Puur Mindset Academy ...

5 Eenvoudige Stappen om Jouw Doelen NU te Gaan Behalen

Gemiddelde leestijd: 29 minuten

Elke dag zie ik veel mensen om mij heen met allerlei dromen en wensen maar die hier nooit ook maar een stapje in de richting zetten. Dat is zo ontzettend zonde, want dat levert alleen maar frustratie op.

Na het lezen van dit blogartikel gaan we voor een 100% positieve mindset waarmee jij met het volste vertrouwen aan je doelen kan gaan werken.

Ik zie namelijk continue dat mensen zichzelf belemmeren, door zichzelf geen ruimte te gunnen, door zichzelf naar de grond te praten of door niet goed bij het eigen gevoel te komen.

Zo ga je continue maar door zonder echt te doen wat je wilt en waar JIJ echt blij van wordt. Is dit herkenbaar? Dan is dit blogartikel echt wat voor jou.

Inhoudsopgave


Laten we gaan veranderen!

Je eerste stap om je doelen te bereiken heb jij net gezet! Je bent op dit blogartikel terecht gekomen waarmee je dus eigenlijk aangeeft; ik wil verandering! Super tof dat je er bent! Deze eerste stap is trouwens volledig door jou gezet, dus die neem ik niet mee in de rest van dit blogartikel.

Wat ik hiermee wel even wil zeggen, jij bent degene die jouw doelen en verlangens weet. En jij bent ook degene die het gaat behalen. Ik word helemaal blij van iedereen die hierin stappen zet en ben dus ook al super blij met jou! Jij ook? Laten we er dan lekker positief ingaan, want je bent een topper en je kan bereiken wat je wilt.

Voor we starten

Dit blogartikel wat je nu aan het lezen bent gaat over hoe jij je doelen kan gaan bereiken. Hierbij is het belangrijkste onderdeel JOUW mindset. En in dit artikel geef ik jou 5 stappen waarmee jij je mindset kan shiften en hiermee nu eindelijk kan gaan bereiken wat je wilt.

Het menselijk brein is namelijk zo geprogrammeerd dat we super goed zijn in onszelf te saboteren. We kraken ons makkelijk af, bijvoorbeeld als je een complimentje krijgt.

Hoe moeilijk is dat om te accepteren voor je? Of een bepaalde angst voor bijvoorbeeld presenteren. Wat is daarin het ergste? Deze punten heeft bijna iedereen wel en dat is aan de ene kant logisch maar aan de andere kant super belemmerend.

Ook met je doelen heb je bewuste en onbewuste gedachten die jouzelf tegenhouden om nu te bereiken wat je wilt. In dit artikel neem ik je mee hoe jij dit kan veranderen en minder in je hoofd te blijven hangen maar lekker verandering te weeg gaan brengen!

Oke, ready? Let’s go!

Stap 1: Geniet van het proces

Ken je dat gevoel… je wilt iets maar het lukt niet. Anderen zie je veel voor elkaar krijgen maar bij jou? Ja dat is een beetje hetzelfde, dag in dag uit… Ik zie veel mensen zichzelf vergelijken en enkel en alleen op het doel focussen. En zijn ze dan blij? Of halen ze überhaupt hun doel?

Ze verwachten gelijk verandering en hebben alleen maar 1 doel voor ogen en de wegernaartoe vergeten. Er is geen plezier onderweg, er is alleen maar een soort sprint zonder te genieten.

Belangrijk om van te voren te zeggen, verwacht niet een wonder. Je kan het misschien het best zien als een proces. Je brein is een bepaald gedachtenpatroon gewend. Die is gewend om bijvoorbeeld te vergelijken met anderen. Die is (door ervaringen of gebeurtenissen in het verleden) gewend om jou onzeker te laten voelen. En je brein, die moet je ook trainen.

Bijvoorbeeld als doel:
Ik wil 10km hardlopen! Dat klinkt wel goed toch? En dan ga je er al over nadenken. Heb ik de juiste kleding? Moet je nog andere schoenen? In je spijkerbroek kan je niet gaan… De volgende stap zal misschien zijn dat je gaat nadenken over het weer, want je wilt niet in de regen lopen of over de route die je wilt gaan lopen.

