Puur Mindset Academy ...

In 5 Stappen Een Effectieve Communicatie

Gemiddelde leestijd: 23 minuten

Wie kent het niet: Je wilt graag iets zeggen en jouw boodschap komt niet over. Je zegt bijvoorbeeld tegen jezelf: “ik kan hem maar niet duidelijk maken wat ik bedoel”. Dit blogartikel gaat over hoe je in 5 stappen een effectieve communicatie krijgt en geeft je informatie over het wat en hoe van communicatie.

Dit artikel is voor jou als je meer geluk in je leven wilt. Met de tips in dit blogartikel krijg je inzicht in je emoties en reik ik je handvatten aan, waarmee je direct aan de slag kunt en die je een positieve verandering gaan brengen.

Ondanks alle zorg en aandacht die ik aan dit artikel heb besteed, draag je zelf de verantwoordelijkheid voor de wijze waarop je de tips en oefeningen toepast.

Heb je meer hulp nodig neem dan contact op voor een gratis en geheel vrijblijvend coachingscall. Ik denk dat je er veel aan hebt en wens je veel succes en plezier met het lezen van dit artikel.

Inhoudsopgave


Wat je zegt ben jezelf !

Wellicht herken je het de ene keer wel en de andere keer niet, dat wanneer je iets tegen een ander zegt, of een oordeel hebt over de ander dit eigenlijk over jezelf gaat. De ander laat vaak een stuk van jezelf zien wat jij bewust of onbewust herkent. Wanneer het om iets leuks gaat is het geen probleem.

Wanneer we echter iets in de ander zien, wat ons herinnert aan een minder leuke eigenschap van onszelf, dan is het makkelijker om over de ander te oordelen dan naar onszelf te kijken. Maar wie zijn wij om een oordeel te hebben over de ander. Zolang wij de weg van de ander niet kennen, is het niet eerlijk een oordeel over de ander te vellen.

Enkele voorbeelden van mezelf:

Ik was behoorlijk kritisch, wanneer ik in een nieuwe groep kwam, had ik al snel een oordeel klaar. Ik had een stempel voor iedereen in de groep. Naarmate ik meer met iedereen persoonlijk in contact kwam, merkte ik dat ik mijn oordeel bij moest stellen. Ze waren aardiger, leuker, gezelliger enz. dan ik aanvankelijk dacht. Nu weet ik dat mijn beeld of mijn oordeel meer over mezelf zegt dan over de ander.

Ik ben gaan observeren wanneer en waarom ik oordeelde. Ik oordeelde over de ander wanneer ik mezelf onzeker voelde. Het onbewust oordelen over de ander gaf mezelf een beter gevoel. Ik voelde me dan sterker. Dit had ik nodig, omdat ik diep van binnen heel erg onzeker was. Eigenlijk keurde ik de ander af om mijn eigen onzekerheid niet te voelen.

Wat ik ook deed was vanuit mijn zogenaamde onzekerheid de ander mijn best bedoelde adviezen geven, want ik wist wel wat de ander nodig had. Het gevolg was dat ik merkte dat men mijn adviezen niet aannam, waar ik vervolgens niets van begreep, omdat ik het zo goed bedoelde. De kern van mijn verhaal is, dat ik heel erg bezig was met mezelf en mijn eigen onzekerheid en helemaal niet met de aandacht bij de ander was.

Ik luisterde niet echt naar wat de ander te zeggen had en stelde ook niet zoveel open vragen. Ik merkte dat ik door mijn manier van communiceren ook niet echt contact had met de ander. Dankzij NLP heb ik geleerd hoe ik contact kan maken in communicatie. NLP heeft mij ook geleerd, dat het niet gaat om wat we zeggen, maar hoe het bij de ander overkomt.

Waar ik ook last van had als het ging om communicatie, was dat ik het moeilijk vond om mijn gevoel te benoemen. Ik durfde het gewoonweg niet, omdat ik bang was om de ander te kwetsen. Naast het feit dat ik het niet durfde, wist ik ook niet hoe ik het zou kunnen zeggen.

Ik wilde het graag zeggen, omdat ik er dan zelf geen last meer van zou hebben, maar ik wilde de ander er ook niet mee lastig vallen. Het gevolg was, dat ik er zelf mee bleef zitten en er over na bleef denken.

Wat je zegt is niet zo belangrijk!

