Hoe Krijg Je 365 Vakantiedagen per jaar?
07 juni 2021 
in mindset

Hoe Krijg Je 365 Vakantiedagen per jaar?

Super dat je de tijd neemt om dit te lezen! Ik heb je namelijk iets fascinerends te vertellen. Er is een grote kans, dat je, gedurende je loopbaan, net als vele anderen, een leugen bent gaan geloven. Iets waarmee je jezelf te kort doet. Waardoor je je grootste kansen mist. En, terwijl je eigenlijk weet dat je tot meer in staat bent, neem je genoegen met je leven zoals het is.

En daar wil ik graag een stokje voor steken. Want, het goede nieuws is: het is slechts een leugen! Het gaat over werk. Maar eigenlijk over geluk en succes. En misschien wel over het leven en hoe daar iets van te maken. Weet je, men heeft je – vaak tussen de regels door – verteld dat werken alleen een middel is om je geld mee te verdienen. Dat je werkt voor je geld en dat het vaak neerkomt op doorbijten.

Dat je blij mag zijn dat je werk hebt, ook als dat niet meer is dan een ‘acceptabel baantje’ – niets om warm van te worden. Je leest het in kranten en tijdschriften, hoort het van vrienden of familie of collega’s. Ze vertellen je, uit eigen ervaring en frustratie, dat werken een noodzakelijk kwaad is, geaccepteerd leed waar je jezelf bij moet wegcijferen.

En dat je je er niet te druk om moet maken als je werk niet helemaal perfect is. En ik weet dat dat de leugen is. Werk is veel meer dan een middel. In de voor jou perfecte baan voelt werken niet als iets moeilijks, maar juist als iets wat je graag doet, omdat je het leuk vindt, het bij je past en je er een diepe vervulling bij voelt. Ik weet dat mensen die werken met passie veel leukere mensen zijn dan zij die hun baan tegen hun zin uitvoeren, als verplichting zien of het doen omdat ze ‘toch wat moeten’.

Ik weet dat je de keus en de mogelijkheid hebt om je droombaan te vinden of te creëren. Een baan waarin je je 100 procent thuis voelt, waarin je volledig tot je recht komt. Een baan die er voor iedereen anders uitziet, omdat iedereen uniek is. Werken kan een middel zijn tot zelfverwezenlijking. Bijdragen aan je persoonlijke ontwikkeling. Aan wie je bent en wordt als mens. Voor jezelf en voor anderen.

De optimale versie van jezelf. Want als je doet wat echt bij je past, hoef je nooit meer te werken. Ik vind het top om je te tonen hoe dat ook voor jou mogelijk is. Door jezelf te zijn. Door jezelf te kennen. Te geloven in de mogelijkheden. En slim in actie te komen. Goed dat je er bent, er wacht een mooi leven op je!


Het leven is kort

Er waren periodes in mijn leven waarin ik onvervalst baalde van mijn werk. Ik deed iets wat absoluut niet bij me paste, of werkte in een dramatisch verkeerde omgeving met de verkeerde mensen. Binnen een voor mij verkeerde visie over hoe het werk gedaan moest worden. Het waren periodes waarin ik me zwaar op de hand voelde en me ook zo gedroeg. Tijden waarin ik niet echt gezellig was voor mijn partner, mijn vrienden of andere mensen om me heen.

Eerlijk gezegd was ik behoorlijk niet leuk in die periodes. Er zijn ook periodes geweest waarin mijn werk maar zo zo was. Niet echt spannend, niet heel erg vervelend. De schoorsteen rookte en daar had je het mee gezegd. Dit waren ook buiten het werk niet de meest sprankelende tijden. Het leven was ook maar zo zo. En misschien was ik zelf ook niet meer dan zo zo. Zou er een verband zijn?

Als je werk niet leuk is, ben je zelf niet leuk. In ieder geval een stuk minder leuk, inspirerend, enthousiast, vrolijk, spontaan, energiek, opgewekt, uitgelaten en gezellig dan mensen die het opperbest naar hun zin hebben in hun werk. Mensen met de verkeerde baan hebben de neiging tot zeuren, zijn zwaar op de hand en zien het leven als een halfleeg glas, waar niet veel lol aan te beleven valt.

Ze focussen op het negatieve, zien zich als slachtoffer en voelen zichzelf minderwaardig ten opzichte van anderen. Als je niet van je werk kunt genieten, ben je daarbuiten ook niet te genieten. Je zal zo’n partner hebben! Of beste vriend(in). Of broer, vriend, kennis, buurman, collega. Geen pretje!

Werk heeft direct invloed op:

  • je geluk
  • je vriendschappen
  • wat je anderen kunt bieden
  • je gezin
  • je relatie
  • je spontaniteit
  • je seksleven
  • je stressniveau
  • je fysieke gezondheid
  • je gevoel voor humor
  • je toekomstperspectief
  • wat je je kinderen meegeeft
  • als vader of moeder
  • je gevoel van eigenwaarde
  • je zelfvertrouwen
  • je energie
  • je innerlijke rust

Risicomanagement

Is het een risico om achter je echte dromen aan te gaan? Te luisteren als dat stemmetje in je achterhoofd van zich doet spreken. Dat je vertelt dat je je hart moet volgen. Moet doen wat je leuk vindt. Honderd procent jezelf te zijn en je talenten te benutten. En dat je met minder geen genoegen moet nemen.

Je weet wat je hebt en niet wat je kunt krijgen. Of is het risico groter als je niet in actie komt? Als je genoegen neemt met minder dan wat je het liefste wilt. Als je je beperkt tot de sub-optimale versie van jezelf. Hoe groot is dan het risico dat anderen daar op termijn geen genoegen meer mee nemen? Het risico dat je wordt afgedankt, ingeruild voor iemand anders.

Omdat je klanten, baas, opdrachtgever of partner meer willen dan jij biedt. Hoe groot is het risico dat je gezondheid eronder lijdt als je niet in actie komt? Welk risico voor je persoonlijk geluk neem je door je echte dromen te negeren? Welk risico ben je bereid te nemen? Kies je voor de onzekere, spannende toekomst?

