5 stappen voor effectievere communicatie!
07 september 2021 

5 stappen voor effectievere communicatie!

Heb je ooit gehad dat je iets tegen iemand zegt, maar de ander het op de een of andere manier totaal niet lijkt op te nemen? Je wilt iets overbrengen, maar het lukt simpelweg niet om de ander ervan te overtuigen. Of je merkt dat de ander het gesprek het liefst zo snel mogelijk wil verlaten.

De kans is groot dat er iets mis is in de manier waarop je communiceert. Dit kan leiden tot problemen in de privésfeer, zoals thuis. Hier is communicatie natuurlijk ontzettend belangrijk. Maar ook op de werkvloer kan het problemen opleveren. Wanneer je niet duidelijk kunt communiceren met collega’s of klanten, gaat dat op een gegeven moment zijn tol eisen.

In dit artikel leg ik je uit hoe je op de juiste manier kunt communiceren. Dat doe ik door eerst in te gaan op hoe je niet moet communiceren. Vervolgens leg ik je uit wat belangrijk is tijdens communicatie, en geef je 5 stappen die leiden tot betere en effectievere communicatie!


Dit is hoe je niét moet communiceren!

Laat ik met mezelf beginnen. Vroeger was ik behoorlijk kritisch. Wanneer ik in een nieuwe groep kwam had ik al snel een oordeel klaar. Ik had een stempel voor iedereen in de groep. Naarmate ik meer met iedereen persoonlijk in contact kwam, merkte ik eigenlijk altijd dat ik mijn oordeel bij moest stellen. Zo waren ze bijvoorbeeld een stuk aardiger, leuker, gezelliger en dan ik eerst dacht.

Ik ben hierdoor gaan observeren wanneer en waarom ik oordeelde, en kwam erachter dat ik oordeelde over de ander wanneer ik mezelf onzeker voelde. Het onbewust oordelen over de ander gaf mezelf een beter gevoel. Ik voelde me dan sterker, wat ik nodig had door mijn onzekerheid. Mijn oordeel zei dus meer iets over mezelf dan over een ander.

Ook deed ik nog iets anders. Dat was mijn best bedoelde advies geven aan anderen. Dit deed ik echter uit mijn eigen onzekerheid. Zoiets komt natuurlijk over in je communicatie, wat als gevolg had dat anderen mijn advies niet aannam.

Niet goed luisteren naar wat iemand anders zegt

De kern van mijn verhaal is dat ik heel erg bezig was met mezelf, zoals mijn eigen onzekerheid. Hierdoor lag mijn aandacht totaal niet bij de ander. Ik luisterde niet echt naar wat de ander te zeggen had en stelde ook niet zoveel open vragen. Dit leidde ertoe dat ik ook niet echt contact had met de ander.

Dit ligt natuurlijk in lijn met de manier van communiceren. Wanneer je niet goed weet hoe je met andere communiceert, zal jouw verhaal nooit op de juiste manier overkomen. Ik heb het hier niet alleen over communicatie vanuit jezelf uit. Luisteren is misschien wel het belangrijkste onderdeel van communicatie. Wanneer je niet goed naar de ander luistert, zul je ook nooit jouw verhaal effectief over kunnen brengen.

Het gaat niet om wat je zegt, maar op de manier waarop je dat doet

“Ik voel me niet gehoord en gezien. Waar ligt het aan dat hij wel naar de ander luistert en niet naar mij?” Herkenbaar? Welk gevoel zou het jou geven als de ander je wel hoort en ziet? Wat als jij zou weten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen? Wat we zeggen is niet zo belangrijk, het gaan om hoe we iets zeggen. Met andere woorden, het gaat om de manier waarop we iets zeggen.

In veel van onze communicatie draaien we om de hete brei heen. We zijn niet to the point. Communicatie gaat over meer dan woorden alleen, het gaat ook om het toelaten van ons gevoel. Daarom is het in eerste instantie belangrijk dat je inzicht krijgt in hoe jij communiceert en wat het effect hiervan op anderen is. Met andere woorden, hoe ga jij wat zeggen?

Welke woorden moet je niet gebruiken wanneer je duidelijk en effectief wilt communiceren?

Er zijn verschillende woorden die je beter niet kunt gebruiken wanneer je duidelijk en effectief wilt communiceren.

1. Misschien

Gebruik je vaak het woord misschien? Dat betekent dat je niet helemaal staat achter wat je zegt, en dus niet zelfverzekerd bent. Dit neemt de ander over, en zal denken dat het geen advies of hulp van je aan moet nemen.

2. Beetje

Wanneer je ‘beetje’ gebruikt, wil je voorkomen dat je er helemaal voor gaat. Je wilt ergens niet helemaal voor uit komen. Dit komt over als een gebrek aan zekerheid, wat natuurlijk niet handig is wanneer je een boodschap effectief over wilt brengen. Daarom kun je dit woord beter vermijden.

3. Eigenlijk

Met ‘eigenlijk’ ga je iets uit de weg omdat je iets wilt vermijden. Het is belangrijk om te zeggen waar je volledig achter staat, en daar past een woord als ‘eigenlijk’ niet bij. Wees dus duidelijk in wat je wél of niét vindt.