“Ik voel me niet gehoord en gezien. Waar ligt het aan dat hij wel naar de ander luistert en niet naar mij?” Herkenbaar? Welk gevoel zou het jou geven als de ander je wel hoort en ziet? Wat als jij zou weten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen? Wat we zeggen is niet zo belangrijk, het gaan om hoe we iets zeggen. Met andere woorden het gaat om de manier waarop we iets zeggen. Dit is te leren met NLP.

NLP Neuro Linguïstisch Programmeren, drie moeilijke woorden, die eigenlijk alleen maar betekenen, dat je beter leert communiceren met jezelf en de ander, waardoor er sneller een goed contact ontstaat. De ander spiegelt alleen maar datgene waar jij zelf nog moeite mee hebt, of het is juist dat gedrag dat je in jezelf afkeurt of onderdrukt.

Als je zo leert waarnemen, kom je los van je oordeel over de ander en kun je de ander aanraken in datgene wat hij of zij met jou doet.

In veel van onze communicatie draaien we om de hete brei heen. We zijn niet to the point. Communicatie gaat over meer dan woorden alleen, het gaat ook om het toelaten van ons gevoel. Daarom is het in eerste instantie belangrijk dat je inzicht krijgt in hoe jij communiceert en wat het effect hiervan op anderen is.

Met andere woorden, hoe ga jij wat zeggen?

“Het gaat in communicatie niet over wat je zegt, maar over hoe het bij de ander overkomt.”

Welke probleemtaal gebruik jij?

Misschien

Gebruik je vaak het woord misschien, dat betekent dat je er niet helemaal achter staat en niet zeker bent. Het is voor de ander dan ook niet helemaal duidelijk.

Beetje

Je wilt hiermee voorkomen dat je er helemaal voor gaat. Je wilt ergens niet helemaal voor uit komen. bijvoorbeeld: “ik heb er een beetje last van, dat ik niet goed weet hoe ik iets zal zeggen”

Eigenlijk

Je gaat iets uit de weg, je wilt iets vermijden. Je wilt het of je wilt het niet. Als je echt iets wilt zeggen of doen, dan ga je ervoor.

Ja maar

Ja maar is hetzelfde als nee zeggen. Ik zou het wel tegen hem willen zeggen, maar……….Dus je wilt het niet zeggen.

Moeilijk/lastig

Wat ik in mijn praktijk heel veel hoor zijn de woordjes moeilijk en lastig. Ik hoor dan zinnen als: “Ik zou het heel graag willen, maar ik vind het lastig en moeilijk om het te doen.” Met deze woorden houd je jezelf tegen om iets daadwerkelijk te doen. In lastig zit het woordje last en in moeilijk zit het woordje moe. Geen wonder dat je het niet gaat doen.

Moeten

Herken jij het bij jezelf, dat je heel vaak het woordje moeten gebruikt. Ik moet…,ik moet…, enz. Weet je, dat je jezelf heel erg onder druk zet met het woordje moeten. En voor als je het nog niet hebt gezien: “In moeten zit het woordje moe”.

Zou

Ik zou het wel tegen hem willen zeggen, maar……… Door een zin op deze manier te beginnen geef je aan, dat je het niet wilt zeggen. Soms kan dit handig zijn en soms niet.

Dit zijn slechts woorden en communicatie bestaat slechts voor een klein deel uit woorden.

Hoe je iets zegt is belangrijk !

Er is veel onderzoek gedaan naar de hoeveelheid woorden in communicatie. Wist je dat communicatie slechts voor een klein deel uit woorden bestaat? Onvoorstelbaar denk je misschien, wanneer je dit leest. Toch is wetenschappelijk bewezen dat:

7% van onze communicatie bestaat uit woorden.
Denk hierbij eens aan wat het effect kan zijn van een paar woorden. Dit betekent dat de rest bestaat uit non-verbale communicatie bestaande uit lichaamshouding en stem. Dus in communicatie geldt: “het is de toon, die de muziek maakt”.

38% van onze communicatie bestaat uit stemgebruik.
Denk hierbij aan de toon, het tempo en het volume van de stem. Misschien heb je ook weleens gehoord: “het lichaam liegt nooit”.

55% van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal.
Iemand kan iets nog zo aardig en leuk vertellen, maar het lichaam laat iets anders zien.

“Communicatie gaat om meer dan woorden alleen.”