Of kies je voor de ‘zekerheid’van ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’? En hoe groot is die ‘zekerheid’ eigenlijk?

Verkeerd werk is dodelijk

Hoe ontevredener je bent over je baan, hoe groter de kans dat je je eerste hartaanval niet overleeft, volgens recent Amerikaans onderzoek. Volgens een onderzoek van de Duitse ziekenhuizen en (ongevallen-) verzekeraars komen door stress veroorzaakte aandoeningen het vaakst voor bij mensen die hun werk en leven als zinloos ervaren.

Als mensen de zin van het leven (her)ontdekken, worden ze weer gezond. Het is een steeds algemener geaccepteerd feit dat je gemoedstoestand direct invloed heeft op je fysieke gesteldheid en je gezondheid.

Sterf pas nadat je geleefd hebt

Laatst bracht ik met mijn vriendin wat tijd door in een bejaardentehuis, om de Gouden Tip voor ons leven te halen bij de ervaringsdeskundigen. Die tips kregen we, (“blijf de baas”,”vergeet niet te spelen”), maar wat me het beste bijbleef was het verschil in levenslust tussen de verschillende senioren. Waar de één met lichtjes in de nieuwsgierige ogen ons tegemoet trad, gunde de ander ons nauwelijks een zure blik waardig.

Het deed me denken aan een onderzoek van Laurence Boldt, die met bejaarden sprak over hun dromen. Wat hem het meest stuitend voorkwam was het feit dat zovelen spijt hadden dat ze hun dromen niet hadden nagejaagd. Ze hadden niet zozeer spijt omdat het niet gelukt was hun dromen te realiseren, nee – ze hadden zelfs nooit de eerste stap gezet! Er waren er tallozen bij die dertig, veertig jaar met een idee of droom rondgelopen hadden, maar er nooit aan begonnen waren.

De uitzonderingen die wel hun dromen hadden geleefd en het verlangen van hun hart hadden gevolgd, staken met hun vitaliteit, levendigheid en gevoel voor humor af bij de anderen en waren de verfrissende lichtpuntjes in het grijze gezelschap. Zij leken over meer innerlijke rust te beschikken en waren minder bang voor de dood: “Dood is niet erg als je daarvoor geleefd hebt”, zoals één man het uitdrukte.

Het leven is kort, maar waarom lijkt het toch zo lang?

Reken even met me mee. Stel dat je op je 20e begint met werken. En dat tot je 65e volhoudt. Dan werk je 45 jaar. Per week 40 uur betekent 173 uur per maand. Dat zijn, rekening houdend met vakanties, behoorlijk wat werkuren. 85.798 om precies te zijn.

Trekken we er nog wat verzuim, ziekte, openstaande bruggen en snipperdagen van af. Dan houden we er nog zo’n 80.000 over. Dat onthoudt wat makkelijker. 80.000 uur, of zo’n 5 miljoen minuten. Waarin je tegen je zin doet wat je wordt opgedragen. Of 5 miljoen minuten doen wat je leuk vindt? DE KEUZE IS AAN JOU. Laten we met ons leven omgaan, alsof we er maar één hebben.

Wie wil je zijn?

Ken je de voorbeelden van mensen die absoluut het verkeerde werk doen? Die vast zitten in een baan die hen totaal niet past. Mensen die in een sleur zijn beland en werken omdat het nou eenmaal moet. Valt het je op hoe deze mensen door het leven gaan? Weinig enthousiast, contraproductief, een laag energieniveau, naar de toekomst kijkend vanuit de mislukkelingen in het verleden, werken van weekend naar weekend, van vakantie naar vakantie, tot leven komend als het werk voorbij is…

Is dat wie jij wil zijn?
Welk cijfer geef jij je loopbaan tot nu toe? Hoeveel procent van je talenten gebruik je in je werk? En hoeveel procent in je totale leven? Hoe zou je leven eruit zien als je je professionele leven een volle tien zou geven? Als je honderd procent van je talenten zou kunnen gebruiken? Wat moet je daarvoor doen ? Wat moet je daarvoor laten ?

Hoe ziet je leven eruit als je in deze ideale wereld wakker wordt, waarin je precies het juiste werk doet, wat je op het lijf geschreven is. Wat je energie geeft, vervulling. Wat exact aansluit bij je passies, je unieke persoonlijkheid, je interesses en je talenten. Wat zijn de kenmerken van die ideale wereld? Laten we een stap zetten om daar dichterbij te komen. Laten we onszelf opnieuw uitvinden!

Vroeger

Was werken een stuk overzichtelijker. Je vond een baan, luisterde naar je superieuren en deed je werk. In ruil daarvoor kreeg je niet alleen salaris, maar de bescherming en verzorging van een werkgever. Niet zelden tot het eind van je werkende leven, tot je pensioen. Niet te ingewikkeld. Niet te hoogdravend. Jij deed je werk op acceptabel niveau. Het bedrijf bood je life-time employment. Een vreedzame coëxistentie.

Tegenwoordig werk je gemiddeld drie jaar voor een werkgever. Heb je minimaal 10 werkgevers in je leven. Zul je continu moeten laten zien dat je de moeite van het inhuren waard bent. Geen free-rides meer op de bagagedrager van je werkgever. Geen levenslange loyaliteit van je werkgever. Elke baan is sterfelijk. Banen verdwijnen na verloop van tijd en nieuwe banen dienen zich aan.

Ambachtelijk handwerk maakte plaats voor machines die bediend moesten worden. Computers namen de bediening van de machines over, gesteund door programmeurs en consultants. Programmeurs en consultants worden nu vervangen door goedkopere collega’s aan de andere kant van de wereld.

Nieuwe beroepen ontstaan: Game-developer, hr manager, kwaliteitscoördinator, marketeer, grafisch vormgever, webdesigner, telecom consultant, businessblogger, callcenter agent, veejay. Werk evolueert. Verandering is de enige constante. Verander jij mee of mis je de boot?