4. Ja maar...

‘Ja maar’ is hetzelfde als ‘nee’ zeggen. Maar je bent bang om iemand ergens voor of op af te wijzen. Wanneer je weet wat je wilt vertellen, moet je daar duidelijk in zijn. Ook wanneer iemand iets zegt dat niet binnen dit beeld past.

5. Moeilijk of lastig

Wat ik in mijn praktijk heel veel hoor, zijn de woorden ‘moeilijk’ en ‘lastig’. Met deze woorden houd je jezelf tegen om iets daadwerkelijk te doen. In ‘lastig’ zit het woordje ‘last’ en in ‘moeilijk’ zit het woordje ‘moe’. Geen wonder dat je het niet gaat doen, wanneer je dit soort woorden uitspreekt. Vermijd dus woorden die een negatieve lading hebben.

6. Moeten

Herken jij bij jezelf dat je heel vaak het woordje ‘moeten’ gebruikt? Met dit woord zet je jezelf erg onder druk, zonder dat je dat zou willen. Je geeft aan dat jou iets gebeurt, zonder dat je het ook daadwerkelijk wil. In plaats daarvan is het belangrijk om alleen te spreken over dingen waar je ook daadwerkelijk achterstaat, en die je niet van een ander moet doen.

7. Zou

“Ik zou het wel tegen hem willen zeggen, maar…” is een veelgehoorde zin. Door een zin op deze manier te beginnen geef je aan dat je het niet wilt zeggen. Soms kan dit handig zijn, maar wanneer jij duidelijker wilt communiceren is dat het niet.

Non-verbale communicatie is belangrijker dan verbale communicatie

Er is veel onderzoek gedaan naar de verhouding tussen verbale en non-verbale communicatie. Laat ik voor de duidelijkheid even zeggen wat we hiermee bedoelen. Verbale communicatie is het gebruiken van woorden die een positief effect op de ander hebben. Vermijd woorden die een negatieve lading hebben, zoals ‘niet’ en ‘nooit’. Met non-verbale communicatie bedoelen we de lichaamshouding en stem.

Wist jij dat effectieve communicatie slechts voor een klein deel uit woorden bestaat? Onderzoek heeft uitgewezen dat 7% van onze communicatie uit woorden bestaat. Dat klinkt misschien raar, want je communiceert toch door middel van woorden?

De rest van de communicatie bestaat uit twee andere belangrijke onderdelen. Dit zijn het stemgebruik en de lichaamstaal, ook wel non-verbale communicatie genoemd.

38% van onze communicatie bestaat uit stemgebruik. Denk hierbij aan de toon, het tempo en het volume van de stem. Iemand die zachtjes praat, komt bijvoorbeeld onzeker over. Dit zorgt ervoor dat de communicatie niet sterk is. Terwijl iemand die te hard praat, overkomt als iemand die zichzelf niet in controle heeft of zichzelf niet kan aanpassen aan de situatie.

De overige 55% van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal. Iemand kan iets nog zo aardig en leuk vertellen, maar het lichaam laat iets anders zien.

“Communicatie gaat om meer dan woorden alleen.”

Wil jij leren hoe je sterker en effectiever kunt communiceren?

Je bent op mijn website beland omdat je toe bent aan verandering in je leven. Je bent niet blij met (of je hebt last van) de wijze waarop je communiceert. Dit houdt natuurlijk verband met het voelen van je emoties, je gedrag en de doelen die je niet bereikt.

Je wilt het anders? Dat kan!

Vaak blijven mensen in hun veilige comfortzone zitten. Ze zijn niet blij met hoe hun leven gaat, maar weten dan vaak wel op welke manier hun leven beter zou zijn. Daar is verandering voor nodig.

Wil je meer geluk, meer passie en meer plezier in je leven? Dan nodig ik je uit om voorbij je comfortzone te gaan, op weg naar een gelukkiger leven. Dit kan door het toepassen van de 5 eenvoudige stappen die we hieronder gaan bespreken.

Wat gaat deze verandering jou opleveren?

Wanneer je openstaat voor verandering en je durft naar jezelf en je communicatie te kijken, zul je ervaren wat dit je op gaat leveren. Wanneer jij meer grip krijgt op je communicatie, zowel verbaal als non-verbaal, kan het jou dit opleveren:

  • Je krijgt meer lef om dingen te zeggen;
  • Je gaat ervaren dat je boodschap beter overkomt bij anderen;
  • Je zult merken dat je meer contact hebt met de ander;
  • Je gaat leren hoe je meer informatie krijgt;
  • Je gaat meer doen in plaats van het bij denken te houden;
  • Je krijgt meer rust in je hoofd;
  • Je krijgt een beter contact met jezelf en anderen;
  • Je gaat minder oordelen over de ander;
  • Je gaat merken dat verandering ook leuk kan zijn.

Hoe kun je effectiever communiceren? De 5 belangrijkste stappen!