Verandering gaat voorbij onze comfortzone

Je bent niet voor niets op dit artikel terecht gekomen, omdat je toe bent aan verandering in je leven. Je bent niet blij met (of je hebt last van) de wijze waarop je communiceert, denkt, emoties voelt, gedraagt en je doelen niet bereikt.

Je wilt het anders!
Dat kan!

Vaak blijven mensen in hun veilige comfortzone zitten. Ze zijn niet blij met hoe hun leven gaat, maar ze weten wel wat ze hebben, want verandering hoeft niet altijd positief te zijn. Wie zegt dat verandering beter zal zijn? En je besluit tevreden te zijn met hoe het gaat.

Tot nu. Je wilt meer: meer geluk, meer passie, meer plezier.

Ik nodig je uit om voorbij je comfortzone te gaan, op weg naar een gelukkiger leven. Dit kan door het toepassen van de 5 eenvoudige stappen.

“het leven begint waar jouw comfortzone ophoudt”.

– Neale Donald Walsch

Wat gaat verandering jou opleveren?

Wanneer je openstaat voor verandering en je durft naar jezelf en je communicatie te kijken, zul jij gaan ervaren, wat dit je op gaat leveren.

Voorbeelden van wat grip op je communicatie op kan leveren:

  • Je krijgt meer lef om dingen te zeggen.
  • Je gaat ervaren dat je boodschap beter overkomt.
  • Je zult merken, dat je meer contact hebt met de ander.
  • Je gaat leren hoe je meer informatie krijgt.
  • Je gaat meer doen in plaats van denken, omdat je nu weet hoe.
  • Je krijgt meer rust in je hoofd, omdat je minder gaat denken.
  • Je krijgt een beter contact met jezelf en anderen.
  • Je gaat minder oordelen over de ander.
  • Je gaat merken dat verandering ook leuk kan zijn.

“Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg; ik ben niet verantwoordelijk voor wat jij hoort.”

– Don Miguel Ruiz jr.

Welke 5 stappen gaan jou hierbij helpen ?

Wanneer je meer invloed uit wilt oefenen op het effect van je communicatie dan kan dit door middel van 5 stappen. Deze stappen zijn mede tot stand gekomen door de vele gesprekken die ik met mijn klanten heb gevoerd. Na het toepassen van deze 5 stappen, zul je merken dat je meer mogelijkheden tot je beschikking krijgt.

In 5 stappen meer grip op je communicatie:

  1. Wees zonder oordeel en benader de ander neutraal. Elk oordeel staat een goede communicatie en contact in de weg. Laat OMA (oordeel, mening en advies) thuis.
  2. Blijf uit je invulling! Denk aan het woord NIVEA (niet invullen voor een ander) Luister naar de ander zonder een invulling te maken vanuit je eigen beeld en gedachten. Wat hier nog meer onder valt is: denken voor de ander, denken wat de ander denkt, zorgen voor de ander, oplossen voor de ander omdat je denkt te weten wat die ander nodig heeft.
  3. Luisteren en samenvatten. Luister naar de ander zonder af te dwalen in je eigen hoofd. Met luisteren bedoel ik ook horen wat de ander zegt. Wanneer je af en toe een woord of een deel van de ander herhaalt, voelt de ander zich gehoord en kun je checken of je de boodschap van de ander begrijpt.
  4. Vragen stellen en doorvragen. Stel de juiste gesloten en open vragen en vraag door. Gesloten vragen: Vragen waar de ander ja of nee op kan zeggen. Open vragen: Vragen die de ander uitnodigen meer te vertellen.
  5. Let op je verbale en non-verbale communicatie!

Verbale communicatie: gebruik woorden die een positief effect op de ander hebben. Vermijd het woordje niet. Ons onbewuste kan namelijk het woordje niet niet onthouden. Voorbeeld: “denk niet aan een roze olifant”. Wat zie je dan?
Non-verbale communicatie: let op je lichaamshouding en stem. Je weet inmiddels dat communicatie voor 38% uit stem en voor 55% uit lichaamstaal bestaat.

5 stappenAntwoorden
1Kies een persoon, waarmee de
communicatie lastig verloopt.
Heb je veel oordelen?
Zo ja, wat denk je dan over die
persoon?
Ik heb wel/geen oordeel.