Vind jezelf opnieuw uit

De krant van gisteren

Succesvolle werknemers en professionals uit de 21e eeuw zijn een nieuw rasin vergelijking met de toppers uit de vorige eeuw. Nog niet zo lang geleden waren kennis, analytisch vermogen en gedegen ervaring de belangrijkste kenmerken van high-potentials en topmanagers. Cijfers en feiten, meten is weten, structuur en procedures waren het DNA van de meest briljante bedrijven uit de vorige eeuw.

Dat alles is nu verleden tijd. De nieuwe tijd, gedicteerd door globalisering, internet en outsourcing vraagt om het nieuwe werken, met een nieuw soort werknemer. Bedrijven zijn genoodzaakt veel intensievere contacten met klanten te onderhouden, sneller te schakelen, flexibeler te zijn. Economische en technologische ontwikkelingen en wereldwijde concurrentie zorgen voor een vliegwiel in verandering en innovatie. Dat vraagt een nieuw type medewerker.

Een solide CV waar je tien jaar geleden hoge ogen mee scoorde, wordt nu laatdunkend terzijde geschoven als de cruciale persoonskenmerken van nu ontbreken.

Oprah Winfrey werd verkozen in de top tien van sterkste merken.
Linda is een succesvol tijdschrift.
Jamie Oliver is een Tefal pannenserie.

Steeds meer beroemdheden introduceren een kleding-, schoenenof parfumlijn. Meer en meer mensen ontdekken de merkwaarde van zichzelf. Ze ontstijgen het niveau van artiest, muzikant, kok of presentatrice. Ze zijn enorm aantrekkelijk voor anderen, omdat er een beleving om hun persoon bestaat die aanspreekt. Een wereld die verder gaat dan de functionele eigenschappen van de persoon.

Jamie Oliver is niet de beste kok. Wel de beroemdste.
madonna is niet de beste zangeres of danseres. Ze is de succesvolste.
maxima is niet de slimste prinses. Maar wel de populairste.

Steeds meer mensen slagen erin magneetkracht rond zichzelf te genereren, gebaseerd op hun volledige persoonlijkheid. Ze zetten zichzelf als een merk in de markt. Ze zijn puur, echt, authentiek en raken daardoor de ander. Omdat mensen die hun passie leven aantrekkelijk zijn. Als jij je talenten benut, je passies inzet en doet waar je energie van krijgt ben je onweerstaanbaar.

Ben je een magneet voor de mensen om je heen. Kom je volledig tot je recht. Als je wordt wie je bent, word je woest aantrekkelijk. Dan ontsluit je je eigen X factor. Dan komen werkgevers, collega’s en klanten op jou af.

Jij bent uniek

Daar is iedereen het over eens. Er is niemand zoals jij. Maar je weet het verdraaid goed voor anderen verborgen te houden, als je jouw rol van serieuze functionaris aanneemt. En het grootste deel van je kleurrijke persoonlijkheid in de parkeergarage achterlaat. Iedereen wordt als origineel geboren, maar de meeste mensen sterven als kopie Er is niemand op de hele wereld die precies hetzelfde is als jij.

Anders had jij er niet hoeven te zijn. Je bent uniek, bijzonder, speciaal! Laat je uniekheid voor je werken! Het levert niets op om jezelf zoveel mogelijk te conformeren naar je vrienden. Het is een heilloze weg om je als je baas te gedragen of als je succesvollere collega. Jij bent uniek en jouw weg naar succes loopt volgens jouw eigen unieke route.

Je bent anders dan iedereen om je heen. En dat is niet voor niets. Juist met de dingen waarin je afwijkt van de rest kun je het verschil maken. Jouw unieke eigenschappen zijn jouw cadeautje aan de wereld. Poets ze op, ga ervoor staan en laat anderen ervan profiteren en genieten.

Het is niet hoe goed je bent, maar hoe goed je wilt zijn, volgens reclameman Paul Arden. Wat is jouw droom , wat wil je bereiken?
Wat heb je voor jezelf in petto in je stoutste fantasieën? Wat zou je doen als je wist dat je niet kon falen? Wat zou je willen neerzetten als je je niet laat beperken door ‘mocht je willen’ en ‘dat wil iedereen wel’.

De mensen waarmee je werkt zijn misschien wel meer geïnteresseerd in je plannen voor de toekomst, dan in je prestaties uit het verleden. Bedenk eens wat jouw visieis? Je droom? Je missie? Hoe ziet jouw ideale toekomst eruit? Wat kom jij bijdragen?

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst Je C.V. (Curriculum Vitae = loop van het verleden) is ongetwijfeld indrukwekkend, maar hoe ziet je C.I. (Curriculum Illusione = loop van de toekomst) eruit?

Mogelijkheden

De wereld is vol met voorbeelden van mensen die doen wat ze echt leuk vinden. Die hun droombaan hebben. Je kunt je geld verdienen met je passie, misschien makkelijker dan je denkt.

“Succes komt vanzelf als je doet wat je wilt, er bestaat geen andere manier om succesvol te zijn.

De grootste fout die mensen in het leven maken is dat ze niet proberen hun brood te verdienen met iets wat ze het liefste doen.”

GSM

Geen Smoezen Meer
Het is tijd voor een andere aanpak. Een aanpak waarin je verantwoordelijkheid neemt voor je eigen succes. Niet langer naar de omstandigheden kijkt of afwacht tot kansen op je pad komen. Jij bent degene die de beste omstandigheden creëert en kansen opzoekt. Zou je niet denken dat het tijd is om het heft in eigen handen te nemen?

Het is tijd om het idee op te geven dat je een bijrolletje speelt in iemand anders’ film. Je bent de regisseur, producer en hoofdrolspelervan je eigen film. Je kiest je eigen rol: de rol van slachtoffer of de rol van de held.

Streep de smoezen maar door die op jou niet van toepassing zijn:

Neem verantwoordelijkheid voor je eigen route. Wijs niet langer met het beschuldigende vingertje naar je achtergrond, je baas, de economie, de wereldorde. Weet je nog? Geen Smoezen meer!