Dan het moment, ga je alleen of vraag je iemand om mee te gaan? En ga je dan ’s ochtends om de dag goed te beginnen of in het weekend of juist de avond?
Waarschijnlijk weet je van jezelf wanneer jij het meest energie hebt en je hier je het best toe kan zetten.

En dan; je hebt je outfit compleet, je weet waar je heen gaat en wanneer. En daar ga je dan: En na een paar honderd meter merk je dat het toch wel zwaar is, dus ga je even wandelen. En als je ademhaling onder controle is ga je misschien weer een stukje rennen. En dan weer even lopen en weer rennen.

Uiteindelijk kom je thuis, ben je trots op dat je gegaan bent! Niet trots omdat je 10km hebt gerend, want je wist van te voren al dat dat hem niet zou worden maar trots omdat je de eerste stappen hebt gezet. En dat is je winst!

En zo ook met je brein!

Waarom willen we dat dan wel dat je van de een op de andere dag, bijvoorbeeld meer zelfdiscipline hebt, positiever denkt, meer je gedachten kan loslaten?
Denken we er te simpel over? Ook dit is een reis, die je stap voor stap aflegt. En zo als je al 1 keer per week iets meer je brein traint om een op een andere
manier te denken dan zal je al merken dat het verandering kan geven.

Doe je dit meerdere keren per week zal je er sneller profijt van hebben en als je het iedere dag doet dan wordt het steeds sneller een gewoonte.
Rome is niet in 1 dag gebouwd en zo zijn er nog meer van die dooddoeners maar er zit toch een kern van waarheid in.

Een andere mindset is een proces, traject of misschien nog wel mooier; een reis. Een reis naar je nieuwe ik. En dat bedoel ik niet zweverig, maar ik geloof dat als je je mindset kan shiften je zoooo veel meer voor elkaar kan krijgen! Zoals ik al eerder benoemde, de allereerste stap heb jij al gezet, door dit artikel door te gaan lezen.

Denk eens terug aan je doelen die je bedacht voor jezelf aan het begin van het lezen van dit artikel. Daarom de eerste stap: Geniet van het proces. Staar je niet blind op je doel maar kijk ook goed naar de tussenstappen en geniet van deze stappen. Zo kan je uiteindelijk ook veel meer genieten als je je doel bereikt.

En dat mag je vieren!

Stap 2: Neem 100% je verantwoordelijkheid

Je hebt continue keuzes in je leven, bewust en onbewust. En zo ben je ook verantwoordelijk voor je eigen leven en hoe dit loopt. Het is zo gemakkelijk om in de klaagmodus te gaan zitten en te klagen over je gewicht, je vervelende collega, je salaris dat te laag is, het weer buiten. Maar heel eerlijk, bereik je daarmee wat je wilt?

Af en toe even klagen kan best lekker zijn. Besef wel dat je dit bij even moet laten en niet hierin moet blijven hangen. Als je je klaagmoment heb gehad ga dan bedenken hoe jij op dit vlak je verantwoordelijkheid kan pakken. En dat kan op vrijwel alle vlakken in je leven waarop je verandering wilt. Ik geef je even een paar korte voorbeelden zodat je snapt wat ik bedoel.

Hoe houd jij je eigen gewicht in stand? Door wonderen te verwachten? Door continue te blijven focussen op moeilijk het is om af te vallen in plaats van daadwerkelijk stappen te nemen?

Je vervelende collega, maar zelf hier geen acties op ondernemen door bijvoorbeeld op een goed onderbouwde manier feedback te geven. Of door juist bij jezelf na te gaan, wat maakt dat ik mij hieraan irriteer en hoe kan ik hier op een andere manier mee om gaan?

Je te lage salaris, door alleen maar te klagen maar niet om salarisverhoging te vragen of te kijken waar doorgroei of andere mogelijkheden zitten?

Het Nederlandse weer? Door te klagen over het weer maar niet te genieten van de dagen dat het wel mooi is?

En zo met vrijwel alles in je leven. Sommige dingen in je leven zijn nu eenmaal minder prettig, niet zoals je wenst. Maar goed, ga je hierover klagen? Of ga je veranderen op de manier waarop je HIERMEE om gaat? Te kijken op welke punten jij wel invloed kan uitoefenen? Zodat jij volledig de regie hebt en volledig je eigen leven en focus kan gaan bepalen.

