit lichaamshouding en stem. Dus in communicatie geldt: “het is de toon, die de muziek maakt”.

38% van onze communicatie bestaat uit stemgebruik.
Denk hierbij aan de toon, het tempo en het volume van de stem.
Misschien heb je ook weleens gehoord: “het lichaam liegt nooit”.

55% van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal.
Iemand kan iets nog zo aardig en leuk vertellen, maar het lichaam laat iets anders zien.

“Communicatie gaat om meer dan woorden alleen.”

Verandering gaat voorbij onze comfortzone

Je bent op mijn website beland, omdat je toe bent aan verandering in je leven. Je bent niet blij met (of je hebt last van) de wijze waarop je communiceert, denkt, emoties voelt, gedraagt en je doelen niet bereikt.

Je wilt het anders!
Dat kan!

Vaak blijven mensen in hun veilige comfortzone zitten. Ze zijn niet blij met hoe hun leven gaat, maar ze weten wel wat ze hebben, want verandering hoeft niet altijd positief te zijn. Wie zegt dat verandering beter zal zijn? En je besluit tevreden te zijn met hoe het gaat.

Tot nu. Je wilt meer: meer geluk, meer passie, meer plezier.
Ik nodig je uit om voorbij je comfortzone te gaan, op weg naar een gelukkiger leven. Dit kan door het toepassen van de 5 eenvoudige stappen.

“het leven begint waar jouw comfortzone ophoudt”.
Neale Donald Walsch

Wat gaat verandering jou opleveren?

Wanneer je openstaat voor verandering en je durft naar jezelf en je communicatie te kijken, zul jij gaan ervaren, wat dit je op gaat leveren.

Voorbeelden van wat grip op je communicatie op kan leveren:

  • Je krijgt meer lef om dingen te zeggen.
  • Je gaat ervaren dat je boodschap beter overkomt.
  • Je zult merken, dat je meer contact hebt met de ander.
  • Je gaat leren hoe je meer informatie krijgt.
  • Je gaat meer doen in plaats van denken, omdat je nu weet hoe.
  • Je krijgt meer rust in je hoofd, omdat je minder gaat denken.
  • Je krijgt een beter contact met jezelf en anderen.
  • Je gaat minder oordelen over de ander.
  • Je gaat merken dat verandering ook leuk kan zijn.

Welke 5 stappen gaan jou hierbij helpen ?

Wanneer je meer invloed uit wilt oefenen op het effect van je communicatie dan kan dit door middel van 5 stappen. Deze stappen zijn mede tot stand gekomen door de vele gesprekken die ik met mijn klanten heb gevoerd.

Na het toepassen van deze 5 stappen, zul je merken dat je meer mogelijkheden tot je beschikking krijgt.

In 5 stappen meer grip op je communicatie:

1. Wees zonder oordeel

Benader de ander neutraal. Elk oordeel staat een goede communicatie en contact in de weg. Laat OMA (oordeel, mening en advies) thuis.

2. Blijf uit je invulling!

Denk aan het woord NIVEA (niet invullen voor een ander) Luister naar de ander zonder een invulling te maken vanuit je eigen beeld en gedachten. Wat hier nog meer onder valt is: denken voor de ander, denken wat de ander denkt, zorgen voor de ander, oplossen voor de ander omdat je denkt te weten wat die ander nodig heeft.

3. Luisteren en samenvatten.

Luister naar de ander zonder af te dwalen in je eigen hoofd. Met luisteren bedoel ik ook horen wat de ander zegt.
Wanneer je af en toe een woord of een deel van de ander herhaalt, voelt de ander zich gehoord en kun je checken of je de boodschap van de ander begrijpt.

4. Vragen stellen en doorvragen.

Stel de juiste gesloten en open vragen en vraag door.

Gesloten vragen: Vragen waar de ander ja of nee op kan zeggen.
Open vragen: Vragen die de ander uitnodigen meer te vertellen.

5. Let op je verbale en non-verbale communicatie!

Verbale communicatie: gebruik woorden die een positief effect op de ander
hebben. Vermijd het woordje niet. Ons onbewuste kan namelijk het woordje niet niet onthouden. Voorbeeld: “denk niet aan een roze olifant”. Wat zie je dan?

Non-verbale communicatie: let op je lichaamshouding en stem. Je weet inmiddels dat communicatie voor 38% uit stem en voor 55% uit lichaamstaal bestaat.

Tot slot

Hopelijk heb ik jou meer inzicht gegeven over hoe je vanaf nu makkelijker en effectiever kunt gaan communiceren. Ik heb 1 hele waardevolle les geleerd van een van mijn coaches op het gebied van communicatie.

“De kwaliteit van je communicatie bepaald voor een groot gedeelte de kwaliteit van je leven”

Michael Pilarcyk

Ik wens jou heel veel succes met het toepassen van mijn communicatietips. Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben laat deze dan in een reactie hieronder achter of stuur me een mail via de contactpagina.

Meer informatie voor een betere communicatie?

Download mijn e-book “Word de beste versie van jezelf”.

Dankzij dit e-book kun je o.a. de kwaliteit van jouw communicatie verbeteren.

Download DIRECT Het E-book!
Jerik van Nuenen
Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.

Wellicht vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren worden er cookies geplaatst. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close