Beslis vandaag, NU, om eigenaar te worden van je eigen loopbaan. Jij hebt de macht en de middelen om de loop van je baan te bepalen.

Van flop naar wereldrecord

David Fosbury deed de wereld versteld staan door olympisch goud te winnen in mexico. Hij veranderde de aanpak, door als eerste hoogspringer zich voor de lat om te draaien met zijn gezicht van de mat af zijn lichaam ruggelings over de lat te werpen.
De Fosbury Flop, zoals deze techniek werd genoemd, was de nieuwe standaard.

Hoe moet je jouw aanpak radicaal veranderen om tot het gewenste resultaat te komen?
moet je jezelf opnieuw uitvinden?
Andere verhalen vertellen
Andere mensen om je heen verzamelen
Nieuwe boeken lezen
Verrassende dingen doen
Om andere resultaten te bereiken, zul je wat anders moeten gaan doen.

Jezelf opnieuw moeten uitvinden. Spelen tot je het volgende ‘level’ bereikt. Nog wel eens een schaatser zonder klapschaats gezien?

De Puur Mindset Academy drie stappen-methode om tot je droombaan te komen:

Stap 1
Inzicht
Stap 2
Vertaling
Stap 3
Actie

Inzicht:

Onderzoek wat je te bieden hebt, wat jou drijft, wat je talenten zijn. Wat is jouw unieke profiel, waar ben je goed in, wat geeft je energie? Wat wil je neerzetten, wat is je visie op de toekomst?
Door inzicht te krijgen in jouw onderscheidende kenmerken, kun je bepalen hoe jouw droombaan en droomleven eruit zien.

Vertaling:

Wat betekenen jouw unieke eigenschappen voor de keuzes die je maakt. Hoe ziet je ideale werk eruit? Welke levenskeuzes maak je? Waar ga je je talenten benutten.
Hoe ga je je bijdrage leveren? Wat zijn de waarden die je als leidraad neemt. Wat zijn je missie en visie voor de rest van je leven?

Actie:

Regel het!
Stap op mensen af. Schrijf brieven. Netwerk. Schakel de juiste mensen in. Verspreid je wensen, je verhaal. Communiceer wat je wil bereiken, ga staan voor je eigen verhaal. Maak je enthousiasme en passie besmettelijk.
Zorg ervoor dat je je dromen dichterbij haalt en realiseert.

Kies je houding

Change the script

De eerste stap in het realiseren van nieuwe mogelijkheden is erin te geloven. Geloof je dat het mogelijk is om werk te hebben dat
niet als werk voelt? Zie je jezelf de stappen zetten om je droombaan te realiseren? Omgekeerd werkt het ook: ga uit van een mislukking en je minimaliseert de kans op succes.

Alles wat je je kunt inbeelden en waarin je kunt geloven, kun je realiseren. Verspil je leven niet met zeggen dat je iets niet kunt. Veel van wat je vandaag kan, leek ooit onbereikbaar. Of je zegt dat je iets kan of dat je het niet kunt, je hebt in beide gevallen gelijk, volgens Henri Ford. Je overtuigingen bepalen wat je bereikt.

Scenario AScenario B
Plichtmatig je werk vervullen.Werk waarin je je talenten 100% kwijt kunt.
Lood in de schoenen.Lol in je werk. Vervulling. Het gevoel iets bij te dragen.
Werk is moeilijk, een noodzakelijk kwaad.Zelfwaardering. Flow. Kracht. Geluk. Persoonlijke groei en tevredenheid.
Een baan die je elke dag energie kost.Werk wat je zelfs in het weekend zou willen doen.
Leven van weekend naar weekend. De uren tellen tot het einde van de dag.Als niemand het je zou opleggen.
Worstelen om boven te komen. Volharden om te overleven.Werk, dat je nog gratis zou doen
Van je hobby je werk maken, dat zouden we allemaal wel willenWerk dat je energie geeft. Voldoening. Trots.
Het is beter om ‘realistisch’ te zijn.Werk dat niet als werk voelt.
Plezier maken doe je maar in je vrije tijd.Maar als dat wat je gewoon heel graag doet.
Want dromen zijn bedrog.
Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.
Want de schoorsteen moet roken. En de hypotheek afbetaald.

Verhalenvertellers

We zijn fantastische verhalenvertellers. We spelden onszelf de hele dag de meest fantastische fabels op de mouw.
De meeste hebben met de realiteit niet veel te maken. Bij alles wat we zien of meemaken verzinnen we een verhaal over de
betekenis ervan. Die interne verhalen zijn zowel de belangrijkste hulpmiddelen als tegenwerkingen van ons eigen succes.

De verhalengenerator in ons hoofd gaat de hele dag door. We vertellen onszelf verhalen over wat anderen denken, waarom anderen
doen wat ze doen, waarom dingen gebeuren of juist niet gebeuren. We vertellen onszelf waarom we slagen of falenin wat we doen.
Waarom we meemaken wat er gebeurt. Of waarom we er al dan niet in slagen gelukkig te zijn.

Ons gevoel van geluk of succes hangt meer af van de verhalen die we onszelf vertellen dan van de realiteit. Onze acties en resultaten baseren we op de verhalen, niet op wat er werkelijk aan de hand is. We realiseren ons niet dat het slechts door onszelf bedachte verhalen zijn, die vaak niet waar zijn of gebaseerd op de verkeerde vooronderstellingen.

Onderzoek je verhalen en laat ze voor wat ze zijn. Slechts verhalen die niet stroken met de werkelijkheid. Junk thoughts.

Welke verhalen vertel je jezelf?

Wat is het verhaal rondom werk wat je in je hoofd continu afspeelt. Is werk moeilijk? Is werk leuk? Hoe gaan je verhalen over de wereld,
de economie, de arbeidsmarkt? Zijn er kansen voor jou weggelegd? Of schijt de duivel altijd op de grote hoop? Wat vertel je jezelf over jezelf?

Ben je de held van je eigen verhalen? Of de schlemiel? Is je verhaal dat je je lot in eigen handen neemt? Zit je aan het roer?
Of ben je het slachtoffer van de omstandigheden en ga je willoos mee op het golven der dingen?