Wanneer je meer invloed uit wilt oefenen op het effect van je communicatie dan kan dit door middel van 5 stappen. Deze stappen zijn mede tot stand gekomen door de vele gesprekken die ik met mijn klanten heb gevoerd.

Hieronder lees je de 5 belangrijkste stappen die je moet nemen om effectiever te communiceren met anderen. Je kunt deze tips zowel in privésfeer als op de werkvloer met collega’s en klanten toepassen.

1. Oordeel anderen niet direct

Benader de ander neutraal, zonder al een oordeel klaar te hebben staan. Elk oordeel staat een goede communicatie en contact in de weg. Denk eraan om OMA (Oordeel, Mening en Advies) thuis te laten. Je kunt dit makkelijk doen door je oordeel simpelweg te laten vallen. Beeld je het oordeel in, en zie vervolgens voor je hoe het uit je gedachten wegwaait.

2. Blijf uit je invulling!

Denk aan het woord NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander). Luister naar de ander zonder een invulling te maken vanuit je eigen gedachten. Niemand zit namelijk te wachten op iemand die voor hem een invulling maakt. Doe je dat wel, dan zal je eerder vervelend overkomen dan dat je iemand helpt.

Het gaat hier niet alleen om een invulling doen die je uitspreekt. Ik bedoel hiermee namelijk ook het denken voor de ander, denken wat de ander denkt, zorgen voor de ander en iets oplossen voor de ander omdat je denkt te weten wat die ander nodig heeft.

3. Luister naar wat iemand zegt en vat het samen

Luister naar de ander zonder af te dwalen in je eigen hoofd. Ik bedoel hier niet alleen het simpelweg horen mee. Luister echt goed naar wat iemand nu eigenlijk zegt, en zorg dat je dat doet zonder aan iets anders te denken. Alleen zo kun je opnemen wat iemand zegt.

Wanneer je af en toe een woord of een deel van de ander herhaalt, voelt de ander zich gehoord en kun je checken of je de boodschap van de ander begrijpt. Dit zal iemand meer vertrouwen in je geven, waardoor hij of zij ook meer zal vertellen.

4. Stel vragen

Je kunt tussendoor ook vragen stellen. Denk hierbij aan zowel gesloten als open vragen. Zorg wel voor de juiste afwisseling, want je wilt niet dat het alleen maar ja/nee-vragen (gesloten vragen) zijn. Open vragen zijn juist vragen waar een ander meer op kan antwoorden, waardoor het gesprek dynamisch en afwisselend blijft.

5. Let op je verbale en non-verbale communicatie

Je weet inmiddels dat communicatie voor 38% uit stem en voor 55% uit lichaamstaal bestaat. Kom daarom sterk over in je non-verbale communicatie. Dit straalt zelfvertrouwen uit, en zo weet de ander dat je praat over iets waar je daadwerkelijk kennis van hebt.

Wat kan Puur Mindset Academy voor jou betekenen?

Het is mijn persoonlijke passie en missie een positieve bijdrage te leveren aan de wereld en jouw ontwikkeling. Dat jij ook jouw (levens)doelen gaat realiseren.
De basis van mijn werkwijze wordt gevormd door mijn eigen levenservaringen de boeken die ik heb gelezen over persoonlijke ontwikkeling en de online trainingen die ik gevolgd heb.

De afgelopen 3 jaar heb ik meer dan 200 mensen begeleid en geïnspireerd hun (levens)doelen te halen op het persoonlijke en professionele vlak.

Mijn motto is: gewoon DOEN!

Ik ben ervaringsdeskundige als het gaat om: conflicten op het werk, hoe je grip krijgt op je denken, emoties, gedrag, communicatie en je missie.
Wat men vooral in mij waardeert is mijn vertrouwen, openheid en eerlijkheid binnen een veilige setting die ik creëer.

Het is mijn grootste kracht om jou op een positieve manier aan het denken te zetten, opdat jij gaat DOEN!
Niet gewoon doen, maar datgene doen waar je goed in bent en waar je blij van wordt.

Wat anderen over mij zeggen:

Ervaring is de beste leerschool en ik leer jou hoe je leert door ervaring. Wanneer je de dingen leert en ervaart op jouw eigen unieke manier vergeet je ze niet meer.

Tot slot

Hopelijk heb ik je meer inzicht kunnen geven over hoe je vanaf nu makkelijker en effectiever kunt communiceren met anderen. Ik heb één hele waardevolle les geleerd van een van mijn coaches op het gebied van communicatie:

“De kwaliteit van je communicatie bepaald voor een groot gedeelte de kwaliteit van je leven”

- Michael Pilarcyk

Ik wil je graag veel succes wensen met het toepassen van de tips die ik je in dit artikel heb gegeven, zodat je op een betere en vooral effectievere manier kunt communiceren. Mocht je vragen of opmerkingen hebben, laat deze dan in een reactie hieronder achter. Natuurlijk kun je mij ook altijd een mail sturen via de contactpagina of een GRATIS en geheel vrijblijvende 1-op-1 videocall met mij inplannen.

Over de schrijver
Mijn missie is om mensen wakker te schudden. Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.
Reactie plaatsen