Mijn oordeel of mening over die persoon is:
2Merk je dat je veel invult voor deze persoon?Ik merk dat ik wel/niet invul voor deze persoon.
3Luisteren en samenvatten.
Luister je met aandacht?
Vat je af en toe samen wat de ander heeft gezegd?
Ik ben wel/niet met de aandacht bij deze persoon.

Ik merk dat ik wel/niet samenvat.
4Vragen stellen.
Stel je vragen? Ja/nee.
Ik stel wel/geen vragen.
Ik stel wel/geen open vragen.
Ik stel wel/geen gesloten vragen.
Ik zou de volgende vragen kunnen stellen:
5Verbale en non-verbale communicatie.
Is je verbale communicatie positief?
Gebruik van probleemtaal.
Observeer je non-verbale communicatie.
Verbale communicatie:
Mijn taal is wel/niet positief geformuleerd.
Ik gebruik wel/geen probleemtaal

Non-verbale communicatie:
Aan mijn stemgebruik kan ik veranderen:
Aan mijn lichaamshouding kan ik
veranderen:

Door nieuw gedrag in communicatie te herhalen zul je merken dat het steeds meer vanzelf gaat. Toch kan het zijn dat sommige “oude” en “ongewenste” communicatiepatronen de kop opsteken.

Weet me dan te vinden!

Ik kijk graag met je mee op jouw eigen weg. Soms is de oplossing eenvoudiger dan je denkt.

Wat kan Puur Mindset Academy voor jou betekenen?

Het is mijn persoonlijke passie en missie een positieve bijdrage te leveren aan de wereld en jouw ontwikkeling. Dat jij ook jouw (levens)doelen gaat realiseren.
De basis van mijn werkwijze wordt gevormd door mijn eigen levenservaringen de boeken die ik heb gelezen over persoonlijke ontwikkeling en de online trainingen die ik gevolgd heb.

De afgelopen 3 jaar heb ik meer dan 200 mensen begeleid en geïnspireerd hun (levens)doelen te halen op het persoonlijke en professionele vlak.

Mijn motto is: gewoon DOEN!

Ik ben ervaringsdeskundige als het gaat om: burn-out, conflicten op het werk en hoe je grip krijgt op je denken, emoties, gedrag, communicatie en je missie.
Wat men vooral in mij waardeert is mijn vertrouwen, openheid en eerlijkheid binnen een veilige setting die ik creëer.

Het is mijn grootste kracht om jou op een positieve manier aan het denken te zetten, opdat jij gaat DOEN!
Niet gewoon doen, maar datgene doen waar je goed in bent en waar je blij van wordt.

Wat anderen over mij zeggen:

  • Je maakt mij wakker.
  • Je voelt je meteen begrepen en vertrouwd.
  • Je zet mij op een positieve manier aan het denken.
  • Ik voel me veilig bij jou, waardoor ik naar mezelf durf te kijken.
  • Je houdt het simpel, waardoor het makkelijk wordt om te doen.
  • Je zegt de juiste dingen op het juiste moment.
  • Je hebt veel praktische voorbeelden en tips. De voorbeelden zijn herkenbaar en de tips kan ik direct in mijn dagelijks werk en leven toepassen.
  • Je levert maatwerk
  • Je stimuleert mij om ACTIE te ondernemen
  • Je leert mij hoe ik dingen los kan laten.
  • Je leert mij minder te denken in beren op de weg.

Ervaring is de beste leerschool en ik leer jou hoe je leert door ervaring. Wanneer je de dingen leert en ervaart op jouw eigen unieke manier vergeet je ze niet meer.

Tot slot

Dit blogartikel heeft je mogelijk aan het denken gezet en al wat inzicht gegeven in jezelf en wat je anders kunt doen een volgende keer.

Wil je meer? Meld je dan aan voor een gratis kennismakingsgesprek, waarin we samen onderzoeken wat jij nodig hebt. Je maakt dan kennis met mij en mijn manier van werken.

Heb je een vraag of doel?

Stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Stel dat er niets verandert, hoe zou dit voor jou zijn, nu en in de toekomst.
  • Stel dat er WEL iets verandert, hoe zou dit voor jou zijn, nu en in de toekomst. En word je hier blij van?

Plan een gratis en geheel vrijblijvende coachingscall in met mij

Coachingscall Inplannen!

Wellicht vind je dit ook interessant

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren worden er cookies geplaatst. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close