Het enige dat je succes in de weg staat is je verhaal wat je over jezelf vertelt. Verander je verhalen en je verandert je leven.

Stel jezelf betere vragen

Je interne verhalen verander je door jezelf betere vragen te stellen. Betere vragen genereren betere antwoorden genereren betere verhalen.

Verhalen van twijfel en onzekerheid komen voort uit vragen als:

  • Waarom moet mij deze ellende altijd overkomen?
  • Waarom heb ik zo’n incompetente baas?
  • Waarom kom ik niet in actie?
  • Waarom verpruts ik mijn kansen?
  • Wie zit er op mij te wachten?
  • Waarom saboteer ik mezelf?
  • Wanneer heb ik nou eens geluk?
  • Waarom zij wel en ik niet?
  • Wat heeft het allemaal voor zin?

Succes, voorspoed en empowerment creëer je met vragen als:

  • Wat kan ik hiervan leren?
  • Hoe kan ik dit aanpakken?
  • Wie kan mij dit voordoen?
  • Hoe zou iemand die dit beheerst dit aanpakken?
  • Wat is de positieve betekenis van deze tegenvaller?
  • Welke kans zit hierin verborgen?
  • Wat kan dit nog meer betekenen?
  • Hoe kan ik hiervan profiteren?
  • Wat kan ik doen om anderen te helpen?
  • Hoe kunnen wij hier allemaal beter van worden?

Met de juiste vraag herschrijf je je verhalen

Van ‘ik heb er geen geld voor’ naar ‘wie zou dit willen financieren?’ Van ‘dit kan nooit met mijn beperkte ervaring’ naar ‘hoe betrek ik mensen met ervaring op een manier dat zij er beter van worden?’ Van ‘ik ben te oud’ naar ‘hoe kan mijn leeftijd een voordeel zijn?’

Van ‘ik heb altijd pech’ naar ‘welke kansen zitten hierin verborgen?’ Van ‘dat lukt me niet met mijn achtergrond’ naar‘wie ken ik die me kan helpen?’Van ‘daar ben ik helaas te dom voor’ naar ‘wat heb ik te bieden?’

Als je denkt dat je te klein bent om iets te betekenen, moet je eens een nacht in een afgesloten kamer doorbrengen met een mug.

Vrijheid van denken

Je bent volledig vrij om te bepalen waar je je op focust. Je hersenen zijn een vernuftig orgaan, die je helpen bij het structureren
van alle informatie die op je afkomt. Want het is onmogelijk om alles wat je ziet, ruikt, voelt, proeft en meemaakt op te slaan en te verwerken.

Daar zou je gek van worden. Information Overflow. Uit de oneindige informatiestroom filter je precies die informatie die je wil.
De informatie die aansluit bij je interne verhalen. Focus je op je negatieve gedachten en hersenspinsels, dan zie je alleen de worst case scenario’s.

Je bent slim genoeg om je gelijk te halen en de bewijzen te vinden voor de drama’s die je in je hoofd afspeelt. Je ziet waarom bedrijven niet op jou zitten te wachten. Je ziet waarom jouw droombaan niet mogelijk is. Je ziet waarom je je dromen niet serieus zou moeten nemen. ‘Zie je wel, ik zei het toch! ’ concludeer je tevreden.

Als je je focus verlegt en in je hoofd de verhalen omvormt tot de positieve en proactieve varianten, zie je de wereld door een andere bril.
Als je weet dat kansen en gunstige omstandigheden zich continu overal en altijd aandienen, en beschikbaar zijn voor iedereen, zie je ze voor je ogen opdoemen.

Je bent slim genoeg om je gelijk te halen en de bewijzen ervoor te vinden.
Je hersenen zijn een vernuftig orgaan.
Je ziet de mogelijkheid om van je passie werk te maken.
Je ziet de brug tussen je huidige baan en je ideale toekomst.
Je ziet hoe je met je talenten het verschil kunt maken.
Je ziet dat werken niet meer als werken hoeft te voelen.
Je ziet jezelf het succes en geluk hebben dat je toekomt.
‘Zie je wel, ik zei het toch!’, concludeer je tevreden.

Wat zou er gebeuren als je positief paranoïde wordt: in alles wat je meemaakt ben je bedacht op de verborgen positieve kans die zich erin verborgen houdt. Je weet dat alles wat er gebeurt, wat anderen doen en hoe de wereld zich ontwikkelt erop gericht is om jou eindeloos gelukkig en succesvol te maken.

Failure is not an option

De angst om fouten te maken kan je verlammen. Het kan je ervan weerhouden om in actie te komen. Instantsucces of geluk op het eerste gezicht is echter een uitzondering. Vallen en opstaan hoort op je weg naar succes. Alleen door misstappen te zetten, ontdek je wat de juiste route is. Gun je jezelf de vrijheid om fouten te maken?

Edison had letterlijk duizenden mislukte experimenten nodig om tot het uiteindelijke werkende ontwerp van de gloeilamp te komen. Hij was niet ontmoedigd, omdat hij zich realiseerde dat elke poging een stap voorwaarts was en hem dichter bij de oplossing bracht. In zijn eigen woorden:

“Ik moest wel slagen, want uiteindelijk zouden de mogelijkheden die niet werkten opraken!”

Of van anderen die het konden weten:

Succesvolle mensen maken fouten, maar ze stoppen niet

Conrad Hilton oprichter Hilton Hotelketen

Alleen zij die slapen maken geen fouten

Ingvar Kamprad, oprichter IKEA

Je beste leraar is je laatste fout

Ralph Nader

De man die geen fouten maakt, maakt meestal niets

Edward J. Phelps

Succes is gaan van fout naar fout, zonder verlies van enthousiasme

– Churchill

Neem je verantwoordelijkheid. Er zijn dingen die je niet onder controle hebt. Het weer, de persoonlijkheid van je collega, je nukken van je familie, de regering, terrorisme, armoede in de wereld

Waar je wel controle over hebt is hoe je omgaat met wat er gebeurt. Je bent vrij om te kiezen hoe je reageert op de omstandigheden.
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, echter wel hoe je je zeilen zet. Zie je de file als moment van stress of als kans om tot jezelf te komen? Zie je ontslag als mislukking of als nieuwe kans?.