En jouw doelen?

Bedenk eens hoe jij ervoor kan zorgen dat je je doelen gaat bereiken? Waar loopt het nu op vast? Ik hoop voor je dat je dit goed kan beantwoorden. Want je keuze kan ook zijn nee, dit is niet wat ik wil en dan is het zaak om de controle te nemen over hetgene waar je invloed op hebt en hoe je dit kan veranderen.

Er is namelijk 1 ding waar je controle over hebt in het leven en dat ben jij zelf! Je kiest zelf om in een situatie te blijven waar je niet happy van wordt, je kiest er zelf voor om ergens in te groeien, je kiest er zelf voor om te gaan hardlopen of om wat nieuws te gaan leren.

Maar als jij iets echt wilt, en ergens 100% voor gaat maak dan de keuze. En deze keuze is inclusief je eigen volledige verantwoordelijkheid, je eigen inzet en zo ook je eigen doelen bereiken. Dit is echt op ieder vlak in je leven! Zie je eigen aandeel en als je niet blij bent met hoe het nu gaat, bedenk dan hoe JIJ dit kan
veranderen.

Stap 3: Verander moeten naar willen

Veel mensen MOETEN van alles. Dit leggen ze zichzelf op of voelen ze dat anderen deze MOETEN opleggen. En ondanks dat ik je het liefst zou zeggen dat je dit MOET toepassen doe ik dat nu ook niet. Ik ben ervan overtuigd dat als jij hierin je mind kan shiften je super veel kan bereiken, zo niet alles… Maar het enige is je MOET het WILLEN.

Als ik nu zeg tegen je, je MOET gaan hardlopen en daar kan ik tientallen redenen voor bedenken waarom dit goed voor je is, ga je dat dan doen? Alleen omdat ik het zeg? Als jij WILT hardlopen dan ga je het pas doen. Dat kan doen door een van die tientallen redenen die ik je vertel (bijvoorbeeld een betere conditie, je runners-high ervaren, jezelf kunnen bewijzen) misschien dat het je dan wel lukt.

Maar enkel en alles als je het echt zelf WILT, als je het echt voelt als je verlangen! Want misschien is een andere sport bijvoorbeeld veel passender voor je en haal je dezelfde voldoening uit bijvoorbeeld boksen. Maar dan doe je iets wat je wilt doen, wat je leuk vindt en waar je zelf voor kiest. Oké hardlopen is misschien een makkelijk voorbeeld.

Maar hoe zit het dan met werken? Je MOET werken om je hypotheek te betalen, om je boodschappen te doen en zo nog tientallen zaken.

Maar verander dat eens naar willen: Ik wil gaan werken, want dat zorgt ervoor dat ik salaris ontvang waarmee ik in dit huis kan wonen, dat ik op vakantie kan gaan en dat ik in mijn auto kan rijden. Voel je hoe anders dat is?

Misschien goed om van de week te testen als je MOET opstaan om op tijd op je werk te komen. Je WILT opstaan omdat je je baan WILT behouden en je het leven WILT leiden zoals dat nu is (of beter?). Als je wekker gaat en je de weerstand voelt, kan je dit dan zo bedenken? Kan je het je nu al voorstellen? Kan je daarmee wel je bed uitkomen?

Dit kan je op vrijwel alle vlakken van je leven toepassen. Misschien is het soms niet voor de hand liggend en zit dit niet in je gedachtenpatroon maar het kan je zoveel brengen.

Stap 4: Geloof in je doelen

Veel mensen zijn geneigd om groots de denken. En daar is niks mis mee, zeker niet! Je mag dromen! Maar is jouw droom om volgend jaar in een villa met zwembad te wonen terwijl je nu amper kan rondkomen? Het zou kunnen, maar is dat ook hetgeen wat jij kan geloven? Het lijkt mij sterk.

Net zoals dat voor mij bijvoorbeeld de marathon lopen zou zijn. Als ik daar al aan denk, dan weet ik al dat ga ik niet redden. Maar die 10km hardlopen? Nou dat is te overzien, daarvoor kan ik trainen. En wie weet als ik over een half jaar 10km kan hardlopen dat ik mijn volgende doel kan zetten op bijvoorbeeld de halve marathon lopen.