G+R=U

G =gebeurtenis, R =jouw reactie, U =de uitkomst. Je bent altijd in staat om de uitkomst te beïnvloeden. Immers, staat de uitkomst
(U) je niet aan, die kun je dit zelf beïnvloeden door je reactie (R) te veranderen, ook al blijft de gebeurtenis (G) hetzelfde.

Wanneer je zelf volledige verantwoordelijkheid neemt voor wat je in je leven tegenkomt en voor hoe jouw reactie daarop is, maak je een eind aan je rol als slachtoffer. Je valt dan niet meer terug op de beschuldigende vinger naar anderen, naar de omstandigheden, naar alles wat buiten jou ligt, maar focust op alles wat je binnen jouw eigen beïnvloedingsmogelijkheden hebt:

Je blijft niet ontevreden over het gedrag van een collega, maar spreekt je grieven uit en onderzoekt wat jij eraan kan doen de situatie te keren. Je accepteert geen gevoel van onvrede binnen je relatie, maar maakt het bespreekbaar. Het overkomt je niet dat je door passiviteit in een baan blijft die je niet bevalt, maar komt in actie om uit te vinden hoe jouw droombaan eruit ziet.

100% verantwoordelijkheid voor je eigen leven betekent GSM: Geen Smoezen Meer!

Je legt je niet langer neer bij het feit dat door externe omstandigheden je situatie kansloos is of minder veelbelovend dan die van iemand anders. Niet langer zul je je afkomst, je leeftijd, je sekse, je opleiding, je inkomen, je hypotheek of wat je ook bedenkt als smoes nemen om niet te gaan doen wat je echt wilt!

Het is goed zo

Je bent perfect zoals je bent. Het is niet de kunst om iemand anders te worden, maar om de optimale ersie van jezelf te zijn.Je bent al af. Het is goed zo. Laat jezelf en anderen profiteren en genieten van jouw persoonlijkheid, uniekheid, talenten en bijzondere eigenschappen.

Zodat je tot je recht komt zoals je bent. Het is niet langer nodig om buiten jezelf te zoeken naar je succes. Je hebt alles al in je om succesvol en gelukkig te zijn. Om het optimale voor jezelf en anderen te kunnen betekenen. Het enige wat dient te veranderen is de manier waarop je over jezelf denkt. Zie je de potentie van de persoon die je bedoeld was te zijn? Durf je te gaan staan voor wie je bent, en je eigen grootsheid te gaan leven?

Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is het glijmiddel voor succes. Als je geloof hebt in je mogelijkheden en vertrouwen hebt in je eigen kunnen, dan is de sky letterlijk the limit. Dan is alles mogelijk. Je geeft jezelf een groot cadeau als je je zelfvertrouwen ontwikkelt en versterkt. Als je dat kritische stemmetje in je hoofd kunt omvormen tot een helpende coach.

Als dat stemmetje je niet afpoeiert, maar tips, verbetermogelijkheden en nieuwe kansen voor je aanwijst. Roep jezelf tot de orde als je:

Manage je herinneringen op de juiste manier. Herinner je succesverhalen uit het verleden. Welke dingen zijn er gelukt.
Waar ben je trots op? Wat waren de grote en kleine hoogtepunten? Onthoud de complimenten. Vergeet de beledigingen.
Bewaar je liefdesbrieven. Gooi je oude boetes en aanmaningen weg.

Neem jezelf serieus

Ga uit van jezelf

Succes is persoonlijk.
Wat succes is voor de één, kan een draak zijn voor de ander. Zoveel mensen, zoveel mogelijke succesverhalen:

  • 24 uur per week administratief werk, in combinatie met moederschap.
  • Zelfstandig ondernemerschap, in vrijheid, met gegarandeerde omzet.
  • Chief Financial Officer 60 uur werkend aan een miljoenenverantwoordelijkheid.
  • Postbode en gepassioneerd marathonloper.
  • Banketbakker. Marketeer. Kapper. Strateeg.
  • Hondenuitlater.

Definieer je succes, zodat je je acties erop kunt richten. maak je eigen blueprint voor je succes.

Kijk eens wat vaker (langer/slimmer) in de spiegel van succes!

‘Wat wil ik?’ = ‘Wat heb ik te bieden?’

De meeste mensen denken dat ze zichzelf redelijk kennen. Toch vind je het waarschijnlijk lastig om precies te benoemen wat je passie is, wat je talenten zijn en hoe jij jezelf onderscheidt van anderen. Als het gaat om je dromen, je missie en je visie en plannen voor
de toekomst wordt het zelfs nog een stuk ingewikkelder.

Deze zaken zul je in kaart moeten hebben als je je ideale leven actief vorm wil geven. Pas als je weet hoe je ideale leven eruit
ziet, welke concrete elementen daarvan deel uitmaken, kun je stappen zetten om dit te realiseren. Het zoeken naar deze concrete
antwoorden is daarom misschien wel het belangrijkste werk wat je dient te verrichten.

Voor veel mensen helpt het om de vraag ‘Wat wil ik?’ - waarbij je moedeloos je handen ten hemel heffen - om te buigen naar de vraag
‘Wat heb ik te bieden?’. Het antwoord op deze vraag is een stuk concreter te formuleren en levert je evenveel inzicht op over wat je wilt,
ingegeven door wat jij als persoon te bieden hebt, aan dromen, aan drijfveren, aan talenten, aan bijzonderheden.

De vraag: Wat heb ik te bieden, kun je op vele manieren beantwoorden:

  • Huur een coach in.
    Sceptici merken op dat de ene helft van Nederland de andere coacht. Feit is dat elke topartiest, topsporter, topmanager of topprofessional zich laat bijstaan door een onafhankelijke coach. Voel je je aangesproken?
  • Onderga een talenten- of drijfverenanalyse
    Versnel je inzicht door middel van een goed doordacht instrument, gepaard gaand met een professioneel advies.
  • Volg een training, workshop of seminar
    In een nieuwe omgeving, met nieuwe mensen, onder professionele begeleiding kom je direct tot de kern van jouw unieke persoonlijkheid.
  • Stel jezelf de juiste vragen
    Met anderen samen of individueel. Bijvoorbeeld de vragen die volgen.