Zo heb je doelen waar je in kan geloven. Ik lach mijn eigen hoofd al uit bij de gedachte om een marathon te gaan lopen. En doordat dit gebeurt, super snel en onbewust weet ik en voel ik, dit gaat mij niet lukken. Ik heb bovendien geen flauw idee hoe ik hiervoor moet trainen.

Maar als ik het al een beetje opsplits, van eerst 10km en dan een halve marathon dan voelt de hele marathon al een stuk dichterbij. En dan zet ik toch mijn doel voor nu op 10km hardlopen, want dat is iets waarvan ik weet dat dit haalbaar is. Dit is iets waarvoor ik kan gaan trainen en kan overdenken hoe ik de proces stappen kan gaan lopen.

Splits zelf ook eens je doelen op in kleinere stukken en sta ook wederom weer stil bij het proces. Als je alleen maar gefocust bent op het resultaat dan werkt dit te beknellend voor zowel jezelf als een ieder om je heen. Snap je mijn punt?

Bijstellen

En wees ook niet bang om je doelen bij te stellen. Misschien heb je tijdens je studie wel eens doelen SMART moeten maken. Gaan je nekharen hiervan overeind staan? Vergeet dan al de afkortingen maar maak je doel vooral Realistisch, Inspirerend en Motiverend.

Dan ga je er 100% voor, laat ook de tijd los. Je kan tijd niet controleren maar laat het een proces zijn en geniet van iedere stap die je maakt en iedere kleine vordering hierin. En denk ook weer even aan stap 1. Geniet van het proces. Want als je enkel en alleen gefocust bent op het einddoel maar niet geniet van de reis ertussen dan geeft het einddoel behalen je ook een stuk minder voldoening.

Als je je doelen voor jezelf opschrijft en voelt Yes! Dit is het! Dit is wat ik wil, dan zit je goed, dan gaat het je lukken.

Stap 5: Denk vanuit positiviteit

Veel mensen vergelijken zichzelf, zeker nu in dit tijdperk met social media is dit gemakkelijker dan ooit. Je ziet anderen ’s ochtends vroeg naar de sportschool gaan, een prachtig huis hebben, een dik salaris en de reizen maken die jij ook zo graag wilt maken. Dit gebeurt natuurlijk zowel online als offline, maar door de hele online wereld krijg je continue de prikkels.

Je bent hierdoor geneigd om zelf ook vanuit tekortkomingen of jaloezie te denken. Waarom lukt het hen wel? Zij hebben wel succes, zij kunnen wel dit bereiken en mij lukt het allemaal niet. Waarom werkt het bij mij altijd tegen?

Misschien wel een van de belangrijkste elementen voor een andere mindset is kijken naar het positieve en je hierop te focussen. Dit is niet iets wat veel mensen doen. Bijvoorbeeld, iemand die vaak gaat sporten. Daar kan je jaloers op zijn, wat een zelfdiscipline heeft diegene! Dat lukt mij nooit. Nou dan even zwart-op-wit, als je zo denkt dan lukt het je inderdaad ook nooit.

Je maakt namelijk geen stap voor jezelf, je kijkt alleen naar wat de ander kan. Hoe je dit wel voor elkaar krijgt? Dat is niet door te zeggen ik MOET 3x per week sporten. Het gaat hier wederom om wil. Je wilt gaan sporten om… beter in je vel te zitten, af te vallen of om eindelijk die 10km te gaan hardlopen.

En zie dit als iets positiefs, niet die ander kan wel vaak sporten en ik niet, maar zie het alvast voor je hoe het zou zijn als het jou ook lukt. Hoe zou dit zijn voor je? Hoe zou je je voelen? Wat zou je kunnen bereiken? Hoe kan je dit in je dagelijkse schema passen?

En waarom kan iemand anders het wel en JIJ niet? Neem bij dit antwoord gelijk stap 3, neem je eigen verantwoordelijkheid weer in gedachten. Ga je zoeken naar excuses of naar redenen om wel te veranderen?

Maak die shift voor jezelf

Denk hier eens goed over na, dit kan zijn het sporten, maar natuurlijk ook op heel veel andere vlakken kan je dit toepassen. Hoe is dit voor jou? Misschien is jouw doel helemaal niet om 10km te hardlopen maar is hetgene wat jij wilt wel om sterk genoeg te zijn om een pull-up te doen.

Bedenk waar diegene waar je tegenop keek jou triggert, wat maakt het bij jou los, wat zou het voor jou voor verschil maken om ook iets soortgelijks te doen?

Wees ook niet jaloers op de ander maar kijk, wat is hetgene wat hij of zij wel doet of heeft wat mij niet lukt. Bewonder diegene, gun diegene minstens zo veel als dat je voor jezelf doet. Zo maak je ook dit weer positiever ook voor jezelf.

En hou hieraan vast, schrijf het op, visualiseer het voor jezelf, maak een moodboard, praat erover met anderen… Doe wat voor jou werkt. Maar doe in elk geval wat!

Denk ook niet vanuit tekorten. Als je alleen maar focust op wat je nu niet hebt dan blijf je weer te veel hangen in je klaagmodus. Probeer de zinnen ook te maken alsof het nu al zo is. Ik ben sportief, ik ben succesvol, ik ben geliefd. En geniet van hoe het loopt.

Veel mensen vinden het raar om voor de spiegel te staan en zichzelf moed in te spreken. Of te zeggen dat ze blij zijn met hun lichaam. Maar ga er maar eens een week voor staan en jezelf helemaal afkraken? Daarvan ga je echt niet beter in je vel zitten!

Maar je bent er nog niet!

Ik vertrouw er 100% op dat dit blogartikel je al wat inzichten heeft gegeven! Je hebt vijf stappen die super praktisch zijn waarmee je direct aan de slag kan.
Daarom voor jou nog één allerlaatste keer op een rij, welke stappen je nu echt moet gaan zetten om dichter naar jouw droomleven te komen!

1) Geniet van het proces
2) Neem 100% je verantwoordelijkheid.
3) Verander moeten naar willen
4) Geloof in je doelen
5) Denk vanuit positiviteit

Maar tegelijkertijd is het echt stappen maken hetgeen waar veel mensen in vast lopen. Dit echt volledig kunnen en willen toepassen is een stap die veel mensen moeilijk of enkel met wat hulp kunnen maken. Dat is ook de reden dat ik veel mensen zie struggelen en alleen maar zie kijken wat ze niet bereiken en lijken hun eigen doelen ongrijpbaar.

Hoor jij bijvoorbeeld ook het stemmetje ‘oja maar dit weet ik wel, dit kan ik wel’ of juist een stemmetje dat zegt ‘pfff… die Suzanne, die heeft makkelijk te praten’. Doordat je dit nog steeds hebt ga je niet echt stappen zetten maar het implementeren loopt vast.

Als je zo denkt, als jij geen stappen zet… Dan kom jij er niet. Nog een garantie die ik je geef. Dan blijf je gewoon het leven leiden zoals je altijd deed en als je niet echt achter je dromen aangaat dat oké voor je is, dan is dat goed hè. Jij hebt verantwoordelijkheid en dit is een keuze die je zelf maakt.

Maar, je bent niet voor niets tot het einde van dit artikel gekomen. Dus ik geloof niet dat het voor de volledige honderd procent oke is.

Welke verandering kies jij?

Ik denk dat er een deel van jou heeft gekozen om door te lezen, juist omdat je wilt veranderen. Ik wil dat jij deze stappen gaat maken het jou om deze stap te zetten, jij jezelf ook? Daar hebben we het nog geen eens over gehad, je hebt dit blogartikel gelezen omdat je graag stappen wilt maken en je zelf ook weet dat je er nu nog niet bent.

Ik wil je graag vertellen hoe ik je verder kan helpen en ik help hier dagelijks mensen mee met positieve resultaten. Anderen net zoals jij die nu wel die verandering voor zichzelf kunnen maken en kunnen doen waar ze altijd al van droomden maar zelf er niet toe kwamen.

Groeitraject van 3 maanden

In mijn Groeitraject van drie maanden, waarin ik je leer om dichter tot je eigen wensen en dromen toe kan werken te komen en hier ook concrete acties op te ondernemen. Dit is een persoonlijk traject wat vrijwel volledig bestaat uit 1 op 1 coaching om te zorgen voor JOUW persoonlijke groei.