Ken je handelswaar, ken jezelf

Zelfkennis is de belangrijkste kennis; Geen vooruitgang zonder grondige analyse van je eigen persoon.

Mag ik je 30 persoonlijke vragen stellen?

  1. Wat wilde je vroeger worden toen je klein was?
  2. Wat geeft je energie, plezier en vrolijkheid?
  3. Wat zijn de vijf belangrijkste kenmerken van je ideale leven?
  4. Waar wil je als honderdjarige op terug kijken?
  5. Wie bewonder je het meest?
  6. Wat zou je het liefst de hele dag doen?
  7. Wat is je grootste talent?
  8. Wat zou je doen als je alle middelen tot je beschikking had?
  9. Wat ga je doen na je pensioen?
  10. Waar kunnen we jou ’s nachts voor wakker maken?
  11. Wat zou je beroep in de middeleeuwen geweest zijn?
  12. Waar wil jij om geroemd worden aan het einde van je leven?
  13. Waar geven je vrienden je complimenten over?
  14. Wat kan jij beter dan pakweg 10.000 andere mensen?
  15. Tijdens welke bezigheden raak jij in een ‘flow’?
  16. Waar kan jij bij anderen jaloers op zijn?
  17. Wat noemen je ouders jouw grootste talent?
  18. Wat maakt jou bijzonder?
  19. Noem eens vijf eigen-aardigheden van jezelf?
  20. Waarover heb jij meer kennis dan de meeste mensen?
  21. Welke hobby zou je als werk willen hebben?
  22. Wanneer kom jij het beste tot je recht?
  23. Wat is jouw onderscheidend vermogen?
  24. Wat is je echte passie?
  25. Wat is het belangrijkste in je leven?
  26. Waarmee kunnen we je het grootste plezier doen?
  27. Wat zijn je grootste successen uit je verleden?
  28. Welke banen spreken je het meeste aan?
  29. Wat waren je kwaliteiten als kind?
  30. Wat heb jij te geven?

Zelfonderzoek levert resultaat op.

Focus. Keuzes.

Het is leuk, makkelijk en inspirerend.

Zelfonderzoek maakt het verschil.

De meeste mensen gaan het niet aan.

Speel

Een cruciaal moment:
Je besluit van je leven het meesterwerk te maken zoals het bedoeld is. Je gaat het proces aan van het continue jezelf heruitvinden en
vernieuwen. Je hebt een proactieve houding, denkt vanuit mogelijkheden en neemt compromisloos jouw eigen beschrijving van en je persoonlijke weg naar succes als uitgangspunt. Je hebt vastberaden - 100% - de beslissing genomen met minder geen genoegen te nemen.

En dan volgt de praktijk.

10 tips om de inspirerende theorie in de weerbarstige praktijk te brengen.

1. Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg.

Als je nieuwe stappen zet en wil afwijken van de gebaande wegen, vindt je drie soorten mensen tegenover je:

  • zij die er tegen zijn;
  • zij die helemaal niets willen;
  • zij die hetzelfde willen.

Je kunt de negatieve reacties aan, als je begrijpt hoe ze ontstaan. Nederlanders hebben sowieso een algemene neiging om elkaar klein te houden. Het wordt – op zijn zachtst gezegd - niet aangemoedigd om je nek uit te steken voor je eigen succes en geluk.

Je dromen najagen? Boven de massa uitsteken? Uitkomen voor wat je wil? ‘Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg!’ , krijg je al snel te horen. Misschien zit het in onze genen. ‘Je maintendrai ’. Ik worstel en kom boven. Niet zeuren en doorzetten dus. Vandaar misschien dat een leven vol ambitie, dromen en passie zo vaak met argusogen wordt bekeken.

2. De boze grote mensen wereld

Ook in de media en in het bedrijfsleven krijg je subtiel de boodschap dat het maaiveld de norm is. Journalisten, schrijvend vanuit een overzichtelijk bestaan in een grijze kantoortoren op een industriegebied, zijn niet altijd de meest inspirerende katalysator voor het
najagen van dromen.

Niet zelden lees je in portretten en artikelen tussen de regels door de angst en onzekerheid van de journalist die geïntimideerd is door succes en out-of-the-box denken en handelen. In het bedrijfsleven kunnen we er ook wat van. Iedereen is uniek, dat wordt nog wel erkend. Maar vervolgens wordt het toch ook wel erg gewaardeerd als je die uniekheid enigszins onder de pet houdt tijdens kantooruren en binnen de muren van het bedrijf.

Wees thuis maar lekker uniek. Liever conformeren we onszelf aan elkaar om de dingen overzichtelijk te houden. Laten we ons vooral vergelijkbaar kleden, uiten, vervoeren en gedragen. Alsof we allemaal uit hetzelfde ei komen, dezelfde gedachten, wensen en behoeften hebben.

3. Waar je mee omgaat word je mee besmet.

Zelfs van je vrienden en je familie kun je tegenwerking verwachten. Terwijl zij je, voor je gevoel, het meeste zouden moeten steunen.
Dat werkt zo: Als jij besluit geen genoegen meer te nemen met minder dan je ideale leven, confronteer je anderen met hun eigen onvrede, en met hun onzekerheid en angst om daar iets aan te gaan doen.

Resultaat: negatieve reacties, het wijzen op de risico’s in plaats van op de kansen en het aanmoedigen het toch vooral rustig aan te doen en niet te hard van stapel te lopen. Het is belangrijk te begrijpen dat dit voortkomt uit de goede bedoelingen van een vriend die:

Het werkt zeer inspirerend om mensen om je heen te verzamelen waaraan je je op kunt trekken. Die het beste van hun leven maken en
voor jou daarin een voorbeeld kunnen zijn. Die passie als leidraad hebben, hun dromen serieus nemen en alles uit het leven halen wat
erin zit. Als je omringd bent door mensen die de lat voor zichzelf hoog leggen, wen je er zelf ook aan voor de top te gaan.

4. Vlieg

Engelen kunnen vliegen, door hun lichtvoetigheid. Als je niet te zwaar op de hand bent, komen je ideeën eerder van de grond. Het helpt bovendien om aantrekkelijk te blijven voor anderen. Niet dat je jezelf niet serieus neemt, maar zie de dingen in het juiste perspectief. Houd het luchtig, blijf spelen en zorg dat je lol blijft houden in de dingen die je doet.

5. Leef ‘Het merk IK®’!

Marketeers weten het allang. Sterke merken raken mensen via het hart, niet via het verstand. Over jezelf communiceren via het hart is dus ook de meeste effectieve manier om anderen te raken en hen in staat te stellen jou te helpen bij het creëren van je ideale leven. Jouw eigen merkwaarden zijn het uitgangspunt: wat het allerbelangrijkst voor jou is. Niet alleen wat je kan, maar wie je bent,
inclusief je dromen, je talenten, je drijfveren.

Communiceer de essentie van jouw merkpersoonlijkheid, zoals je dat hebt achterhaald via je zelfonderzoek. Als je jouw merkwaarden weet, kun je je eigen reclamebureau zijn. Je neemt op elk moment dat je over jezelf communiceert deze ‘merkwaarden’ als uitgangspunt. In een gesprek. In een e-mail. Op je visitekaartje. Op je website. Je CV. Je voicemail boodschap. Je kleding. Je auto. Je huis. Je levensstijl. Je gedrag.

De kleurrijke communicatie die dan ontstaat, schept ruimte voor nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden. In lijn met jouw ideale leven, dat met rasse schreden naderbij komt. Het is geen goedkoop marketingtrucje, want als communicatie niet klopt, prikken mensen er door heen. Maar, mensen die vanuit echtheid zichzelf laten zien hebben een onverslaanbare magneetkracht. ‘Laat je niet kennen’ is een slecht advies als je waardevol contact wil maken.

6. Doe het nu

“You miss 100 percent of the shots you never take.”

- Wayne Gretzky

Het valt niet voldoende te benadrukken dat uitspreken wat je wilt, waar je voor gaat en wat je behoeften zijn cruciaal is.
Voor jezelf en voor anderen dien je helder te hebben wat de belangrijkste zaken in je leven zijn. bepaal wat belangrijk is in
het leven en organiseer alles daar omheen.

7. Pak dat roer!

Het leven is te kort om het verloop ervan over te laten aan dom geluk en toeval. Only dead fish go with the flow. Je zult willen voorkomen dat je het ‘Niagara syndrome’ meemaakt, waarbij je tijden comfortabel mee kabbelt op de door anderen uitgestippelde stroom, om op een slechte dag te ontdekken dat je op het punt staat een gigantische waterval af te storten.

Als je geen plan voor je eigen leven hebt, maak je al snel deel uit van het plan van iemand anders. De remedie daartegen is om zelf te bepalen wat je wilt en daarop zoveel mogelijk actie te ondernemen. Je bent in staat om ervoor te zorgen dat je de omstandigheden creëert die in jouw voordeel werken. Je legt de ‘extra mile’ af om je resultaten te bereiken.

Je plant twee keer zoveel om zeker te zijn van je oogst. Je controleert of je krijgt wat je wilt en je verandert je aanpak, net zolang tot je je
resultaten hebt.

“mensen geven de omstandigheden de schuld voor wat ze zijn. Ik geloof niet in omstandigheden. De mensen die vooraan lopen in deze wereld zijn de mensen die ’s ochtends opstaan en uitkijken naar de omstandigheden die ze willen, en als ze die niet zien creeëren ze ze”

George bernard Shaw

8. Wees een teamspeler

Een citaat van een succesvol ondernemer op leeftijd:

‘Tuurlijk ben ik trots op wat ik op eigen kracht heb bereikt. maar als ik terugkijk, had ik toch liever iets eerder de hulp van anderen er bij ingeschakeld.’

Succes is persoonlijk en komt op jouw eigen unieke wijze tot stand. Dat betekent echter niet dat je het helemaal alleen hoeft te realiseren. Wees een teamspeler, want de resultaten die je samen met anderen bereikt voegen een extra dimensie aan je succes toe. En ze komen sneller tot stand! Enthousiasme werkt aanstekelijk. Als je praat vanuit passie, vanuit jezelf, met authenticiteit, geloof en mogelijkheden, zullen mensen je met plezier de helpende hand bieden!

9. Positief paranoïde

Aan het einde van zijn leven formuleerde Einstein de belangrijkste levensvraag als volgt: “Is the universe a friendly place?”
Hoe je die vraag beantwoordt, bepaalt de kwaliteit en richting in je leven. Of je handelt vanuit liefde of vanuit angst.

Zie je het glas als half vol of als half leeg? Zie je de kans in de teleurstellingen? De ware optimisten zijn er niet van overtuigd dat altijd
alles goed zal gaan, maar zij zijn er wel van overtuigd dat niet alles fout gaat.

Wat als je je leven positief paranoïde leeft. Als je leeft vanuit het basisidee dat alles wat je overkomt, zowel positief als negatief, erop gericht is om jou succesvol en gelukkig te maken?

Wat een verademing!

10. Speel het spel

Speel het spelBreng je werk in gevaar.Wees niet de hoofdpersoon
Zoek de confrontatie.Maar doe het onopzettelijkVermijd bijbedoelingen
Verzwijg nietWees week en sterk.Wees slim, steek je nek uit
en veracht de overwinning.
















Over de schrijver
Mijn missie is om mensen wakker te schudden. Ik help mensen om de beste versie van zichzelf te worden. Op Puur Mindset Academy.nl laat ik zien welke stappen je hiervoor allemaal kunt ondernemen en welke tools je kunt toepassen. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als op mijn social media kanalen en podcast.
Reactie plaatsen