Ik help jou stapje voor stapje om verder te komen. Om jouw eigen ik, je eigen drijfveren te vinden en de motivatie om deze stap wel (door) te zetten. Samen gaan we je dromen uitwerken, wat is hetgeen waar je van droomt?

Hoe kan je dat nu wél gaan behalen? Hoe zorg je dat je genoeg tijd voor jezelf hebt en niet enkel aan de verwachtingen van anderen voldoet. Waar gaat
jouw hard sneller van kloppen?!

Het traject is helemaal persoonlijk. Zo kan ik inspelen op jouw situatie en kijken hoe jij op precies dat moment stappen naar de beste versie van jezelf kan maken met uiteindelijk als resultaat dat jij je eigen droomleven kan gaan leven zonder dat je daarvoor verantwoordelijkheid af hoef te leggen naar anderen.

In 3 maanden persoonlijke groei

Merk je als je dit leest, dit is iets voor mij? Ik wil groeien, ik wil mezelf niet meer klein houden en ik wil de beste versie van mezelf worden? Ik vertel je hoe mijn traject van 3 maanden eruit ziet.

Een Kick-off sessie van 2 uur

Hierin gaan we 1-op-1 de basis leggen voor het traject. Je krijgt van te voren een vragenlijst die we gaan bespreken. Hierdoor kunnen we gelijk je doelen en dromen concreet maken. We kijken waar eventuele blokkades zitten en hoe je dit kan aanpakken. Wat is jouw weg van de minste weerstand? Wat werkt voor jou het beste?

5 individuele coachingsesssies van 45 minuten

Deze coachingssessies vinden digitaal plaats om de twee weken op een tijdstip dat we samen overeen komen. Hierin blikken we terug op de vorige keer en het bijhorende huiswerk. We kijken wat er goed ging en waar nog verbetering uit te halen is. Samen kijken we naar je mindset en wat de volgende stap wordt om de beste versie uit jezelf te halen.

Persoonlijke begeleiding gedurende drie maanden

Omdat er in twee weken soms veel kan gebeuren mag je mij altijd tussendoor even een mailen en heb je volledige support gedurende deze drie maanden. Heb je even een liefdevol zetje in je rug nodig? Ik geef hem je graag Samen kijken wat bij jou past en werken via deze manier aan jouw dromen en doelen.

Ik zorg ervoor dat je met een flinke positieve energie kan gaan doen waar JIJ gelukkig van wordt. Jij bent degene die verandert!

De keuze is aan jou

En dan kom je op het moment dat ook hier ik een keuze aan je voor wil leggen. Wil je namelijk net als anderen die al coaching hebben.

Dit zijn resultaten:
– Een versie van jezelf waarmee je blijer bent
– Inzicht waar jouw kwaliteiten liggen en waarom jij bent zoals je bent
– Je eigen ik terug
– Meer balans in je leven
– Je doelen en dromen binnen handbereik
– Inzicht in je eigen handelen en weten hoe jij voortaan steviger in je schoenen staat?

Of kies je ervoor om
– Door te gaan in de dagelijkse sleur
– Zelf wat aan te rommelen maar geen echte verandering te krijgen
– Je leven een zesje geven in plaats van een 8 of hoger?
– Te twijfelen, wat als ik wel voor een persoonlijk coachingstraject had gekozen?

Hierin laat ik de beslissing volledig aan jou…

Zullen we even bellen?

Na het lezen van dit artikel hoop ik dat jij net zo enthousiast bent als dat ik ben. En dat je ervan overtuigd bent dat je kan gaan bereiken wat je wilt, met de juiste stappen en als je zelf je verantwoordelijkheid neemt. Misschien zie je ook wel in dat je daarbij een zetje in de goede richting nodig hebt.

Ik ondersteun je hier graag bij en ben jouw persoonlijke cheerleader om te zorgen dat jij je droomleven kan gaan leiden.

Ik snap ook dat het een spannende of grote stap kan zijn. Graag ga ik met je persoonlijk in gesprek om te kijken of we een goede match zijn en ik kan je direct vertellen wat ik voor jou persoonlijk kan betekenen. En volledig vrijblijvend, dus denk je daarna, dit wil ik toch niet? Dan is dat ook goed, als je maar achter je keuze staat die je maakt!

Jerik van Nuenen
Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.

Wellicht vind je dit ook interessant

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren worden er cookies geplaatst. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close